Ondernemer kent niet alle risico’s

Rik van den Bosch Herenvest 2019

“Wij zien de premies op de grootzakelijke markt wel stijgen, ja. Mede doordat de verzekeraars de stijgende schadelast en de gevolgen van de klimaatverandering beginnen in te prijzen.” aldus Rik van den Bosch (foto) en Rick Kooij van (beurs) makelaar Herenvest Corporate, die het accent legt op risicobeheer en service (“Wij willen de Coolblue van de beursmakelaardij worden”).

Herenvest Corporate is de uitkomst van de ontwikkeling die het precies twintig jaar geleden opgerichte Haarlemse Herenvest heeft doorgemaakt. Partner en algemeen manager Bob Klijn: “Ten tijde van de oprichting zagen we een grote behoefte aan advies bij het MKB. Daar zijn wij ons op gaan richten. In de jaren daarna is de digitalisering explosief gegroeid, waardoor MKB’ers en ZZP’ers hun financiële zaken ook langs andere wegen konden regelen. Herenvest verlegde daarom de focus geleidelijk van het kleinzakelijke naar het grootzakelijke segment. We hebben onze kleinzakelijke portefeuille verkocht. En medio 2018 zijn we met onze grootzakelijke specialisten Rik van den Bosch en Rick Kooij gestart met Herenvest Corporate. Jonge en gedreven adviseurs, die tevens partner zijn geworden.

“Herenvest heeft drie kernwaarden: gemak, gastvrijheid en persoonlijke verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid naar onze klanten, naar onze medewerkers, tussen onze medewerkers onderling maar ook vanuit de klant naar ons. We willen echt dat partnership met de klant. Zo zit ook Herenvest Corporate in de wedstrijd. Herenvest Corporate staat zeker ook open voor samenwerking met het provinciale intermediair. We kunnen namens de adviseur een complex of groot risico plaatsen op de assurantiebeurs. Maar ook hier geldt: er moet sprake zijn van partnerschap.”

“En vergeet ook de persoonlijke klik niet”, zegt Van den Bosch. “Of het nu gaat om grootzakelijke klanten of om financieel adviseurs die met ons willen samenwerken: er moet een persoonlijke klik zijn. Juist dat willen investeren in een goede band met de klant, was voor Rick en mij een van de redenen om naar Herenvest te komen.”

Transport

Van den Bosch is inmiddels ruim vijftien jaar actief in de grootzakelijke verzekeringsmarkt, Kooij ruim twaalf jaar. Van den Bosch en Kooij hebben een bijzondere interesse ontwikkeld voor Transport en Logistiek. Dit is dan ook een van de belangrijkste werkterreinen van Herenvest Corporate. Andere speerpunten zijn de voedingsmiddelenindustrie, Vastgoed, Handel en Energie.

Herenvest Corporate is een (beurs)makelaar, maar de insteek is nadrukkelijk risicobeheer. Van den Bosch en Kooij omschrijven zichzelf ook het liefst als externe risk manager voor de opdrachtgevers. Kooij: “Wij gaan eerst met de ondernemer rond de tafel om te kijken welke risico’s hij precies loopt. Vaak worden deze risico’s onderschat. Iedereen weet wel wat zijn of haar bedrijf doet. Maar gaat het om de risico’s, dan is de kennis niet altijd voorhanden. Waar opdrachtgevers soms verwachten dat ze geen risico (meer) lopen, kan dat contractueel wel eens heel anders zijn.”

Goed risicobeheer, aldus Kooij, vereist gedegen kennis van wet- en regelgeving. “Belangrijk onderdeel van risicobeheer is het in kaart brengen van de juridische aspecten en dit dan vervolgens vertalen naar een risicoaanpak. We kijken daarbij zeker ook naar de leveringsvoorwaarden. De juiste formuleringen zijn van groot belang, want gelijk hebben is niet per se hetzelfde als bij de rechter gelijk krijgen.”

Op de website van Herenvest noemt Van den Bosch het ook van belang dat ondernemers goed kijken naar contracten die zij voorgelegd krijgen. “Wij adviseren daarom ook bij voorkeur voorafgaand aan de ondertekening van het contract. Wat zijn de verzekeringsconsequenties vanuit een dergelijk contract? Wat is nu al afgedekt? Wat moet aanvullend worden afgedekt? En welke risico’s zijn anders te redigeren in de conceptfase van de contractonderhandelingen?”

Meestal verzekering

Verzekeringen zijn slechts onderdeel van risk management. Toch spelen verzekeringen wel degelijk een hele grote rol, in ieder geval in de segmenten waar Herenvest Corporate actief is. Kooij: “Een eigen captive, kom je alleen tegen bij de hele grote ondernemingen. Die bedrijven hebben normaal gesproken zelf risk managers in dienst. Alternatieve vormen van risicofinanciering? Natuurlijk, soms kan een organisatie voor een bepaald risico zelf een voorziening vormen. Maar vaker zien we dat wordt gekozen voor een hoger eigen risico op de verzekering.”

Momenteel ervaren adviseurs dat bepaalde risico’s niet of nauwelijks meer te plaatsen zijn. “Dan moet je creatief zijn”, zegt Van den Bosch. “Met relaties in gesprek hoe we zaken wel kunnen plaatsen, welk (eigen) risico ze kunnen dragen en hoe wij een risk management programma kunnen maken, waarbij preventie een belangrijk onderdeel is. Dan zijn er altijd verzekeraars die mee willen denken. En zorgen wij voor passende verzekeringsoplossingen. Wat ons wel zorgen baart is de verschraling van het aanbod. Fusies en overnames in de branche zijn momenteel fors te noemen. Het aantal – echt – Nederlandse beursverzekeraars loopt fors terug. Buitenlandse belangen nemen toe. Alleen zolang dit met een toekomstvisie gebeurt, geniet dit ons vertrouwen.”

Van den Bosch: “We zien in 2019 verdere premieverhogingen, ook bij de goed lopende contracten. Onze verwachting is dat de verhogingen doorzetten. Er is meer risicokapitaal nodig, onder meer nu de catastrofe-risico’s toenemen door de klimaatverandering. Juist een gedegen risico-inventarisatie en risicobeheer helpen om de verzekerbaarheid te borgen. En dan krijg je als klant gewoon betere voorstellen.”

Van den Bosch en Kooij werken niet met volmachten of pools. “Waar iedereen tegenwoordig met volmachten of pools werkt, doen wij dat juist bewust niet. Men maakt vaak afspraken met verzekeraars, wij niet. We willen transparant zijn. Wij plaatsen ieder risico in de open markt of in de provincie. Ieder risico verdient een eigen, soms andere aanpak. Dat is transparante dienstverlening. Met een transparante beloning.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Kröller Boom en Herenvest Corporate fuseren

Kröller Boom en Herenvest Corporate fuseren

Kröller Boom en Herenvest Corporate fuseren. Per 1 juni gaat de nieuwe combinatie verder onder de naam Kröller Boom. Met 35 medewerkers is het bedrijf...

HDI Global biedt onder andere Motor en Pleziervaartuigen niet langer aan

HDI Global biedt onder andere Motor en Pleziervaartuigen niet langer aan

HDI Global maakt bekend dat het de producten Motor, Container Trailer, Pleziervaartuigen en het provinciale deel van Land-based Equipment met ingang van 1 augustus...