Samen schade voorkomen

ASR BS schade

(Kennisartikel a.s.r.) Als verzekerde wil je eigenlijk geen geld ontvangen van je verzekeringsmaatschappij. Dat klinkt misschien raar, maar zo zit het wel. Als er geld uitgekeerd wordt, is er immers schade. En een verzekerde zit niet te wachten op schade, wat vrijwel altijd gepaard gaat met geregel en gedoe. Voor een zakelijke klant geldt bovendien, dat bij schade het bedrijf mogelijk stil komt te liggen. Kortom, voorkomen is beter dan genezen en daar willen wij de adviseur en de klant mee helpen.

...

Een schade geeft veel extra werk. En als een bedrijf stil komt te liggen door een schade vergt dit veel extra energie van de eigenaar. Wij doen er graag alles aan om schade te helpen voorkomen: a.s.r. beschikt over een eigen team van preventiespecialisten die u als adviseur kunnen helpen en ondersteunen bij de begeleiding van zowel uw bestaande als nieuwe zakelijke klanten. Het team van preventiespecialisten levert met hun praktijkgerichte preventieadvies een belangrijke bijdrage aan het voorkomen en beperken van schade. Zij hebben oog voor details en putten uit een schat aan praktijkervaring, opgedaan bij verschillen.

Een bezoek van een preventiespecialist levert dan ook positieve feedback op voor de (potentiële) klant. Er wordt gerapporteerd over zaken die verstandig zijn om te doen met het oog op schadepreventie. De meeste klanten hebben hier vaak zelf al goed over nagedacht, dan hebben ze zelf al diverse maatregelen genomen en helpen wij ze om de laatste gaten te dichten. De preventiespecialisten zijn gefocust op de kleine details die het verschil kunnen maken.

Optimaal resultaat

Uiteraard is een goede samenwerking tussen de betrokken partijen van groot belang: tussen de adviseur, klant en a.s.r. Het doel van een preventiebezoek is om samen met de adviseur en zijn klant het bedrijf met zijn specifieke risico’s zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen. Op deze manier kan de preventiespecialist een advies op maat geven en de kans op een mogelijke schade zo klein mogelijk en dus beheersbaar maken. Wanneer zich dan onverhoopt toch een schade voordoet, kan er snel gehandeld worden in de afwikkeling en het herstellen van de schade. Zo kan het bedrijf zo snel mogelijk de draad weer oppakken.

Tot slot kijkt een preventiespecialist naar wat noodzakelijk is om een risico te verzekeren. Zo helpen we de klant op alle mogelijke manieren bij zijn bedrijfsvoering.

Werken op afstand

De huidige situatie vraagt om aangepaste manieren van werken. Momenteel werken onze preventiespecialisten zoveel mogelijk vanuit huis en voeren ze hun bezoeken op afstand uit. Hierover worden duidelijke afspraken gemaakt met zowel de klant als de adviseur.

Gerard Gerrits, preventiespecialist bij a.s.r.: “Toen bleek dat we niet meer fysiek op bezoek konden bij onze klanten, bedachten we een manier om virtueel op bezoek te gaan. We doen dat in samenwerking met de adviseur. Een virtueel bezoek bereiden we goed voor, om het gesprek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We bellen eerst ‘gewoon’, en daarna gaan we videobellen om zo ‘samen rond te lopen’ door het bedrijf. Dan bespreken we de preventiemaatregelen. Op deze manier kunnen we ondanks de coronacrisis gewoon doorwerken. Ook krijgen we positieve reacties van klanten, adviseurs en collega’s.”

Als het niet mogelijk is om preventiebezoeken op afstand uit te voeren, dan heeft onze acceptatie-afdeling de mogelijkheid om verzekeringsaanvragen te accepteren onder voorbehoud van inspectie.

Eigen expertisedienst

Naast een team van preventiespecialisten beschikt a.s.r. ook over een eigen expertisedienst. Het team van experts regelt zowel zakelijke als particuliere schades. Voor zogenaamde woonschades (inboedel en opstal) komen ze bij verzekerden thuis langs. Ze helpen de klant door de schades zoveel mogelijk ter plekke af te wikkelen. Ook geven ze advies: hoe de opgelopen schade te repareren? En doe je dit zelf of besteed je dit uit? Ze kunnen bijvoorbeeld aanraden om een met a.s.r. samenwerkend (duurzaam) herstelbedrijf in te schakelen.

‘Een verzekerde zit niet altijd te wachten op een uitkering van een verzekeraar’

Dit herstelnetwerk staat klaar voor alle klanten van a.s.r. met een particuliere of zakelijke schadeverzekering.. Niet alleen is a.s.r. al jaren koploper bij de Eerlijke Verzekeringswijzer, daarnaast laten we zoals aangegeven schades ook duurzaam herstellen. Daarnaast hebben we afspraken gemaakt met de herstellers met betrekking tot de termijn waarop contact opgenomen moet worden met de klant en met betrekking tot de termijn waarop de schade hersteld moet zijn.

Naast het regelen van de schade en het geven van advies, beoordelen de experts ook de veiligheid van het verzekerde pand. Dit gaat van simpele preventiemaatregelen, zoals het ophangen van rookmelders en het hebben van goedgekeurde sloten, tot aan de beoordeling van kitnaden en de gevolgen van slecht onderhoud van platte daken. Zo kunnen we samen met de adviseur in gesprek met de klant om schade voor een volgende keer te voorkomen.

En natuurlijk geldt dat áls er een schade is, wij er voor onze verzekerden zijn en al het mogelijke doen om hem of haar zo goed mogelijk te helpen, zodat de klant snel weer in dezelfde situatie komt als vóór de schade.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Woekerpolis.nl eist compensatie woekerpolissen voor samengaan ASR en Aegon

Woekerpolis.nl eist compensatie woekerpolissen voor samengaan ASR en Aegon

Gedupeerden van 2,4 miljoen door ASR en Aegon verkochte woekerpolissen roepen de twee verzekeraars, die hebben aangekondigd te fuseren, op hun dossier, vóór...

a.s.r. koopt windpark Strekdammen

a.s.r. koopt windpark Strekdammen

a.s.r. heeft windpark Strekdammen aangekocht van Pondera en Rebel. Het windpark, dat sinds medio 2022 in gebruik is, bestaat uit twee windturbines bij de strekdammen...

BPL EN DELA toegetreden tot ASR Dutch Farmland Fund

BPL EN DELA toegetreden tot ASR Dutch Farmland Fund

BPL Pensioen en DELA zijn per 1 oktober toegetreden tot het ASR Dutch Farmland Fund. Zij gaan, naast a.s.r, als eerste participanten investeren in dit niet-beursgenoteerde...

a.s.r. neemt Aegon Nederland over

a.s.r. neemt Aegon Nederland over

a.s.r. neemt Aegon Nederland over. De overname omvat alle verzekeringsactiviteiten van Aegon Nederland, met inbegrip van de activiteiten op het gebied van hypotheken,...

a.s.r. wint Groene Lotus Award 2022

a.s.r. wint Groene Lotus Award 2022

De Groene Lotus Award 2022 is gewonnen door a.s.r. Deze prijs is voor de hypotheekverstrekker die volgens de advieskantoren en jury het meest vooruitstrevend is...

Nu ook ruitschaden tot 1.000 euro automatisch afgewikkeld bij a.s.r.

Nu ook ruitschaden tot 1.000 euro automatisch afgewikkeld bij a.s.r.

A.s.r. wikkelt voortaan ruitschaden tot 1.000 euro automatisch af via Cockpit. De verzekeraar in een adviseursmailing: “Op dit moment worden inboedel- en woonhuisschaden...

A.s.r. lanceert Green Finance Framework

A.s.r. lanceert Green Finance Framework

A.s.r. heeft een Green Finance Framework ontwikkeld waarmee groene obligaties uitgegeven kunnen worden. De financiering die hiermee wordt aangetrokken, wordt geïnvesteerd...

Beperkte daling resultaat a.s.r.

Beperkte daling resultaat a.s.r.

In het eerste halfjaar van 2022 boekte a.s.r. een operationeel resultaat van 513 miljoen euro (H1 2021: 532 miljoen euro). De daling is veroorzaakt door de impact...

Ingrid de Swart: 'Het is onze taak om risico's verzekerbaar en toegankelijk te houden'

Ingrid de Swart: 'Het is onze taak om risico's verzekerbaar en toegankelijk te houden'

“Het is onze taak om risico’s verzekerbaar en toegankelijk te houden. Thema’s die wij ons aantrekken, zijn duurzaamheid en klimaatverandering,...

Doordacht doen, in het belang van het geheel

Doordacht doen, in het belang van het geheel

(Uit VVP 3-2022) ‘Dit is de tijd van doen’. En onder ‘doen’ verstaat a.s.r. Nederlanders verzekerbaar houden, financieel weerbaarder en...