Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan hen duidelijk kunt maken dat ze dat met beleggen kunnen bereiken, dan bent u beiden spekkoper

Weet u nog dat u vroeger voor al uw Sinterklaascadeaus gewoon naar de winkel moest? Of kunt u zich voor de geest halen hoe het was om met guldens te betalen, of om zonder mobiele telefoon of internet door het leven te gaan? Grote kans dat u zich dan ook nog een mooi rendement op uw spaarrekening herinnert. Spaarrentes van een paar procent zijn nu een illusie, maar waren 20 jaar geleden de normaalste zaak van de wereld.

Tijden veranderen. En hoewel wij Nederlanders een leven zonder Instagram of online shoppen heel makkelijk achter ons lieten, houden we nog wél halsstarrig vast aan onze ouderwetse spaarrekeningen. Niets mis mee, natuurlijk.

Als uw klanten bijvoorbeeld een financiële buffer willen opbouwen of hun geld korte tijd vast wilt zetten, dan is een spaarrekening daarvoor nog altijd de aangewezen plek. Maar willen zij een beetje knap vermogen opbouwen voor later? En doen ze dat nog steeds op een spaarrekening met een spaarrente die zelfs met een vergrootglas amper waar te nemen is? Dan houden ze zichzelf voor de gek.

Argumenten

Gelukkig is er een alternatief: beleggen. Als financieel adviseur weet u al dat beleggen – als u het een beetje slim aanpakt – meer rendement oplevert dan sparen. Maar héél veel Nederlanders weten dat nog niet. Nederlanders die denken dat ze hun zuurverdiende geld net zo goed meteen over de roulettetafel kunnen kieperen, of dat ze een goedgevulde Zwitserse bankrekening moeten hebben of de beurs als hun broekzak moeten kennen om een mooi rendement te behalen. Onnodig. Maar wilt u nu wel het gesprek met (potentiële) klanten aangaan over beleggen, maar weet u niet waar u moet beginnen? Hieronder vindt u alvast vijf houtsnijdende argumenten:

‘Zorgen over beleggen omzetten in vertrouwen’

1. Het rendement van (index)beleggen is op de lange termijn (lees: een periode van minimaal vijf jaar) vrijwel altijd hoger geweest dan dat van sparen, óók toen de spaarrentes nog wel iets opleverden.

2. Breed spreiden verkleint het risico van beleggen. Beleggen uw klanten in verschillende fondsen, bedrijven of beleggingsinstrumenten? Dan is de kans klein dat al die beleggingen minder waard worden.

3. Beleggen is niet moeilijk. Uw klanten hoeven zeker geen uitgebreid beursonderzoek te doen. Ze beleggen bijvoorbeeld al vanaf hele lage kosten in héél veel bedrijven of obligaties tegelijkertijd door aan indexbeleggen te doen. En u weet als adviseur natuurlijk precies welke belegging bij welke klant past.

4. Rendement. Laat uw klant zien wat (index)beleggen kan opleveren.

5. Sparen levert gegarandeerd een negatief rendement op. Als we de inflatie meenemen, uiteraard. Heeft uw klant een lange beleggingshorizon? Dan kunt u aangeven dat diens geld door te sparen zéker niet meer waard wordt.

Bij Brand New Day zien we gelukkig steeds meer mensen die beseffen dat beleggen voor hun pensioen, huis of kinderen helemaal niet zo spannend is. Maar net zo goed zijn er nog heel veel Nederlanders bij wie het angstzweet uitbreekt als u over beleggen begint. Met de bovenstaande argumenten kunt u hun zorgen over beleggen hopelijk omzetten in vertrouwen. Zodat uw klant een mooi rendement behaalt, en u dus een tevreden klant. n

Reactie toevoegen

 
Meer over
Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? Die vraag beantwoordt Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark, in de kennissessie van...

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Zo hard als de rente steeg, zo hard groeide het afgelopen jaar de vraag naar spaardeposito’s bij Brand New Day. Omdat de grootste aanbieder van aanvullende...

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

(Blog door Brand New Day, kennispartner van het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart. Auteur: Joost Tieland, commercieel directeur). Vermogensadvies krijgt...

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day zag in 2023 het totale klantvermogen met 33 procent groeien naar 6,4 miljard euro (2022: 4,8 miljard euro). Eind 2025 moet dan 10 miljard euro gaan...

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

In het afgelopen jaar zorgden actuele ontwikkelingen ervoor dat zes op de tien mensen minder geld opzij zetten, aldus onderzoek door Brand New Day. Inflatie en stijgende...

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

Bijna twee op de drie  Nederlanders vindt dat pensioen nu te weinig aandacht krijgt in de verkiezingscampagne, zo blijkt uit onderzoek van Dynata in opdracht...

BND: forse groei pensioenbeleggen

BND: forse groei pensioenbeleggen

"Door een relatief onderbelicht onderdeel in de nieuwe pensioenwetgeving hebben zzp’ers en werknemers zonder pensioenopbouw per 1 juni dit jaar veel meer ruimte...

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlanders zijn in toenemende mate bezorgd over hun financiën als ze gaan stoppen met werken en dit sluit aan bij zorgen rond de financiële situatie...