Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan hen duidelijk kunt maken dat ze dat met beleggen kunnen bereiken, dan bent u beiden spekkoper

Weet u nog dat u vroeger voor al uw Sinterklaascadeaus gewoon naar de winkel moest? Of kunt u zich voor de geest halen hoe het was om met guldens te betalen, of om zonder mobiele telefoon of internet door het leven te gaan? Grote kans dat u zich dan ook nog een mooi rendement op uw spaarrekening herinnert. Spaarrentes van een paar procent zijn nu een illusie, maar waren 20 jaar geleden de normaalste zaak van de wereld.

Tijden veranderen. En hoewel wij Nederlanders een leven zonder Instagram of online shoppen heel makkelijk achter ons lieten, houden we nog wél halsstarrig vast aan onze ouderwetse spaarrekeningen. Niets mis mee, natuurlijk.

Als uw klanten bijvoorbeeld een financiële buffer willen opbouwen of hun geld korte tijd vast wilt zetten, dan is een spaarrekening daarvoor nog altijd de aangewezen plek. Maar willen zij een beetje knap vermogen opbouwen voor later? En doen ze dat nog steeds op een spaarrekening met een spaarrente die zelfs met een vergrootglas amper waar te nemen is? Dan houden ze zichzelf voor de gek.

Argumenten

Gelukkig is er een alternatief: beleggen. Als financieel adviseur weet u al dat beleggen – als u het een beetje slim aanpakt – meer rendement oplevert dan sparen. Maar héél veel Nederlanders weten dat nog niet. Nederlanders die denken dat ze hun zuurverdiende geld net zo goed meteen over de roulettetafel kunnen kieperen, of dat ze een goedgevulde Zwitserse bankrekening moeten hebben of de beurs als hun broekzak moeten kennen om een mooi rendement te behalen. Onnodig. Maar wilt u nu wel het gesprek met (potentiële) klanten aangaan over beleggen, maar weet u niet waar u moet beginnen? Hieronder vindt u alvast vijf houtsnijdende argumenten:

‘Zorgen over beleggen omzetten in vertrouwen’

1. Het rendement van (index)beleggen is op de lange termijn (lees: een periode van minimaal vijf jaar) vrijwel altijd hoger geweest dan dat van sparen, óók toen de spaarrentes nog wel iets opleverden.

2. Breed spreiden verkleint het risico van beleggen. Beleggen uw klanten in verschillende fondsen, bedrijven of beleggingsinstrumenten? Dan is de kans klein dat al die beleggingen minder waard worden.

3. Beleggen is niet moeilijk. Uw klanten hoeven zeker geen uitgebreid beursonderzoek te doen. Ze beleggen bijvoorbeeld al vanaf hele lage kosten in héél veel bedrijven of obligaties tegelijkertijd door aan indexbeleggen te doen. En u weet als adviseur natuurlijk precies welke belegging bij welke klant past.

4. Rendement. Laat uw klant zien wat (index)beleggen kan opleveren.

5. Sparen levert gegarandeerd een negatief rendement op. Als we de inflatie meenemen, uiteraard. Heeft uw klant een lange beleggingshorizon? Dan kunt u aangeven dat diens geld door te sparen zéker niet meer waard wordt.

Bij Brand New Day zien we gelukkig steeds meer mensen die beseffen dat beleggen voor hun pensioen, huis of kinderen helemaal niet zo spannend is. Maar net zo goed zijn er nog heel veel Nederlanders bij wie het angstzweet uitbreekt als u over beleggen begint. Met de bovenstaande argumenten kunt u hun zorgen over beleggen hopelijk omzetten in vertrouwen. Zodat uw klant een mooi rendement behaalt, en u dus een tevreden klant. n

Reactie toevoegen

 
Meer over
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

It’s a wonderful (advies)world!

It’s a wonderful (advies)world!

(Uit katern Pensioen & Vernogen, VVP 2-2024) It’s a wonderful world, zong Hubrien Meijaard (Stan&Wende) op het 19 maart gehouden VVP-event Pensioen...

Pensioenambitie veel zzp'ers groter dan bereidheid om geld op zij te zetten

Pensioenambitie veel zzp'ers groter dan bereidheid om geld op zij te zetten

"Bijna de helft van de zzp’ers/ondernemers wil voor hun 65ste met pensioen, blijkt uit onderzoek door Brand New Day. Het onderzoek laat echter ook zien dat...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

Theo Gommer (&Gommer Pensions Group) behoeft geen introductie. Gommer is erkend pensioendeskundige en bovendien nooit bang om er een eigen mening op na te houden....

Brand New Day: deposito’s voor pensioensparen

Brand New Day: deposito’s voor pensioensparen

Brand New Day heeft het mogelijk gemaakt om (een deel van) het tegoed op een pensioenspaarrekening in een deposito vast te zetten. Later dit jaar wordt dit ook mogelijk...

Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

"Er zijn positieve signalen dat vrouwen steeds vaker in actie komen om de pensioenachterstand in te lopen", zo blijkt uit een enquête van Dynata in opdracht...

Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!

Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!

“Wen uzelf aan om open vragen te stellen over complexe financiële vraagstukken waar iedereen in meer of mindere mate onzeker over is.” Aldus...

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Hanneke Kroonenberg (Hoofd Kenniscentrum Van Lanschot Kempen en bestuurslid FFP) gaat tijdens de kennissessie van Evi van Lanschot op het VVP Event Pensioen &...

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? Die vraag beantwoordt Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark, in de kennissessie van...