Start up: Alexander Heidinga van Heidinga Financieel Advies

Alexander Heidinga 2020

(Startup, powered by VKG, in VVP 6-2020) Jonge professionals willen het vaak nét even anders doen dan hun voorgangers. Ze zoeken de grenzen op, leren met vallen en opstaan en ontdekken uiteindelijk hoe ze het vak van financieel adviseur verder kunnen verbeteren. Deze frisse denkers vertellen hun verhaal in de rubriek Startup. Dit keer Alexander Heidinga van Heidinga Financieel Advies.

Digitale veranderingen zijn door de huidige coronacrisis in een stroomversnelling geraakt, iets waar huidige financieel adviseurs mee te maken krijgen. Het persoonlijk advies is niet meer vanzelfsprekend zonder tussenkomst van Teams, Zoom en andere digitale communicatieoplossingen. Toch laten veel van mijn klanten weten dat ze liever persoonlijk advies en contact hebben. Dit heeft ook mijn voorkeur, omdat je non-verbale communicatie van klanten beter opmerkt en erop in kan springen. Soms vragen ze of het niet vervelend is dat je om negen uur ‘s avonds nog aan het werk bent. ‘Nee’ is dan het antwoord. Want juist het begeleiden van mensen bij een advies, of dit nu ‘s morgens, ‘s middags of ‘s avonds is, is een mooi aspect van mijn werk.

Ik heb mijn bedrijfsprocessen zo digitaal mogelijk ingericht. Denk hierbij aan de digitale polismap van VKG, eenvoudig schademelden en wijzigingen doorgeven via mijn website. Daarnaast communiceer ik veel via WhatsApp. Klanten kunnen dan snel hun vragen kwijt waarop je als adviseur ook snel kunt reageren. Soms appt iemand ‘ik heb een nieuwe auto’. Dan zorg ik snel voor een voorlopige dekking, zo kan hij of zij met een gerust hart de weg op. Klanten benaderen me soms met vragen over zaken die niet direct tot mijn vakgebied horen, bijvoorbeeld over arbeidscontracten en belastingen. Als ik daar niet zelf op kan antwoorden, ken ik professionals die het wel weten en zo help ik de klant verder.

Mijn vader runt zelf ook nog een financieel advieskantoor en helpt mensen met de meest uiteenlopende vragen over hun financiële situatie. Ook ik wil klanten voorzien van een compleet financieel advies. Toen ik begon, heb ik mij vooral gericht op verzekeringsadvies van particuliere en (klein)zakelijke klanten en financieringen. Vorig jaar heb ik Wft Inkomen, Vermogen en Hypotheken afgerond en nu ben ik bezig met mijn SEH-erkenning. Maar ik wil het toch anders doen dan mijn vader, bij wie ik, met een kleine onderbreking sinds 2001 werkte. Ik werk alleen op afspraak en ken geen openingstijden. Zo houd je de regie over de agenda en heb je uitgebreid de tijd om je klanten te woord te staan.

Ook beschik ik over een handige terugbelservice. Het geven van advies is mijn passie en met de juiste digitalisering hoef je geen tachtig uur per week te werken. Er is ook tijd om van andere dingen in het leven te genieten.

In 2016 ben ik met mijn eigen bedrijf gestart vanuit een uitkeringssituatie en met de startersregeling van het UWV. Hiermee is het mij gelukt om na een door omstandigheden moeizame start gestaag te groeien. Sinds 2020 werk ik niet meer vanuit huis, maar huur ik een eigen kantoorruimte in een bedrijfsverzamelgebouw. Het is geen zichtlocatie, maar er is wél een hoop aanloop, waardoor mijn bedrijf weer goed in beeld komt. Adverteren in lokale krantjes heeft ook een groter effect dan artikelen delen via sociale media. Het heeft leuke reacties opgeleverd en uiteindelijk nieuwe klanten. De herkenbaarheid via social media wordt volgens mij meer bereikt met een leuke actie voor mensen die bijvoorbeeld een offerte opvragen.

De hoeveelheid extra werk die ons wordt opgelegd, stoort me wel eens. Adviseren is één, maar de procedures omtrent dossiervorming en de AVG slokken veel tijd op. Ik heb bewust gekozen voor VKG als serviceprovider, vanwege de goede ervaringen met het bedrijf, de medewerkers en het ExtranetPlus. In mijn situatie heeft de samenwerking met VKG ook bijgedragen aan een snellere groei van mijn bedrijf, mede door het project VKG Portefeuille Match.

Tegen collega’s die willen starten met een eigen kantoor, zou ik willen zeggen: kies voor een financieel totaaladvies voor je klanten. Denk hierbij aan de pijlers ontzorgen, vertrouwen en totaalklant. Als jij en de klant elkaar goed kennen, dan kun je werken aan een duurzame relatie die soms meerdere generaties kan omvatten. Naast automatisering en digitalisering, is voor mij het persoonlijke contact en het advies op kantoor met de klanten de belangrijkste meerwaarde als adviseur.

Kantoor Heidinga Financieel Advies

Opgericht 2016

Adviseur Alexander Heidinga (41), eigenaar, hypotheek-, verzekerings- en financieel adviseur

Hoe ik adviseur werd Ik heb van jongs af aan mijn opleidingstraject gebaseerd op het werken in het bedrijf van mijn vader en op overname van het kantoor. Later heb ik nog een jaar als consulent voor het Nederlands Handbal Verbond gewerkt, en dat was geweldig, maar adviseren in de financiële dienstverlening is toch echt een passie van me.

Toekomst Een commercieel ingestelde collega aannemen voor de backoffice en zelf zo lang mogelijk het gezicht van mijn bedrijf blijven.

POWERED BY

Reactie toevoegen

 
Meer over
ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...