Verjonging is noodzakelijk

Marijn Hollema:

Hoe is het om jong te zijn en te werken in de financiële sector? VVP vraagt het aan de jeugd van tegenwoordig. Dit keer Marijn Hollema (27), Tim de Graaf (33) en Stefan Kwint (30) van Marsh Nederland. Ze beschouwen innovatie als cruciaal voor de toekomst van de bedrijfstak. Wacht daarbij niet tot de klant om die innovatie vraagt, maar stel je proactief op.

Bij alledrie de jonge Marsh-medewerkers is te proeven dat ze het contact met de klant – in hun geval doorgaans ondernemers – erg leuk vinden. Sowieso vanwege de enorme variatie die er bestaat aan ondernemers. Kwint: “Je komt in ons vak een heleboel bij zondere bedrijven en mensen tegen. Wat het verder heel boeiend maakt, is dat je zeker in het mkb vaak met de directeur of cfo aan tafel zit en meedenkt met de ondernemer.”

Daar zit ’m meteen ook een hele belangrijke slag die de sector heeft gemaakt. Het is geen eenrichtingsverkeer meer, de adviseur probeert zich werkelijk in te leven in de klant en van daaruit goede oplossingen aan te reiken. Diezelfde beweging maakt dat die oplossingen vandaag de dag uit een veel breder palet komen dan verzekeringen alleen.

Marijn Hollema is Client Advisor/Business Development Risk Management en eigenlijk is dat precies wat ze doet: samen met de ondernemer de juiste oplossingen uit het palet halen. Vervolgens is zij dan de schakel naar de specialisten. Zoals De Graaf (Broker Cyber & Engineering) en Kwint (Broker Liability). Maar nogmaals: het kan ook gaan om andere dan verzekeringsoplossingen dus.

De grote assurantiemakelaars hebben natuurlijk altijd wel al die ruimere blik gehad, maar de klant vráágt er nu ook steeds meer om. Hollema: “Dat is de transformatie op dit moment: dat ondernemers anders naar risicomanagement kijken. Ze verwachten van ons nu ook echt dat we trends observeren en met hen in gesprek gaan over de ontwikkelingen die we zien. Zonder dat we gelijk met producten aan komen zetten.”

Hollema gelooft niet dat de bewustwording zonder meer leidt tot een klantvraag naar specifieke oplossingen. Ze beschouwt het als de taak van de makelaar om die oplossingen proactief te bedenken. “De klant belt ons niet op en zegt: ik heb behoefte aan een vernieuwend financieel product. Zo werkt het niet. Wij zullen steeds de vinger aan de pols moeten houden en proactief inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Het is ook bij uitstek onze taak als makelaar om hierover voortdurend in gesprek te zijn met de aanbieders zoals verzekeraars.”

Nieuwe dimensie

Tim de Graaf staat momenteel veel in contact met verzekeraars over cyberrisico’s. Hij vertelt dat verzekeraars graag een beroep doen op de kennis van Marsh inzake cyberrisico’s. “Zodat hun verzekeringsvoorwaarden aansluiten op de marktbehoefte.”

De Graaf ziet dat verzekeraars, zeker de Nederlandse, zoekende zijn als het gaat om ‘cyber’. De risico’s zijn nieuw en een schade kan enorm zijn. Tegelijkertijd zit ’m daar het fascinerende, vindt hij. “Je hebt het over bijzondere nieuwe risico’s. Diefstal was vroeger iets in de trant van: een ruitje ingetikt en spullen meegenomen. Nu hebben we het over een hele nieuwe dimensie.”

Hollema noemt de zelfrijdende auto als nieuwe ontwikkeling die een grote impact zal gaan hebben. “Het Verbond van Verzekeraars maakte eind vorig jaar bekend de mogelijkheden en onmogelijkheden van een directe verzekering te onderzoeken. De verzekeraar handelt dan de schade af voor de eigen verzekerde. Maar als de autonoom rijdende auto ervoor zorgt dat er geen ongelukken meer zijn, is zo’n verzekering dan nog nodig?”

De Graaf denkt overigens niet dat ontwikkelingen als cyber en zelfrijdende auto leiden tot een totaal andere visie op verzekeren. “De basis van verzekeren staat vast. Zij doet al eeuwenlang goed haar werk. Waar het meer om gaat, is dat we het principe op maat snij den van de individuele klant. Dus minder standaardoplossingen en meer maatwerk.”

De Graafs collega-broker Stefan Kwint meent dat verzekeringen en andere vormen van risicofinanciering een vangnet zijn en moeten blijven. “Je kunt niet alle risico’s afdekken, al is het alleen al omdat de premie onbetaalbaar wordt. Maar het zou ook wonderlijk zijn: je gaat als ondernemer achterover hangen want wat er ook gebeurt, het is toch gedekt. Maar ondernemen is juist risico’s nemen! Ik heb het idee dat de bewustwording hiervan bij ondernemers ook toeneemt.”

De Graaf denkt dat ondernemers ook wel opletten. “Ondernemers zijn gebaat bij hun eigen continuïteit. Ze zullen er alles aan doen om schade te vermijden.”

Wk hockey

De Graaf, Hollema en Kwint zijn alledrie bij toeval in het verzekeringsvak gerold. Hollema: “Ik ben in contact gekomen met Marsh tijdens de wereldkampioenschappen hockey in 2014 in Den Haag. Marsh ontving daar toen relaties.”

Kwint werkt inmiddels 5,5 jaar bij Marsh. Dit terwijl hij door een vriend op de personeelsafdeling eigenlijk alleen was gevraagd om even administratief bij te springen in de organisatie. Van het een kwam echter het ander.

Zo verging het ook De Graaf. “Ik werkte bij een sport-centrum. Daar was ik al vrij snel opgeklommen tot bedrijfsleider en stuurde 50 tot 60 mensen aan. Stefan is een vriend van mij en zo werd ik benaderd door Marsh voor een openstaande vacature.”

Kwint zegt dat hij een stoffig beeld had van de financiële sector. “Maar toen ik hier eenmaal zat, ontdekte ik: dit zijn heel sociale mensen en echte vaklui.”

Hollema zegt dat ze haar beeld van de sector – mannen in grijze pakken – heeft moeten bijstellen. Zeker, mannen in grijze pakken komt ze met name bij verzekeraars wel degelijk veel tegen, maar bij Marsh werken ook heel veel vrouwen. En er is wel degelijk dynamiek.

Snelheid telt

Die moet er ook zijn, zegt Marijn. “We moeten de snelheid en innovatie bij onze klanten voor zijn. Handmatige processen zijn ook niet meer van deze tijd. De behoefte aan informatie is per direct. Met één druk op de knop moet informatie beschikbaar zijn.”

De Graaf had niet zo’n beeld van de branche. Maar hij heeft van zijn overstap geen seconde spijt gehad. Hij vindt zijn werkomgeving stimulerend.

Juist de beweeglijkheid van het vak – zeker op het gebied van aansprakelijkheid – spreekt Kwint erg aan. “Als er iets in de weten regelgeving wijzigt, verandert de aansprakelijkheid ook meteen. Ook gerechtelijke uitspraken kunnen de aansprakelijkheid wijzigen. Behalve die dynamiek vind ik een uitdaging in de complexiteit van aansprakelijkheidszaken, zeker de gevallen van letselschade waar ik mij mee bezig houd.”

Young at marsh

Kunnen de jonge honden hun jeugdige energie goed kwijt in de Marsh-organisatie? Absoluut, vinden ze. Marsh stimuleert ook gericht dat de jongeren elkaar opzoeken, onder meer via ‘Young at Marsh’. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd zodat de jongeren el kaar beter leren kennen en zich kunnen ontwikkelen.

Hollema: “Er zijn gelukkig veel goede initiatieven om, zoals ook YoungInsurance, voor jonge mensen in de bedrijfstak. Want verjonging is noodzakelijk. Het is heel belangrijk dat jongeren de gelegenheid hebben mee te denken over hoe dingen verbeterd kunnen worden.”

Verder is het zaak dat de senioren hun kennis delen met de jongere generaties. Kwint: “Natuurlijk moeten wij zelf ook informatie halen, vragen stellen. Maar een stuk gerichte kennisoverdracht is heel erg belangrijk. Het is cruciaal dat informatie wordt gedeeld, dat wij worden opgeleid. Ik ga ook naar seminars en dergelijke. Daar word ik dan bijgepraat over de ontwikkelingen op het gebied van aansprakelijkheid. Maar vervolgens moet je de informatie ook toepassen. Vakkennis is daarbij onontbeerlijk.”

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Bedrijfsverzekeringen duurder en strenger qua voorwaarden en preventie

Bedrijfsverzekeringen duurder en strenger qua voorwaarden en preventie

Uit de Nationale Benchmark Schadeverzekeringen van Marsh blijkt dat, naast premieverhogingen, op de Nederlandse zakelijke markt ook strengere voorwaarden en meer...

Bijna twee derde bedrijven verwacht verdere verharding van de verzekeringsmarkt

Bijna twee derde bedrijven verwacht verdere verharding van de verzekeringsmarkt

Ruim 64 procent van Nederlandse bedrijven met een omzet van tussen de 50 miljoen en 1 miljard euro verwacht een verdere verharding van de verzekeringsmarkt bij de...

David Sanderse nieuwe CEO Marsh Nederland

David Sanderse nieuwe CEO Marsh Nederland

David Sanderse wordt per 1 januari CEO van Marsh Nederland. Hij combineert de functie met zijn huidige rol als CEO van Mercer Nederland. Met Sanderse als CEO willen...

Madelein Leegwater leidt Roundcube Profiler

Madelein Leegwater leidt Roundcube Profiler

Madelein Leegwater (44) is benoemd als directeur van het nieuwe bedrijf Roundcube Profiler. Het bedrijf levert risicobeoordelingssoftware voor de zakelijke schademarkt...

Nieuwe bestuursleden younginsurance

Nieuwe bestuursleden younginsurance

Eelco Wester (foto) is de nieuwe voorzitter van Young InSurance.   Eerder dit jaar kondigden Sjaak Schouteren en Rosemarijn Peters aan zich terug te zullen...

Doorstart Hockey Toernooi via Young InSurance

Doorstart Hockey Toernooi via Young InSurance

Op 6 september organiseert Young InSurance het Assurantie Hockey Toernooi nieuwe stijl bij Leonidas te Rotterdam.   Het Assurantie Hockey Toernooi was vele...