Stel jij de tweede vraag?

Bram Grundmeijer 2021 foto Ken je vak!

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen op zoek naar de onderliggende behoeften die veelal niet direct zichtbaar zijn. Durf jouw intentie en de spelregels uit te spreken, laat de klant dit ook doen en kom samen tot consensus.

Iedereen vraagt zich wel eens af: waarom kom ik niet tot een deal of waarom komt mijn klant zijn afspraken niet na? Als adviseur heb ik toch alles goed gedaan (zelfs meer dan dat!)? Als ik hierop dieper inzoom, kom ik veelal tot dezelfde conclusie: er is onvoldoende zicht op het fundament waarop de behoefte gestoeld is én er is onvoldoende gelijkwaardigheid in het adviseur-klant gesprek, wat leidt tot een verkeerde perceptie.

Hoe komt dit? Wat ik veel tegenkom is dat klanten, adviseurs en zelfs collega’s tijdens het gesprek elkaar beoordelen op basis van het gedrag dat zij zien, aangevuld met standpunten en aannames die hun perceptie van de klant of situatie verder versterkt. Daarnaast worden er ook geen spelregels afgesproken om te komen tot een succesvolle deal voor beide partijen. Killing!

We gaan dan namelijk aan de slag op basis van een perceptie en niet op basis van de objectieve waarheid wat veelal leidt tot een teleurstelling aan beide zijden; behoefte en aanbod matchen onvoldoende met elkaar en klant voelt geen enkele verplichting omdat dit nooit is besproken. Er ontstaat vervolgens een oneigenlijke discussie wat veelal leidt tot een teleurstelling waarbij de adviseur (of klant) vervolgens zonder pardon wordt afgeschreven. No deal.

Wat wil de klant echt?

Maar hoe komen we wel tot een succesvolle deal? Klanten geven vaak aan dat ze een scherper tarief willen, een vast aanspreekpunt…. Maar willen ze dat echt? En als ze dat willen waarom dan? Veelal zijn dit slechts uitingen van beperkte kennis die een klant heeft (dus gooi ik het maar op prijs, want dat begrijpt de klant) of zaken die op basis van zijn of haar ervaring gewenst zijn (klant weet namelijk niet beter).

Wil je tot een succesvolle deal komen, zul je op zoek moeten gaan naar het fundament van de klantwens en je moet de wederzijdse belangen bespreekbaar (durven) maken. Dus stel die tweede, derde en misschien wel vierde verdiepingsvraag, bespreek gevoeligheden en leg deze bloot, confronteer, maak je gesprekspartner bewust, vraag uit waarop standpunten zijn gebaseerd. Interesseer je echt voor de klant. Maak vervolgens dit geheel samen objectief, zodat je naar dezelfde realiteit kijkt. Zodra je dit hebt gedaan, spreek ook spelregels af hoe en op welke wijze de deal tot stand zal komen en wat je van de klant hierin verwacht. Je steekt er tenslotte een hoop tijd in en dat is niet geheel vrijblijvend.

‘Perceptie als basis of de werkelijkheid?’

Deal or no deal?

Heb je dit gedaan? Gefeliciteerd! Je bent je écht gaan interesseren en je hebt gelijkwaardigheid gecreëerd waardoor je klantspecifiek bent geworden in plaats van blijven hangen in algemeenheden. Op het moment dat je dit duidelijk hebt, zul je zien dat je sneller tot een effectieve en gelijkwaardige samenwerking kunt komen óf beter begrijpt waarom je wel of niet tot een deal kunt komen (danwel of je er überhaupt aan wilt beginnen). Je zult zien dat hiermee je gesprek een stuk effectiever verloopt, maar dat ook op een prettige wijze doelen worden gerealiseerd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nog lang geen volwassen markt

Nog lang geen volwassen markt

(Marie-Louise de Smit en Maarten de Jonge van Aon en Ruud de Pont van Klap in Katern Cyber in VVP 2) Terwijl het risico van een cyberaanval elk jaar groter wordt,...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...

Ardonagh Group neemt Klap over

Ardonagh Group neemt Klap over

De Ardonagh Group neemt Klap Verzekeringsmakelaar over. Ardonagh verwierf eerder al de Lëons Groep. Opgericht in 1854 en gevestigd in Amsterdam, adviseert Klap...

NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen

(Uit Katern Cyber in VVP 5-2021) Welke trends zijn er bij cyberrisicomanagement en cyberverzekering? VVP vroeg het aan Aon en Klap. “Er zijn verzekeraars...

Evenementenverzekeringen voor en na corona

Evenementenverzekeringen voor en na corona

(Klap No Risk in VVP-special Bijzondere Risico's) De evenementenindustrie is extreem hard geraakt door de coronacrisis. Al sinds maart 2020 ligt de branche volledig...

Wie ben jij?

Wie ben jij?

(Bram Grundmeijer, Klap, in Ken je vak! in VVP 1-2021) VVP heeft mij gevraagd om in 2021 voor het katern ‘Ken je vak!’ een bijdrage te leveren over...