VKG krijgt energie van vernieuwen

Eric-Jan van den Berg en Van der Linde VKG 2020

(Partner in Kennis VKG in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) In de snel veranderende hypotheekmarkt blijft advies een complexe zaak, is de overtuiging van VKG Hypotheken & Kredieten. De serviceprovider ondersteunt dat met innovatieve processen en een breed aanbod. Daarom wordt er veel energie gestopt in de ondersteuning van de adviseur en zijn klant.

VKG is al jaren een van de grootste serviceproviders. Met VKG Hypotheken & Kredieten focust de serviceprovider uit Hoorn vooral op persoonlijke en gestroomlijnde dienstverlening. “Wij bedienen de adviseur zoals hij dat wil: één aanspreekpunt en een snel transparant proces. De adviseur wil een breed aanbod en met 28 aanbieders is er ruime keus.” Zelf producten ontwikkelen doet VKG niet. “Geldgevers en verzekeraars zijn daar beter in.”

Digitale ondersteuning

De ontwikkelingen op de hypotheekmarkt vormen een van de redenen om de financieringstak nadrukkelijker op de voorgrond te zetten, geeft directeur Commercie Eric-Jan van den Berg aan. “Wij zien de markt snel veranderen. Innovaties zoals videogesprekken, chatten met je adviseur of inzicht in je dossier of portefeuille, worden door de consument steeds meer gewaardeerd.”

Energie

Naast het brede aanbod is een hoge kwaliteit van dienstverlening speerpunt bij VKG Hypotheken & Kredieten, zegt Van der Linde. “Wij willen de adviseur energie geven. Wij helpen adviseurs met een snel en transparant proces. Bij ons kun je 24/7 de status van het dossier volgen en zien welke stukken er nog nodig zijn. Onze kracht is daarnaast de persoonlijke benadering. We hebben een team waarmee de adviseur kan sparren om samen tot een oplossing voor de klant te komen. We nemen zelf geen adviserende rol in, maar kunnen wel in een vroeg stadium een indicatie geven of een klant bij een bepaalde geldverstrekker terecht kan.”

Handige tools

Tijdens de coronacrisis werd duidelijk dat niet alle afspraken op kantoor nodig zijn. Er is heel veel online met je klant te bespreken en af te handelen. Voor een kleine maandelijkse vergoeding ondersteunen we de adviseur. Een greep van de mogelijkheden waar we de afgelopen periode energie in hebben gestoken is:

  • online aanvragen en ondertekenen van een bankgarantie;
  • chat en video mogelijkheden van de adviseur met zijn klant;
  • de klant een afspraak in je agenda laten zetten;
  • je afgeronde dossiers omzetten naar je eigen CRM omgeving om de zorgplicht van je hypotheekklanten te monitoren.

Financiële huisarts

Wat VKG betreft is de financieel adviseur de financiële huisarts, de ‘local hero’. “Tachtig procent van de consumenten vertrouwt voor een financieel advies op zijn adviseur. Eenvoudig hypotheekadvies bestaat eigenlijk niet. De groep starters is echt nog steeds klein: die maakt nog maar tien procent van de totale markt uit. Er zijn veel meer huizenkopers die onder het oude regime vallen, die gescheiden zijn, met verschillende pensioenaanspraken: er zijn geen standaard hypotheken. Het advies blijft dus complex en realiseer je dat het advieslandschap groter is dan alleen dat van hypotheekproducten.”

De komst van nieuwe producten, zoals de verhuurhypotheken en de digitale hypotheken, maken het aanbod voor de klant breed. Advies blijft daarbij essentieel.

Verduurzaming

Belangrijk is ook dat adviseurs zich richten op meer dan alleen het hypotheekproduct. “Consumenten verwachten dat je hen ook met andere dingen op weg helpt, bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming.”

Een andere doelstelling van VKG is adviseurs meer ondersteuning bieden dan alleen op bemiddelingsgebied. “We zijn bijvoorbeeld een campagne gestart over duurzaamheid”, zegt Van der Linde. “Wij willen de adviseur helpen samen met de klant de weg daarin te vinden. Verduurzaming is een goed middel om met de klant in gesprek te raken. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat de consument verwacht dat de adviseur hem op dat gebied de weg wijst. Die rol moet je pakken.”

Met hulp van de Duurzaamheidsrapportage die in elk dossier oproepbaar is, heb je snel inzicht waarmee je de klant kan helpen.

Whitepaper

Om adviseurs op weg te helpen, heeft VKG een whitepaper ontwikkeld over verduurzaming. “We merken dat de klant niet in beeld heeft welke investeringen nodig zijn en welke financiële mogelijkheden hij heeft. Dat zijn echt kansen voor adviseurs”, zegt Van den Berg. “Met de whitepaper willen we ze daarin een zetje geven. We gaan in op financieringsmogelijkheden en manieren om verduurzaming in je advies te integreren. Ook geven we suggesties hoe je een verdienmodel maakt voor dat advies.”

”Suggesties verdienmodel verduurzaming”

Bijenkorf op het dak

Wij ondernemen zelf ook duurzaam. We hebben bijvoorbeeld bijenkorven op het dak. Adviseurs die bij ons op bezoek komen, krijgen een bloemzaadbolletje mee. Dat kunnen ze thuis planten zodat er weer meer bijen komen. We doen daarnaast zoveel mogelijk digitaal om papier te besparen en scheiden natuurlijk ons afval.”

De zaadbolletjes die we zelf hebben gestrooid, hebben rondom ons pand hun werk al gedaan. Vanaf juni tot en met augustus was het één bloemenzee rond het pand in Hoorn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...