Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan hen duidelijk kunt maken dat ze dat met beleggen kunnen bereiken, dan bent u beiden spekkoper

Weet u nog dat u vroeger voor al uw Sinterklaascadeaus gewoon naar de winkel moest? Of kunt u zich voor de geest halen hoe het was om met guldens te betalen, of om zonder mobiele telefoon of internet door het leven te gaan? Grote kans dat u zich dan ook nog een mooi rendement op uw spaarrekening herinnert. Spaarrentes van een paar procent zijn nu een illusie, maar waren 20 jaar geleden de normaalste zaak van de wereld.

Tijden veranderen. En hoewel wij Nederlanders een leven zonder Instagram of online shoppen heel makkelijk achter ons lieten, houden we nog wél halsstarrig vast aan onze ouderwetse spaarrekeningen. Niets mis mee, natuurlijk.

Als uw klanten bijvoorbeeld een financiële buffer willen opbouwen of hun geld korte tijd vast wilt zetten, dan is een spaarrekening daarvoor nog altijd de aangewezen plek. Maar willen zij een beetje knap vermogen opbouwen voor later? En doen ze dat nog steeds op een spaarrekening met een spaarrente die zelfs met een vergrootglas amper waar te nemen is? Dan houden ze zichzelf voor de gek.

Argumenten

Gelukkig is er een alternatief: beleggen. Als financieel adviseur weet u al dat beleggen – als u het een beetje slim aanpakt – meer rendement oplevert dan sparen. Maar héél veel Nederlanders weten dat nog niet. Nederlanders die denken dat ze hun zuurverdiende geld net zo goed meteen over de roulettetafel kunnen kieperen, of dat ze een goedgevulde Zwitserse bankrekening moeten hebben of de beurs als hun broekzak moeten kennen om een mooi rendement te behalen. Onnodig. Maar wilt u nu wel het gesprek met (potentiële) klanten aangaan over beleggen, maar weet u niet waar u moet beginnen? Hieronder vindt u alvast vijf houtsnijdende argumenten:

‘Zorgen over beleggen omzetten in vertrouwen’

1. Het rendement van (index)beleggen is op de lange termijn (lees: een periode van minimaal vijf jaar) vrijwel altijd hoger geweest dan dat van sparen, óók toen de spaarrentes nog wel iets opleverden.

2. Breed spreiden verkleint het risico van beleggen. Beleggen uw klanten in verschillende fondsen, bedrijven of beleggingsinstrumenten? Dan is de kans klein dat al die beleggingen minder waard worden.

3. Beleggen is niet moeilijk. Uw klanten hoeven zeker geen uitgebreid beursonderzoek te doen. Ze beleggen bijvoorbeeld al vanaf hele lage kosten in héél veel bedrijven of obligaties tegelijkertijd door aan indexbeleggen te doen. En u weet als adviseur natuurlijk precies welke belegging bij welke klant past.

4. Rendement. Laat uw klant zien wat (index)beleggen kan opleveren.

5. Sparen levert gegarandeerd een negatief rendement op. Als we de inflatie meenemen, uiteraard. Heeft uw klant een lange beleggingshorizon? Dan kunt u aangeven dat diens geld door te sparen zéker niet meer waard wordt.

Bij Brand New Day zien we gelukkig steeds meer mensen die beseffen dat beleggen voor hun pensioen, huis of kinderen helemaal niet zo spannend is. Maar net zo goed zijn er nog heel veel Nederlanders bij wie het angstzweet uitbreekt als u over beleggen begint. Met de bovenstaande argumenten kunt u hun zorgen over beleggen hopelijk omzetten in vertrouwen. Zodat uw klant een mooi rendement behaalt, en u dus een tevreden klant. n

Reactie toevoegen

 
Meer over
BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

De populairste belegging onder ondernemers zijn momenteel cryptovaluta. Bijna vier op de tien ondernemers belegt in 2023 in crypto, terwijl dat in 2021 nog maar...

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day organiseren komend najaar de vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’ voor financieel advieskantoren. Dit...

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna vier op de tien Nederlanders willen al voor hun 65e stoppen met werken, dat is voor de meeste werkenden ruim twee  jaar eerder dan de AOW-gerechtigde...

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

De inhoud van het pensioenakkoord dat het Nederlandse pensioenstelsel grondig zal wijzigen, blijkt voor heel veel Nederlanders een blinde vlek. Bijna de helft (44...

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Ondanks de gestegen kosten, verminderen maar weinig mensen hun inleg voor pensioen en voor het creëren van een financiële buffer", aldus Brand New Day. Brand...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day noteerde over 2022 een nettowinst van 10,2 miljoen euro (2021: 11,7 miljoen euro). De nettowinst daalde licht door grote investeringen in marketing,...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel...

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

De enorm gestegen kosten van levensonderhoud lijken veel Nederlanders ervan te weerhouden extra geld opzij te zetten voor hun pensioen. De helft van de mensen zet...