Met plezier werken

Henk Jansen 2023

(Henk Jansen van Expat Mortgages in VVP 4, 2023) In mijn generatie – volgens mijn kinderen ben ik een boomer – ging je na je middelbare schooltijd, na je studie of voor sommigen (waar ik toe behoor) na je militaire dienstplicht aan het werk. Je solliciteerde, soms bij veel bedrijven, en je was blij als je op gesprek mocht komen en zelfs aangenomen werd. Als je maar lang en hard genoeg zou werken dan zou je vanzelf opgemerkt worden om promotie te maken. En dan begon jouw carrière en ging je meer verdienen. En met dit hogere inkomen kon je trouwen, een huis kopen, een gezin stichten en zelfs met de caravan op vakantie naar Zeeland. Of Texel in mijn geval.

De huidige arbeidsmarkt en de nieuwe generatie werknemers zit behoorlijk anders in elkaar. Voor ze bij je aan de slag gaan, hebben ze soms al een trip naar Australië, Azië of Latijns Amerika achter de rug en kondigen ze in hun eerste gesprek aan dat ze binnen twee jaar nog een vergelijkbare reis willen maken. Daarnaast willen ze niet vanaf dag één 40 uur per week werken.

Soms geeft mijn generatie, ik ben 55 jaar jong, hier op af. Maar persoonlijk denk ik dat de millennials (Gen Y) en de Gen Z werknemers misschien wel gelijk hebben. Ik denk het niet alleen, ik weet het eigenlijk wel bijna zeker. Plezier in het werk is een van de dingen die ze nastreven. Net als een goede balans tussen zakelijk en privé en een bedrijf met een purpose. Dat klinkt voor sommige van mijn generatiegenoten lastig want ‘wij hebben toch ook keihard moeten werken voor onze positie’.

Andere prioriteiten

De jongere generatie leeft in veel gevallen bewuster, streeft niet naar bezit maar veel meer naar gebruik en stelt andere prioriteiten. Als ze bij je komen solliciteren dan zijn ze vol met vragen: wat zijn mijn doorgroeimogelijkheden? Wat doen jullie aan activiteiten buiten het werk om? Waar staan jullie als werkgever voor? En hoe zit het met de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf? Eigenlijk solliciteer je tegenwoordig als bedrijf meer bij een kandidaat dan andersom.

Net als je misschien ‘solliciteert’ bij een potentiële klant met de vraag of hij/zij jouw diensten of product wil afnemen? Persoonlijk vind ik dit een mooie gedachte.

Het is dan goed als de boodschap die je meegeeft in jouw sollicitatie ook aansluit met de daadwerkelijke uitstraling en de daadwerkelijke ‘purpose’ van jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan je kantoorpand, als je dat überhaupt nog hebt, of aan de uitingen van jouw bedrijf in reclames of op social media.

Henk Jansen: ‘Plezier in het werk maakt perfectie in het werk.’

Geweldige mix

Persoonlijk vind ik de mix van kennis en ervaring, de mensen van mijn leeftijd – die ‘Don Leo’ soms aanduidde met de term patatgeneratie – en de energie en het bewustzijn van de volgende generatie een geweldige mix! We kunnen namelijk enorm veel van elkaar leren.

Mijn dochter Larissa (25) en zoon Roy (23) vraag ik, soms onbewust, best vaak om advies. En gelukkig gebeurt andersom hetzelfde.

Met de intreding van kunstmatige intelligentie in ons werk zal de aard van ons werk de komende jaren ingrijpend gaan veranderen. Alle repeterende administratieve zaken kunnen door een zelflerende computer veel beter en veel sneller gedaan worden. Dat betekent voor ons als medewerkers dat er veel tijd over is voor ‘leuk werk’. Intermenselijk contact. Contact met emotie. En dat is nou precies zo’n onderwerp waarvan de jongere generatie, soms door het veelvuldig gebruik van apps (ik las ergens dat ze ook de duimgeneratie genoemd worden voor het veelvuldig bedienen van de smartphone met de duim), nog iets kan leren van ons als ‘ervaren rotten’. En juist dat kan het werk leuk maken en leuk houden.

Mijn advies is dus om je niet af te zetten tegen de andere generatie maar te kijken en te luisteren wat je van elkaar kunt leren. Door niet je ‘gelijk te halen’ maar door te kijken hoe het een ander gelukt is om voor elkaar te krijgen wat al jaren op jouw bucketlist staat?

En denk aan de uitspraak van Aristoteles: plezier in het werk maakt perfectie in het werk.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arie Blokland - t.b.d. 9 november 2023

Wijze visie, Henk! Elkaar beter maken, samenwinnen is de beste benadering en nu-perspectief!

Meer over
Gaba sluit zich aan bij Söderberg & Partners

Gaba sluit zich aan bij Söderberg & Partners

Gaba heeft zich aangesloten bij het netwerk van Söderberg & Partners. Coen Mom, director Non-Life Söderberg & Partners: “Söderberg &...

Blaak treedt toe tot netwerk Söderberg & Partners

Blaak treedt toe tot netwerk Söderberg & Partners

Blaak Verzekeringen, gevestigd in Wijchen en Zetten, is met terugwerkende kracht per 1 januari Partner van Söderberg & Partners Nederland geworden. Roy...

Expat Mortgages blij met nominatie VVP Advies Award 2022

Expat Mortgages blij met nominatie VVP Advies Award 2022

“Wij zijn trots op onze klanten, expats, die zich op de Nederlandse markt graag als 'niche' laten omschrijven omdat ze de taal niet spreken, de gebruiken...

Financieel advies toegankelijk voor iedereen

Financieel advies toegankelijk voor iedereen

(Partner in kennis Söderberg & Partners in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) In de voetsporen van het Zweedse moederbedrijf, zet Söderberg...

Söderberg & Partners verwerft belang in Proud Experts

Söderberg & Partners verwerft belang in Proud Experts

Söderberg & Partners heeft een strategisch belang verworven in Proud Experts, marktleider in managed outsourcingsdiensten voor financials. Roland Goldman,...

Financieel advies voor iedereen

Financieel advies voor iedereen

(Rondetafelgesprek VVP-Special Fusies & Overnames 2022) De overnamestorm in financieel adviesland raast als nooit tevoren. In het eerste halfjaar van 2021...

Netwerk Söderberg & Partners uitgebreid met HEEX Consultancy

Netwerk Söderberg & Partners uitgebreid met HEEX Consultancy

‘’Effectief invulling geven aan duurzame inzetbaarheid gaat verder dan een fruitschaal op kantoor neerzetten.” Aldus HEEX Consultancy, per 1 maart...

Overname Blauw & Florijn door Van Loon

Overname Blauw & Florijn door Van Loon

Van Loon neemt Blauw & Florijn over en vergroot daarmee verder het werkgebied in Zuid-Holland. Blauw & Florijn is een kantoor met de focus op hypotheken...

Van Loon groeit in regio Breda

Van Loon groeit in regio Breda

Van Loon heeft de schadeverzekeringsportefeuille (750 relaties) van AAZ adviesgroep in Zevenbergen en het kantoor Pott Assurantiën in Etten-Leur overgenomen....

Summa Groep in zee met Söderberg & Partners

Summa Groep in zee met Söderberg & Partners

Ook Summa gaat een strategisch partnership aan met Söderberg & Partners.  Daarmee komt Söderberg weer een stap dichterbij de top 3 plek in de...