Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan hen duidelijk kunt maken dat ze dat met beleggen kunnen bereiken, dan bent u beiden spekkoper

Weet u nog dat u vroeger voor al uw Sinterklaascadeaus gewoon naar de winkel moest? Of kunt u zich voor de geest halen hoe het was om met guldens te betalen, of om zonder mobiele telefoon of internet door het leven te gaan? Grote kans dat u zich dan ook nog een mooi rendement op uw spaarrekening herinnert. Spaarrentes van een paar procent zijn nu een illusie, maar waren 20 jaar geleden de normaalste zaak van de wereld.

Tijden veranderen. En hoewel wij Nederlanders een leven zonder Instagram of online shoppen heel makkelijk achter ons lieten, houden we nog wél halsstarrig vast aan onze ouderwetse spaarrekeningen. Niets mis mee, natuurlijk.

Als uw klanten bijvoorbeeld een financiële buffer willen opbouwen of hun geld korte tijd vast wilt zetten, dan is een spaarrekening daarvoor nog altijd de aangewezen plek. Maar willen zij een beetje knap vermogen opbouwen voor later? En doen ze dat nog steeds op een spaarrekening met een spaarrente die zelfs met een vergrootglas amper waar te nemen is? Dan houden ze zichzelf voor de gek.

Argumenten

Gelukkig is er een alternatief: beleggen. Als financieel adviseur weet u al dat beleggen – als u het een beetje slim aanpakt – meer rendement oplevert dan sparen. Maar héél veel Nederlanders weten dat nog niet. Nederlanders die denken dat ze hun zuurverdiende geld net zo goed meteen over de roulettetafel kunnen kieperen, of dat ze een goedgevulde Zwitserse bankrekening moeten hebben of de beurs als hun broekzak moeten kennen om een mooi rendement te behalen. Onnodig. Maar wilt u nu wel het gesprek met (potentiële) klanten aangaan over beleggen, maar weet u niet waar u moet beginnen? Hieronder vindt u alvast vijf houtsnijdende argumenten:

‘Zorgen over beleggen omzetten in vertrouwen’

1. Het rendement van (index)beleggen is op de lange termijn (lees: een periode van minimaal vijf jaar) vrijwel altijd hoger geweest dan dat van sparen, óók toen de spaarrentes nog wel iets opleverden.

2. Breed spreiden verkleint het risico van beleggen. Beleggen uw klanten in verschillende fondsen, bedrijven of beleggingsinstrumenten? Dan is de kans klein dat al die beleggingen minder waard worden.

3. Beleggen is niet moeilijk. Uw klanten hoeven zeker geen uitgebreid beursonderzoek te doen. Ze beleggen bijvoorbeeld al vanaf hele lage kosten in héél veel bedrijven of obligaties tegelijkertijd door aan indexbeleggen te doen. En u weet als adviseur natuurlijk precies welke belegging bij welke klant past.

4. Rendement. Laat uw klant zien wat (index)beleggen kan opleveren.

5. Sparen levert gegarandeerd een negatief rendement op. Als we de inflatie meenemen, uiteraard. Heeft uw klant een lange beleggingshorizon? Dan kunt u aangeven dat diens geld door te sparen zéker niet meer waard wordt.

Bij Brand New Day zien we gelukkig steeds meer mensen die beseffen dat beleggen voor hun pensioen, huis of kinderen helemaal niet zo spannend is. Maar net zo goed zijn er nog heel veel Nederlanders bij wie het angstzweet uitbreekt als u over beleggen begint. Met de bovenstaande argumenten kunt u hun zorgen over beleggen hopelijk omzetten in vertrouwen. Zodat uw klant een mooi rendement behaalt, en u dus een tevreden klant. n

Reactie toevoegen

 
Meer over
Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

MoneyWise en Brand New Day roepen op om de afschaffing van de tijdelijke oudedagslijfrente uit het conceptvoorstel Wet toekomst pensioenen te halen. De twee partijen:...

Negatieve rente als katalysator

Negatieve rente als katalysator

(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar...

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

Het nieuwe beleidsvoorstel van het CPB, over de flexibelere vormgeving van het pensioenstelsel, maakt de kloof in pensioenopbouw tussen verschillende generaties...

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Door Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day. Vraag een willekeurige jongere eens naar zijn pensioen en u wordt waarschijnlijk met glazige ogen aangekeken. Logisch,...