Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan hen duidelijk kunt maken dat ze dat met beleggen kunnen bereiken, dan bent u beiden spekkoper

Weet u nog dat u vroeger voor al uw Sinterklaascadeaus gewoon naar de winkel moest? Of kunt u zich voor de geest halen hoe het was om met guldens te betalen, of om zonder mobiele telefoon of internet door het leven te gaan? Grote kans dat u zich dan ook nog een mooi rendement op uw spaarrekening herinnert. Spaarrentes van een paar procent zijn nu een illusie, maar waren 20 jaar geleden de normaalste zaak van de wereld.

Tijden veranderen. En hoewel wij Nederlanders een leven zonder Instagram of online shoppen heel makkelijk achter ons lieten, houden we nog wél halsstarrig vast aan onze ouderwetse spaarrekeningen. Niets mis mee, natuurlijk.

Als uw klanten bijvoorbeeld een financiële buffer willen opbouwen of hun geld korte tijd vast wilt zetten, dan is een spaarrekening daarvoor nog altijd de aangewezen plek. Maar willen zij een beetje knap vermogen opbouwen voor later? En doen ze dat nog steeds op een spaarrekening met een spaarrente die zelfs met een vergrootglas amper waar te nemen is? Dan houden ze zichzelf voor de gek.

Argumenten

Gelukkig is er een alternatief: beleggen. Als financieel adviseur weet u al dat beleggen – als u het een beetje slim aanpakt – meer rendement oplevert dan sparen. Maar héél veel Nederlanders weten dat nog niet. Nederlanders die denken dat ze hun zuurverdiende geld net zo goed meteen over de roulettetafel kunnen kieperen, of dat ze een goedgevulde Zwitserse bankrekening moeten hebben of de beurs als hun broekzak moeten kennen om een mooi rendement te behalen. Onnodig. Maar wilt u nu wel het gesprek met (potentiële) klanten aangaan over beleggen, maar weet u niet waar u moet beginnen? Hieronder vindt u alvast vijf houtsnijdende argumenten:

‘Zorgen over beleggen omzetten in vertrouwen’

1. Het rendement van (index)beleggen is op de lange termijn (lees: een periode van minimaal vijf jaar) vrijwel altijd hoger geweest dan dat van sparen, óók toen de spaarrentes nog wel iets opleverden.

2. Breed spreiden verkleint het risico van beleggen. Beleggen uw klanten in verschillende fondsen, bedrijven of beleggingsinstrumenten? Dan is de kans klein dat al die beleggingen minder waard worden.

3. Beleggen is niet moeilijk. Uw klanten hoeven zeker geen uitgebreid beursonderzoek te doen. Ze beleggen bijvoorbeeld al vanaf hele lage kosten in héél veel bedrijven of obligaties tegelijkertijd door aan indexbeleggen te doen. En u weet als adviseur natuurlijk precies welke belegging bij welke klant past.

4. Rendement. Laat uw klant zien wat (index)beleggen kan opleveren.

5. Sparen levert gegarandeerd een negatief rendement op. Als we de inflatie meenemen, uiteraard. Heeft uw klant een lange beleggingshorizon? Dan kunt u aangeven dat diens geld door te sparen zéker niet meer waard wordt.

Bij Brand New Day zien we gelukkig steeds meer mensen die beseffen dat beleggen voor hun pensioen, huis of kinderen helemaal niet zo spannend is. Maar net zo goed zijn er nog heel veel Nederlanders bij wie het angstzweet uitbreekt als u over beleggen begint. Met de bovenstaande argumenten kunt u hun zorgen over beleggen hopelijk omzetten in vertrouwen. Zodat uw klant een mooi rendement behaalt, en u dus een tevreden klant. n

Reactie toevoegen

 
Meer over
Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Ondanks dalende beurskoersen hield 97 procent van de klanten van Brand New Day de afgelopen weken vast aan het beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel...

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

In twaalf jaar uitgegroeid van brutaal zolderkamerinitiatief tot marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren. Die omschrijving geeft Brand New Day zichzelf...

NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij...

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day heeft de kosten voor de vrije beleggingsrekening (box 3) en kinderrekening-beleggen (box 3) verlaagd. Voorheen betaalden klanten over iedere storting...

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...