BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

De populairste belegging onder ondernemers zijn momenteel cryptovaluta. Bijna vier op de tien ondernemers belegt in 2023 in crypto, terwijl dat in 2021 nog maar 8 procent was, zo blijkt uit onderzoek van Brand New Day waaruit blijkt dat steeds meer ondernemers en zzp'ers pensioen opbouwen. Waar in 2021 nog 48 procent van de zzp’ers (aanvullend) pensioen opbouwde, is dat percentage in 2023 gestegen naar 68 procent. Toch groeien de zorgen over het ‘potje voor later’.
Iets meer dan de helft van de ondervraagde ondernemers geeft aan zich in meer of mindere mate zorgen te maken over of zij nog wel genoeg inkomen hebben tijdens hun pensioen. Daarvan maakt 20 procent zich sterke zorgen en 7 procent maakt zich zeer sterke zorgen. Ook zijn er ondernemers die zich helemaal geen zorgen maken over hun toekomst. Eén op de tien geeft aan een erfenis te verwachten. Twee jaar geleden was dat nog één op de honderd.
Het aantal zzp’ers/ondernemers dat wel een pensioenpot opbouwt, doet dit zonder fiscaal voordeel (44 procent, ten opzichte van 26 procent in 2021). Het bezit van een eigen woning is voor 43 procent ook een manier om geld op te bouwen voor later. Sparen en/of beleggen beleggen mét fiscaal voordeel doet 30 procent. Maar daarbij wordt zelden de maximale jaarlijkse fiscale ruimte benut. Sterker, ruim de helft benut slechts tot 40 procent van de jaarruimte, aldus BND.
"We zien dat steeds meer ondernemers zich er bewust van zijn dat ze zelf een potje voor later moeten opbouwen. De kennis en het bewustzijn neemt toe, maar daarentegen ook de zorgen over het inkomen voor later”, zegt Joost Tieland, directeur bij Brand New Day.
Reactie toevoegen
Meer over
Opnieuw groei voor Brand New Day
Brand New Day zag in 2024 de netto winst met 5 procent dalen naar 19 miljoen euro. Wel nam het aantal nieuwe rekeningen met 23 procent toe tot 396.000 en steeg het...
Liever bezuinigen op vakantie dan op pensioen
Bezuinigen blijft voor veel Nederlanders een terugkerend thema, ook in 2025. Energie is inmiddels een bekende nationale bespaarsport. Boodschappen blijven we echter...
Brand New Day: kerstdrukte bij inleg aanvullend pensioen
December is de drukste maand van het jaar voor Brand New Day, stelt directeur Joost Tieland. “We zien in december altijd een enorme piek in het aantal geopende...
Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede
In de week van de Pensioen3daagse vraagt Brand New Day aandacht voor pensioenarmoede in Nederland. Joost Tieland, directeur: "Een kwart van de Nederlanders zegt...
Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen
Uit onderzoek van Brand New Day blijkt dat juist ZZP’ers met een laag inkomen tegen een pensioenplicht zijn. Van de ZZP’ers die minder dan 36.000 euro...
BND en Finrust organiseren webinar pensioenplanning light
Brand New Day en FinRust organiseren op 14 november om 13.30 uur het webinar 'pensioenplanning light'. Tijdens het webinar nemen Bartho de Jong van Brand New...
"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"
Bij het solliciteren naar een nieuwe baan verdiepen veel Nederlanders zich niet of nauwelijks in de pensioenregeling van de nieuwe werkgever. Daarmee missen ze belangrijke...
Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt
Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het...
Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"
De pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is volgens Brand New Day niet alleen zichtbaar in de hoogte en opbouw van het pensioen, maar ook in pensioenkennis. “Bijna...
"Meer aandacht voor aanvullend pensioen"
De pensioenonzekerheid neemt toe na introductie van het nieuwe pensioenstelsel evenals de aandacht voor aanvullend pensioen, constateert Brand New Day, dat in het...