Veel groeikansen voor tussenpersonen

Edwin Bosma 2023

(Edwin Bosma, BHB Dullemond en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kleinere kantoren zijn flexibeler en beter in staat in te spelen op de wensen en behoeften van de eindklant dan de grote partijen, die het druk hebben met consolideren en integreren. Pak die kans om te groeien.

Door de consolidatieslag binnen de verzekeringsmarkt is er een aantal grote partijen ontstaan dat vanwege zijn snelle groei en omvang veel tijd en energie kwijt is aan de integratie van de organisatie. Daardoor kunnen deze partijen minder tijd besteden dan ze zouden willen aan hun primaire dienstverlening. Kleinere assurantiekantoren zonder deze ballast kunnen hiervan profiteren. Zij zijn flexibeler en beter in staat in te spelen op de wensen en behoeften van de eindklant. Echter, wij als BHB Dullemond zien dat dit nog onvoldoende wordt opgepakt en dat er dus nog veel ‘handel op straat ligt’.

Onze drie praktijktips voor de kleinere MKB assurantiekantoren voor 2024:

1. Leg jezelf als ondernemer een groeidoelstelling op. Als je minder dan acht procent groeit ben je eigenlijk niet zo goed bezig omdat je alleen al door premiestijgingen een groei kunt halen van vier procent.

2. Ga actief zakelijke klanten bellen en netwerken. Weinig concullega’s doen dat, dus je kunt hier effectieve resultaten mee boeken.

3. Met eenvoudige en slimme markettingacties kan je je gemakkelijk onderscheiden van andere assurantiekantoren. Sponsor bijvoorbeeld een aansprekend en maatschappelijk relevant evenement in jouw omgeving.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Bestuur CFD - Brancheorganisatie CFD 14 december 2023

Van harte eens met Bosma's stelling. Wat wij als brancheorganisatie vaak horen is dat onze achterban het gewoon te druk heeft met de bestaande business. Vergeet ook niet dat het MKB-intermediair een andere balans heeft dan de massakantoren: "Eerst de klant, dan mijn winst en mijn vrijheid als ondernemer". De ultieme dienstverlenende instelling. Bij kantoren met tienduizenden relaties kantelt die balans meer naar aandeelhouderfocus op rendement en daardoor verzakelijking van de klantrelatie. Dat is onvermijdelijk. Ja, ook het MKB moet een juiste focus hebben op winst voor de continuïteit van het bedrijf, maar in de praktijk ligt dat meer in verdieping van klantrelaties dan in het uitbreiden van klanten. Wij noemen dat natuurlijke groei. Kwaliteit vóór kwantiteit. En dat is direct hun onderscheidende waarde, maakt ze woest aantrekkelijk en zorgt voor een divers aanbod in de markt. Eigenlijk een prachtige Kerstboodschap. De mens voorop.

Meer over
Hyppe showt nominatie Advies Award 2023 op groot LED-scherm

Hyppe showt nominatie Advies Award 2023 op groot LED-scherm

Hyppe is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat laten ze weten ook. Op een LED-scherm van maar liefst 25m²...

Dit zijn de 21 genomineerden voor de VVP Advies Award 2023...

Dit zijn de 21 genomineerden voor de VVP Advies Award 2023...

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft drie kantoren per categorie in het vizier met de hoogste A(dvies)-factor. Deze top 3 is voor een belangrijk deel tot...

Ewald Bary in VVP Ondernemerspanel

Ewald Bary in VVP Ondernemerspanel

Een nieuw gezicht in het VVP Ondernemerspanel: Ewald Bary. Nieuw maar ook vertrouwd, want Bary stond lange tijd aan het roer van Lindenhaeghe. Hoe (op) naar de volgende...

VVP Advies Award 2023 van start met 37 spotters en twee nieuwe juryleden

VVP Advies Award 2023 van start met 37 spotters en twee nieuwe juryleden

Met maar liefst 37 spotters (experts in de haarvaten van de financiële advieswereld) is de VVP Advies Award 2023 van start gegaan. Evenals in de vorige vier...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...