Wie ben jij?

Bram Grundmeijer 2021 foto Ken je vak!

(Bram Grundmeijer, Klap, in Ken je vak! in VVP 1-2021) VVP heeft mij gevraagd om in 2021 voor het katern ‘Ken je vak!’ een bijdrage te leveren over ‘Marketing & Sales’. Ik moest hier even over nadenken want hoe goed ken ik nu eigenlijk mijn vak? En wat moet ik mijn branchegenoten eigenlijk vertellen? Ik was er vrij snel uit: JA!

Ik hou ervan om mensen te inspireren, samen te reflecteren en elkaar te triggeren en vervolgens het gesprek aan te gaan om er samen beter van te worden. Graag wil ik je uitnodigen om inzichten met elkaar uit te wisselen over het prachtige vak Sales & Marketing.

Dertien in een dozijn

Ieder mens is anders. En toch behandelen we alle mensen zo’n beetje hetzelfde. Dit doen we omdat we vasthouden aan vaste structuren om een gesprek te voeren, een mailing te versturen of aan een salesdoel dat we nastreven. De echte interesse ontbreekt en dus weet je niet waar de behoefte ligt. Dit gaat ten koste van je relevantie als adviseur waardoor de ‘echte verbinding’ niet tot stand komt.

Vroeger duwden leveranciers regelmatig pakken folders door de brievenbus waarmee ze hoopten dat je op dat moment een nieuwe koelkast, zonwering of vijf potten pindakaas nodig had. Dit gebeurt tegenwoordig vrijwel niet meer. Het is duur en de ontvanger zit er ook niet op te wachten (los van diegene die een openhaard hebben). Waarom versturen we dan wel nieuwsbrieven in de hoop dat de ontvanger een cyber- of autoverzekering nodig heeft? Zo worden we niet bepaald de ‘trusted advisor’ van onze klant.

Andere aanpak

Je zult jezelf moeten zien te onderscheiden. Overtref de verwachtingen, zowel op fun als inhoud (onlosmakelijk aan elkaar verbonden).

Welke filmpjes gaan viral? Precies; gekke filmpjes waar je een glimlach van krijgt. Het ontvangen van de zoveelste fles rode wijn voor je verjaardag (terwijl je notabene van wit houdt) is een boodschap zonder fun of interesse. Het is saai! Maar als je een gepersonaliseerde video ontvangt waarin het voltallige personeel uit zijn dak gaat ter gelegenheid van jouw verjaardag, waarna de taart in brand vliegt, maar gelukkig wordt gedoofd door een oplettende collega die nog net ‘gefeliciteerd!’ uitkraamt en vraagt of je een drankje lust? Dan ben je verrast. En als je dan kunt aangeven wat je favoriete drank is en als deze dan een paar dagen later daadwerkelijk wordt bezorgd, dan gaat het om fun in de overtreffende trap. En geloof me, de resultaten zijn ontzettend goed.

‘Fun in de overtreffende trap’

Ieder kantoor beschikt over heel veel data. Segmenteer eens een doelgroep en vraag jezelf af wat ze interessant kunnen vinden. Schrijf er zelf over of huur vakkennis in. Zorg ervoor dat je hier een autoriteit in wordt. De stap om vervolgens iets aan te prijzen waar deze doelgroep een latente behoefte aan heeft, is dan klein. En als je dit kunt, is het tijd voor de volgende stap: geautomatiseerde klantaandacht ofwel het implementeren van Marketing Automation.

Het zijn zomaar wat ervaringen. Heb ik jou weten te triggeren? Dat hoor ik graag… Succes!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nog lang geen volwassen markt

Nog lang geen volwassen markt

(Marie-Louise de Smit en Maarten de Jonge van Aon en Ruud de Pont van Klap in Katern Cyber in VVP 2) Terwijl het risico van een cyberaanval elk jaar groter wordt,...

Ardonagh Group neemt Klap over

Ardonagh Group neemt Klap over

De Ardonagh Group neemt Klap Verzekeringsmakelaar over. Ardonagh verwierf eerder al de Lëons Groep. Opgericht in 1854 en gevestigd in Amsterdam, adviseert Klap...

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen

(Uit Katern Cyber in VVP 5-2021) Welke trends zijn er bij cyberrisicomanagement en cyberverzekering? VVP vroeg het aan Aon en Klap. “Er zijn verzekeraars...

Killer propositie

Killer propositie

(Bram Grundmeijer, Klap, in Ken je vak! VVP 5-2021) Propositie, een veel gebruikt containerbegrip in de markt waar Google maar liefst 241.000 keer naar verwijst....

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

Evenementenverzekeringen voor en na corona

Evenementenverzekeringen voor en na corona

(Klap No Risk in VVP-special Bijzondere Risico's) De evenementenindustrie is extreem hard geraakt door de coronacrisis. Al sinds maart 2020 ligt de branche volledig...

Klap neemt Geytenbeek Clear Benefits over

Klap neemt Geytenbeek Clear Benefits over

Klap Verzekeringsmakelaar heeft per 15 januari de verzekeringsportefeuille en de activiteiten van Geytenbeek Clear Benefits overgenomen. Geytenbeek is sinds 1958...

Klap: Mieke Dadema Directeur Volmacht en Inkoop

Klap: Mieke Dadema Directeur Volmacht en Inkoop

Bij Klap is Mieke Dadema benoemd tot Directeur Volmacht en Inkoop. Zij was reeds werkzaam bij Klap en Gouda & Bredius. Naast Dadema bestaat het managementteam...

Klap neemt Slegt Verzekeringen & Risk Management over

Klap neemt Slegt Verzekeringen & Risk Management over

Klap Verzekeringsmakelaar heeft per 24 november de verzekeringsportefeuille en alle activiteiten van Slegt Verzekeringen & Risk Management overgenomen. Klap...

Klap neemt M. Smit Assurantiën over

Klap neemt M. Smit Assurantiën over

Klap Verzekeringsmakelaar heeft de portefeuille en activiteiten van M. Smit Assurantiën (MSA) uit Heemstede overgenomen. Klap is samen met Nedvest sinds mei...