Verdienen aan vergroening, waarom niet!?

Harrie Jan van Nunen 2021

(Harrie-Jan van Nunen van VCN Hypotheekservice in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Komt het door corona? Consumenten zijn meer dan ooit overtuigd dat we zuiniger met onze aardkloot moeten omgaan. Ongeveer de helft van alle eigenwoningbezitters heeft het afgelopen jaar energiebesparende maatregelen getroffen. Een goede ontwikkeling, want nog altijd verbruiken de Nederlandse woningen zo’n 20 procent van het totale Nederlandse energieverbruik! Het merendeel van de huidige 7,5 miljoen woningen is overigens nog niet duurzaam genoeg. Kansen voor de hypotheekadviseur. En dat doe je natuurlijk niet voor niks!

De drive voor de woningbezitter om te verduurzamen verschilt. De jongere generatie, maar onderschat de oudere hierbij niet, is vooral geïnteresseerd in haar ecologische voetprint. Maar er zijn meer redenen. Denk aan het vergroten van het (woon)comfort, het creëren van een gezondere woning, een hoger gevoel van veiligheid of het tonen van solidariteit. Ook hoor ik steeds vaker onafhankelijkheid . Door zelfopwekking ben je minder afhankelijk van grote (buitenlandse) bedrijven die ons voorzien van energie.

Naast de intrinsieke motivaties speelt ook geld een rol! Door het treffen van energiebesparende voorzieningen wordt maandelijks bespaard op energiekosten. Diverse banken geven inmiddels een rentekorting wanneer de woning energiezuinig is. En een energiezuinige woning is couranter en meer waard. En dat geldt zelfs in de huidige overspannen markt! Waar ben je bereid om meer voor te bieden? Een woning met A-label of een identieke woning met label F?

Een investering in energiebesparende maatregelen kan ook gezien worden als alternatief voor sparen op een spaarrekening. Door te investeren in bijvoorbeeld je eigen zonnepanelen of isolatie behaal je al snel een rendement tussen de vijf en zes procent, los van de eventuele rentekorting, subsidie of teruggave van de BTW op zonnepanelen.

De consument wil wel, maar ben jij er klaar voor? Veel adviseurs nemen verduurzaming inmiddels mee vanuit hun eigen intrinsieke motivatie. Maar dat geldt zeker niet voor alle adviseurs! Een veel gehoord argument, zeker bij een aankoop, is dat het voor de consument te veel informatie is om in één advies mee te nemen. De koper is op dat moment bezig met de aankoop, inrichting en het regelen van de financiering, in plaats van met nadenken over de energietransitie van zijn woning. Ook hoor ik regelmatig dat adviseurs onvoldoende comfort voelen bij de advisering rondom de energietransitie. Ze vragen zich af hoever hun kennis moet reiken over bijvoorbeeld zonnepanelen, warmtepompen of isolatiemaatregelen. En wat als de consument later klachten heeft over de genomen maatregelen? Bij wie kloppen ze dan aan?

Financiële prikkel

Ik weet zeker dat het ontbreken van een financiële prikkel ook een reden is om het onderwerp niet aan te kaarten. Waarom zou je de energietransitie meenemen in je advies, als de klant zonder ook tevreden is en bereid je nota te betalen?

Mag een adviseur eigenlijk wel verdienen aan de energietransitie? Ik kan hier kort en bondig in zijn. Ja, dat mag!

Voor onze formules De Financiële Makelaar en United Capital bieden wij adviseurs een propositie aan waarbij ze een kickback ontvangen van tien procent van de klantinvestering. Bij een gemiddelde investering van zo’n 8.500 euro ontvangt de adviseur dus 850 euro voor het bespreekbaar maken, aanbevelen en het extra financieren van de maatregelen. De advisering over de producten en de installatie (inclusief nazorg en garantie) wordt gedaan door onze partner.

Bij de keuze van onze partner zijn we overigens wel zorgvuldig te werk gegaan. Deze moet voldoen aan een zestal eisen. Ten eerste moet deze in staat zijn om een woning energieneutraal te maken, ongeacht het huidige label. Dus niet enkel een leverancier van bijvoorbeeld zonnepanelen. Het bedrijf moet aantoonbaar positieve referenties hebben en de prijzen moeten marktconform zijn. We benchmarken hierbij met bekende spelers zoals Coolblue, VEH en Essent. Daarnaast moet het bedrijf, voor de zonnepanelen, aangesloten zijn bij stichting Garantiefonds ZonZeker en mag de organisatie zelf niet (indirect) actief zijn als financieel dienstverlener.

En misschien wel het allerbelangrijkste, de leadvergoeding moet komen uit de marge van onze partner. Zijn besparing op marketing en distributie is de marge voor de adviseur. Met andere woorden; een consument is niet duurder uit dan wanneer hij deze de producten rechtstreeks zou kopen. En daar hoef je je als adviseur toch helemaal niet voor te schamen?

Steek energie in verduurzaming!

Wil jij ook bijdragen aan een kleinere ecologische voetprint van je klanten? Steek dan energie in verduurzaming. Consumenten willen het. Aanbieders en wetgever bieden je extra leenruimte. Ontzorg je klanten met kant-en-klaar-oplossingen. Je klanten zullen het waarderen en daar mag jij best aan verdienen!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Tip van kluun: schrijf zoals je spreekt

Tip van kluun: schrijf zoals je spreekt

‘Schrijf zoals je spreekt’. Dat was een van de tips van Kluun tijdens de eerste Masterclass van PriQels, begin deze week in Utrecht. Niet alleen hypotheekadviseurs...

Financiële Makelaar in Tros Radar

Financiële Makelaar in Tros Radar

Harrie-Jan van Nunen van De Financiële Makelaar werkte maandagavond 11 maart mee aan een item van Tros Radar over opeethypotheken. "Stel, je hebt veel...