Trots

Björn Jalving 2020

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 5-2023) Het is fijn om te kunnen zeggen dat je bij een duurzaam bedrijf werkt. Betrek medewerkers dan ook vooral bij verduurzaming, als ze er al niet zelf om vragen. Dat laatste gebeurt steeds meer en terecht!

Ik liep met mijn vriendin op de markt en we maakten een kort praatje met een dame achter de kraampjes. De dame vroeg wat voor werk we doen. Mijn vriendin zei dat ze onderwijzeres is en daar had de dame waardering voor en er volgde een leuk gesprek. Toen was ik aan de beurt. Ik zei dat ik in de verzekeringen werk…” Het gesprek stokte en we hebben snel afgerekend.

Het leuke aan duurzaamheid is dat het met bijna alle vakgebieden raakvlak heeft, zo ook met HR. Eerder dit jaar hoorde ik over de term Conscious Quitting ; het fenomeen waarbij werknemers een bedrijf verlaten omdat ze niet meer willen werken voor een organisatie die vooral gericht is op het kortetermijnbelang zonder oog te hebben voor het klimaat en de maatschappij. Paul Polman, voormalig CEO Unilever, en vaak op het gebied van duurzaamheid een inspirator, introduceerde voor mij deze term.

Sindsdien zijn er geregeld onderzoeken gedaan over Conscious Quitting . De rode draad in deze onderzoeken is dat ongeveer 35 tot 50 pro cent van de medewerkers aangeeft dat zij bereid zijn om ontslag te nemen als de werkgever onvoldoende aan duurzaamheid doet. In het onderzoek van de Net Positive Employee Barometer, van Polman, stond verder nog dat net iets minder dan de helft van de medewerkers uit generatie Gen Z en de Millenials (18 tot 41 jaar) bereid is om met minder salaris genoegen te nemen wanneer het bedrijf de normen en waarden van de medewerkers deelt. Uiteraard moet het salaris passend zijn, voor mij is het vooral een geruststelling dat met overeenkomende normen en waarden salaris minder telt in deze krappe arbeidsmarkt.

Mooie kans

Gezien de breedte van duurzaamheid biedt dit eveneens een mooie kans om de werknemers bij het beleid te betrekken. Wat vinden wij als organisatie belangrijk? Worden we de expert als het gaat om het verzekeren van duurzame energie-opwekkende installaties? Maken we financieel advies voor ieder huishouden toegankelijk? Nemen we de quick wins op het gebied van duurzaamheid mee in een adviesrapport? Of besteden we in het advies over inkomensverzekeringen extra aandacht aan het mobiliseren van potentiële werknemers met een uitdaging op de arbeidsmarkt? Het zijn maar een aantal voorbeelden, samen met het team komt u tot nog betere!

‘Oog voor mens en milieu’

Het valt mij op dat er in de laatste jaren steeds meer interactie komt op de MVO-slides, wanneer ik over het bedrijf vertel. Vanaf nu laat ik dit ook onderdeel uitmaken van de sollicitatiegesprekken. En de volgende keer als er wordt gevraaagd naar mijn werk, zeg ik dat ik bij een bedrijf werk dat klanten helpt na een schade en bij het helpen oog heeft voor mens en milieu.

Reactie toevoegen