BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

Joost Tieland 2023

De populairste belegging onder ondernemers zijn momenteel cryptovaluta. Bijna vier op de tien ondernemers belegt in 2023 in crypto, terwijl dat in 2021 nog maar 8 procent was, zo blijkt uit onderzoek van Brand New Day waaruit blijkt dat steeds meer ondernemers en zzp'ers pensioen opbouwen. Waar in 2021 nog 48 procent van de zzp’ers (aanvullend) pensioen opbouwde, is dat percentage in 2023 gestegen naar 68 procent. Toch groeien de zorgen over het ‘potje voor later’.

Iets meer dan de helft van de ondervraagde ondernemers geeft aan zich in meer of mindere mate zorgen te maken over of zij nog wel genoeg inkomen hebben tijdens hun pensioen. Daarvan maakt 20 procent zich sterke zorgen en 7 procent maakt zich zeer sterke zorgen. Ook zijn er ondernemers die zich helemaal geen zorgen maken over hun toekomst. Eén op de tien geeft aan een erfenis te verwachten. Twee jaar geleden was dat nog één op de honderd.

Het aantal zzp’ers/ondernemers dat wel een pensioenpot opbouwt, doet dit zonder fiscaal voordeel (44 procent, ten opzichte van 26 procent in 2021). Het bezit van een eigen woning is voor 43 procent ook een manier om geld op te bouwen voor later. Sparen en/of beleggen beleggen mét fiscaal voordeel doet 30 procent. Maar daarbij wordt zelden de maximale jaarlijkse fiscale ruimte benut. Sterker, ruim de helft benut slechts tot 40 procent van de jaarruimte, aldus BND.

"We zien dat steeds meer ondernemers zich er bewust van zijn dat ze zelf een potje voor later moeten opbouwen. De kennis en het bewustzijn neemt toe, maar daarentegen ook de zorgen over het inkomen voor later”, zegt Joost Tieland, directeur bij Brand New Day.




Reactie toevoegen

 
Meer over
ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Door Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day. Vraag een willekeurige jongere eens naar zijn pensioen en u wordt waarschijnlijk met glazige ogen aangekeken. Logisch,...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

"Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite, betoogt Joost Tieland van Brand New...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online...

Brand New Day profiteert van groeiend pensioenbewustzijn

Brand New Day profiteert van groeiend pensioenbewustzijn

Het door klanten aan Brand New Day toevertrouwde vermogen steeg vorig jaar met 38 procent tot 3,5 miljard euro. De nettowinst steeg met 55 procent tot 3,5 miljoen....