Stel jij de tweede vraag?

Bram Grundmeijer 2021 foto Ken je vak!

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen op zoek naar de onderliggende behoeften die veelal niet direct zichtbaar zijn. Durf jouw intentie en de spelregels uit te spreken, laat de klant dit ook doen en kom samen tot consensus.

Iedereen vraagt zich wel eens af: waarom kom ik niet tot een deal of waarom komt mijn klant zijn afspraken niet na? Als adviseur heb ik toch alles goed gedaan (zelfs meer dan dat!)? Als ik hierop dieper inzoom, kom ik veelal tot dezelfde conclusie: er is onvoldoende zicht op het fundament waarop de behoefte gestoeld is én er is onvoldoende gelijkwaardigheid in het adviseur-klant gesprek, wat leidt tot een verkeerde perceptie.

Hoe komt dit? Wat ik veel tegenkom is dat klanten, adviseurs en zelfs collega’s tijdens het gesprek elkaar beoordelen op basis van het gedrag dat zij zien, aangevuld met standpunten en aannames die hun perceptie van de klant of situatie verder versterkt. Daarnaast worden er ook geen spelregels afgesproken om te komen tot een succesvolle deal voor beide partijen. Killing!

We gaan dan namelijk aan de slag op basis van een perceptie en niet op basis van de objectieve waarheid wat veelal leidt tot een teleurstelling aan beide zijden; behoefte en aanbod matchen onvoldoende met elkaar en klant voelt geen enkele verplichting omdat dit nooit is besproken. Er ontstaat vervolgens een oneigenlijke discussie wat veelal leidt tot een teleurstelling waarbij de adviseur (of klant) vervolgens zonder pardon wordt afgeschreven. No deal.

Wat wil de klant echt?

Maar hoe komen we wel tot een succesvolle deal? Klanten geven vaak aan dat ze een scherper tarief willen, een vast aanspreekpunt…. Maar willen ze dat echt? En als ze dat willen waarom dan? Veelal zijn dit slechts uitingen van beperkte kennis die een klant heeft (dus gooi ik het maar op prijs, want dat begrijpt de klant) of zaken die op basis van zijn of haar ervaring gewenst zijn (klant weet namelijk niet beter).

Wil je tot een succesvolle deal komen, zul je op zoek moeten gaan naar het fundament van de klantwens en je moet de wederzijdse belangen bespreekbaar (durven) maken. Dus stel die tweede, derde en misschien wel vierde verdiepingsvraag, bespreek gevoeligheden en leg deze bloot, confronteer, maak je gesprekspartner bewust, vraag uit waarop standpunten zijn gebaseerd. Interesseer je echt voor de klant. Maak vervolgens dit geheel samen objectief, zodat je naar dezelfde realiteit kijkt. Zodra je dit hebt gedaan, spreek ook spelregels af hoe en op welke wijze de deal tot stand zal komen en wat je van de klant hierin verwacht. Je steekt er tenslotte een hoop tijd in en dat is niet geheel vrijblijvend.

‘Perceptie als basis of de werkelijkheid?’

Deal or no deal?

Heb je dit gedaan? Gefeliciteerd! Je bent je écht gaan interesseren en je hebt gelijkwaardigheid gecreëerd waardoor je klantspecifiek bent geworden in plaats van blijven hangen in algemeenheden. Op het moment dat je dit duidelijk hebt, zul je zien dat je sneller tot een effectieve en gelijkwaardige samenwerking kunt komen óf beter begrijpt waarom je wel of niet tot een deal kunt komen (danwel of je er überhaupt aan wilt beginnen). Je zult zien dat hiermee je gesprek een stuk effectiever verloopt, maar dat ook op een prettige wijze doelen worden gerealiseerd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Marketing is overal,  behalve waar het moet zijn

Marketing is overal, behalve waar het moet zijn

Vroeger had ik best wel moeite met het vak dat ik uitoefen. Marketing werd niet direct als het meest nobele vak gezien. Nog steeds krijgen veel mensen een beetje...

Egmont Philips directeur Marketing DAS

Egmont Philips directeur Marketing DAS

Egmont Philips (43) is per 1 juni benoemd tot directeur Marketing bij DAS. Philips wordt verantwoordelijk voor alle marketing werkzaamheden van de rechstbijstandverzekeraar....

Kleur geven aan verzekeren

Kleur geven aan verzekeren

Professioneel, betrouwbaar, loyaal, effectief, klantbelang centraal, kwaliteit, duidelijk, betrokken, innovatief, integer, gemak, service, efficiënt, klantvriendelijk,...

Klap kiest Openclaims voor afwikkeling autoschade

Klap kiest Openclaims voor afwikkeling autoschade

Klap en haar volmachtbedrijf Gouda & Bredius , onder meer bekend van internetlabel United Insurance, kiezen vanaf medio 2017 voor de infrastructuur van Openclaims...

Van losse post naar  totaalrelatie

Van losse post naar totaalrelatie

Wist u dat mensen in de middeleeuwen in hun hele leven net zoveel communicatie-uitingen op zich afkregen als wij tegenwoordig op één dag? Ik weet...

Eigen portefeuille is een goudmijn

Eigen portefeuille is een goudmijn

Waarom zijn mensen vaak geneigd om dingen buiten hun bereik meer te ambiëren? Persoonlijk herken ik dit maar al te goed. Afgelopen zomer wilde ik het liefst...

Overstromingspolis klap nu overal verkrijgbaar door samenwerking met DAK

Overstromingspolis klap nu overal verkrijgbaar door samenwerking met DAK

Klap en DAK zijn een samenwerking aangegaan bij de overstromingsverzekering. De overstromingsverzekering is hierdoor vanaf nu bij ruim 1.500 aangesloten onafhankelijke...

Klap en KnowBe4 bestrijden cybercriminaliteit

Klap en KnowBe4 bestrijden cybercriminaliteit

Assurantiemakelaar Klap is een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse IT beveiligingsbedrijf KnowBe4 om het veiligheidsbewustzijn en de digitale weerbaarheid...

Sticks rapt over wat verzekeraar zou moeten zijn

Sticks rapt over wat verzekeraar zou moeten zijn

Junte Uiterwijk, beter bekend als Sticks van rapformatie Opgezwolle, schreef een rapsong over wat Nederlanders van een verzekeraar zouden moeten kunnen verwachten....

Klap lanceert customer self Service bij schade

Klap lanceert customer self Service bij schade

Klanten van Klap kunnen voortaan eenvoudige AVP-, inboedel- en opstalschades zelf afhandelen. De Amsterdamse assurantiemakelaar is hiervoor een samenwerking aangegaan...