Tijdwinst door volmachten

Bart Karel DT

“We zijn volop bezig met het verankeren van digitalisering in ons advieskantoor en dat vergt tijd. Door de komst van volmachten in de zakelijke markt boeken wij in ieder geval al tijdwinst, zodat wij meer met onze klanten bezig kunnen zijn”, aldus Bart Karel, directeur-eigenaar van Bart Karel Hypotheken en Verzekeringen uit Hoorn.

Het allround kantoor telt zes medewerkers en is opgericht op 25 maart 1999, de verjaardag van de moeder van Bart Karel. Onafhankelijk advies staat hoog in het vaandel. “Aangezien wij geen productieverplichtingen hebben naar banken of verzekeraars is ons advies altijd honderd procent onafhankelijk! U bent onze opdrachtgever en niet de verzekeringsmaatschappijen of banken”, zo is te lezen op de site van het kantoor. Het kantoor heeft ruim 1300 particuliere en bijna 380 zakelijke relaties. “Hier voel ik me comfortabel bij. Met deze aantallen kun je nog echt advies geven, zeker in de zakelijke markt. Je kunt dan het verschil maken, ook als een ondernemer schade heeft in de privésfeer. Onze missie is simpel maar doeltreffend: doe wat je zegt en zeg wat je doet. Wij zijn professionals en vinden een goede en snelle schadeafhandeling een must, maar dan moeten de maatschappijen het wel aankunnen.”

Het kantoor is vooral mensgericht. “Het gaat niet om verkopen, het gaat erom dat je de klant helpt. Als we vragen krijgen, beantwoorden we ze. Ongeacht of iemand klant is of niet en is het puur service. Wel wijzen we de mensen naderhand op de dienstverlening die we geboden hebben. Om te laten zien dat we meerwaarde bieden”, zei Karel eerder in een interview in VVP.

Behalve een spreekkamer en een lunchruimte heeft niemand een eigen ruimte. “Hierdoor zijn de lijntjes erg kort en hebben we ook lol. Humor vind ik belangrijk in ons werk, juist omdat ons werk vaak heel serieus is. Groei mag niet ten koste gaan van de vreugde in het werk. Hoe vaak hoor je niet dat collega’s naar vroeger verlangen. Toen ze nog lol in hun werk hadden. Voor mij is het belangrijk dat dit zo blijft.”

Op het kantoor werken alleen vrouwen. Dit omdat vrouwen volgens Bart gemiddeld secuurder zijn in de administratieve afhandeling en de vastlegging daarvan. “Ik ben de persoon die ‘buiten’ het werk doet. Ik ben goed in loslaten en geef de medewerkers veel vertrouwen.”

Hij vindt het lastig in te schatten hoe ver digitalisering moet gaan. “Jonge mensen bewegen zich heel gemakkelijk in de digitale wereld, maar ik heb niet alleen jonge klanten. Ik ben zelf een vijftiger, ik kijk niet de hele dag op mijn smartphone voor verzekeringen. Ik denk dat voor veel van mijn klanten hetzelfde geldt. Bovendien is de interesse van de gemiddelde klant, jong of oud, beperkt als het gaat om verzekeringen en financiën.”

Keuzes

Het kantoor is volop bezig keuzes te maken op het gebied van digitalisering. “Tijdwinst hebben we kunnen boeken met de komst van volmachtgevers in de zakelijke markt, zoals SUREbusiness en Felison. Zij nemen belangrijk werk uit handen, iets wat verzekeraars niet voldoende doen. Dat maatwerk bij de meeste maatschappijen niet meer mogelijk is, is onbestaanbaar. Vaak gaat het alleen nog om standaardaanvragen.”

Koppeling van diverse systemen is een grote wens. “Helaas communiceren de huidige pakketten niet goed met de verschillende systemen die in omloop zijn. Dit is iets wat ik de komende tijd wil oplossen en waar ik hulp bij zoek. Voor ons kantoor moet het echter wel betaalbaar blijven. Het moet goed ingeregeld worden zodat wij gesprekken met klanten kunnen voeren over zaken die er echt toe doen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

(door Gert Vasse, Ockto) Waar staan we eigenlijk met de digitalisering in de adviessector? Nou, er is eigenlijk een digitale revolutie gaande. En dat is goed nieuws...

Digitale transformatie anno 2020

Digitale transformatie anno 2020

(Kennispartner HD Connect in VVP-special Digitale Transformatie) De digitale transformatie van het vak is anno 2020 wat ons betreft dichterbij dan ooit. Goed advies...

VVP-special Digitale Transformatie

VVP-special Digitale Transformatie

Digitale transformatie vraagt om leiderschap. Dat zeggen de acht kennispartners van de nieuwe VVP-special Digitale Transformatie. Werkelijke digitale transformatie...

Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

(Kennispartner Allianz in VVP-special Digitale Transformatie) Klantwensen en klanteisen zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Op digitaal vlak vereist dit...

Gretigheid leidt tot geen winst

Gretigheid leidt tot geen winst

Bart Karel, directeureigenaar van Bart Karel Financiële Diensten, kijkt met een positieve blik naar de wereld. En zo gaat hij ook met zijn klanten - en drie...