Stel jij de tweede vraag?

Bram Grundmeijer 2021 foto Ken je vak!

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen op zoek naar de onderliggende behoeften die veelal niet direct zichtbaar zijn. Durf jouw intentie en de spelregels uit te spreken, laat de klant dit ook doen en kom samen tot consensus.

Iedereen vraagt zich wel eens af: waarom kom ik niet tot een deal of waarom komt mijn klant zijn afspraken niet na? Als adviseur heb ik toch alles goed gedaan (zelfs meer dan dat!)? Als ik hierop dieper inzoom, kom ik veelal tot dezelfde conclusie: er is onvoldoende zicht op het fundament waarop de behoefte gestoeld is én er is onvoldoende gelijkwaardigheid in het adviseur-klant gesprek, wat leidt tot een verkeerde perceptie.

Hoe komt dit? Wat ik veel tegenkom is dat klanten, adviseurs en zelfs collega’s tijdens het gesprek elkaar beoordelen op basis van het gedrag dat zij zien, aangevuld met standpunten en aannames die hun perceptie van de klant of situatie verder versterkt. Daarnaast worden er ook geen spelregels afgesproken om te komen tot een succesvolle deal voor beide partijen. Killing!

We gaan dan namelijk aan de slag op basis van een perceptie en niet op basis van de objectieve waarheid wat veelal leidt tot een teleurstelling aan beide zijden; behoefte en aanbod matchen onvoldoende met elkaar en klant voelt geen enkele verplichting omdat dit nooit is besproken. Er ontstaat vervolgens een oneigenlijke discussie wat veelal leidt tot een teleurstelling waarbij de adviseur (of klant) vervolgens zonder pardon wordt afgeschreven. No deal.

Wat wil de klant echt?

Maar hoe komen we wel tot een succesvolle deal? Klanten geven vaak aan dat ze een scherper tarief willen, een vast aanspreekpunt…. Maar willen ze dat echt? En als ze dat willen waarom dan? Veelal zijn dit slechts uitingen van beperkte kennis die een klant heeft (dus gooi ik het maar op prijs, want dat begrijpt de klant) of zaken die op basis van zijn of haar ervaring gewenst zijn (klant weet namelijk niet beter).

Wil je tot een succesvolle deal komen, zul je op zoek moeten gaan naar het fundament van de klantwens en je moet de wederzijdse belangen bespreekbaar (durven) maken. Dus stel die tweede, derde en misschien wel vierde verdiepingsvraag, bespreek gevoeligheden en leg deze bloot, confronteer, maak je gesprekspartner bewust, vraag uit waarop standpunten zijn gebaseerd. Interesseer je echt voor de klant. Maak vervolgens dit geheel samen objectief, zodat je naar dezelfde realiteit kijkt. Zodra je dit hebt gedaan, spreek ook spelregels af hoe en op welke wijze de deal tot stand zal komen en wat je van de klant hierin verwacht. Je steekt er tenslotte een hoop tijd in en dat is niet geheel vrijblijvend.

‘Perceptie als basis of de werkelijkheid?’

Deal or no deal?

Heb je dit gedaan? Gefeliciteerd! Je bent je écht gaan interesseren en je hebt gelijkwaardigheid gecreëerd waardoor je klantspecifiek bent geworden in plaats van blijven hangen in algemeenheden. Op het moment dat je dit duidelijk hebt, zul je zien dat je sneller tot een effectieve en gelijkwaardige samenwerking kunt komen óf beter begrijpt waarom je wel of niet tot een deal kunt komen (danwel of je er überhaupt aan wilt beginnen). Je zult zien dat hiermee je gesprek een stuk effectiever verloopt, maar dat ook op een prettige wijze doelen worden gerealiseerd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Klap neemt Geytenbeek Clear Benefits over

Klap neemt Geytenbeek Clear Benefits over

Klap Verzekeringsmakelaar heeft per 15 januari de verzekeringsportefeuille en de activiteiten van Geytenbeek Clear Benefits overgenomen. Geytenbeek is sinds 1958...

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Klap: Mieke Dadema Directeur Volmacht en Inkoop

Klap: Mieke Dadema Directeur Volmacht en Inkoop

Bij Klap is Mieke Dadema benoemd tot Directeur Volmacht en Inkoop. Zij was reeds werkzaam bij Klap en Gouda & Bredius. Naast Dadema bestaat het managementteam...

Klap neemt Slegt Verzekeringen & Risk Management over

Klap neemt Slegt Verzekeringen & Risk Management over

Klap Verzekeringsmakelaar heeft per 24 november de verzekeringsportefeuille en alle activiteiten van Slegt Verzekeringen & Risk Management overgenomen. Klap...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

Klap neemt M. Smit Assurantiën over

Klap neemt M. Smit Assurantiën over

Klap Verzekeringsmakelaar heeft de portefeuille en activiteiten van M. Smit Assurantiën (MSA) uit Heemstede overgenomen. Klap is samen met Nedvest sinds mei...

Kijk naar de inhoud in plaats van de prijs

Kijk naar de inhoud in plaats van de prijs

(Door Bram Grundmeijer, Klap) Klap verwacht dat cyber tot de kern gaat horen van het verzekeringslandschap. Nu wordt cyber vaak nog als cross-sell mogelijkheid...

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Nadat de samenwerking met de snelste man ter wereld van start ging begin dit jaar, komt Allianz Direct nu met een nieuwe Europese campagne voor woonverzekeringen...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...