Wat is jouw verhaal?

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in VVP 2) Elk bedrijf heeft een uniek eigen verhaal, maar wordt dit verhaal ook verteld? Klanten willen graag weten waarom je doet wat je doet. Welke waarde lever je voor mens en maatschappij?

Ons brein is gemaakt voor het onthouden van verhalen en toch wordt hier nog te weinig gebruik van gemaakt. Veel bedrijven proberen nieuwe medewerkers binnen te halen met een opsomming van mooie arbeidsvoorwaarden. Er wordt veel gecommuniceerd over de producten en dienstverlening om klanten te overtuigen voor hen te kiezen. Maar waar zowel potentiële medewerkers als klanten vooral naar op zoek zijn, bewust en onbewust, is waarom je doet wat je doet. Tijd voor een eerlijk, goed en uniek verhaal.

Niet elk bedrijf kent haar eigen unieke verhaal en toch is dat er altijd. Soms moet je alleen heel goed zoeken om de bron te vinden. Hoe doe je dat? Hiervoor zijn verschillende routes en de meest succesvolle is teruggaan naar het ontstaan van het bedrijf. Hoe en waarom is het bedrijf ooit gestart? Niet zelden zit hier een authentiek verhaal achter. Een bedrijf wordt vaak opgericht uit passie. Passie voor het vak, een geloof dat iets beter kan of een drive om zelf sturing te geven aan veranderingen in de wereld. In het begin van de jaren ’60 vond Jack O’Neill de wetsuit uit en legde hiermee de basis voor een wereld. De oorsprong van het merk O’Neill is terug te vinden in een eerlijke en eenvoudige verklaring van de uitvinding van de wetsuit: I only wanted to surf longer. Om het unieke verhaal van de organisatie te vinden kun je daarnaast in gesprek met medewerkers en klanten heel veel ophalen. Wat maakt dat ze klant zijn? Waarom wil iemand bij jou werken? En soms maakt een uiterlijk kenmerk als de locatie een bedrijf uniek. Als je de magische ingrediënten hebt gevonden, dan is het belangrijk er een waardevol verhaal van te maken

‘Tijd voor een eerlijk, goed en uniek verhaal’

Storytelling

De start van het verhaal is de missie van het bedrijf. Een energieke missie vertelt het bestaansrecht van het bedrijf vertaald in een hoger doel dat energie geeft. Uit onderzoek blijkt dat twee van de drie jongeren de keuze voor een werkgever grotendeels baseren op betekenisgeving. Des te belangrijker om je verhaal over je waarde gereed te hebben en daar ook naar te handelen. Een mooi en inspirerend voorbeeld is de missie van Disney: Make people happy. Slechts drie woorden en iedere medewerker begrijpt wat de opdracht is. In verzekeringen gaat het vaak over ontzorgen, financiële bescherming of zekerheid. Dat is niet uniek, maar de wijze waarop kan dat wel zijn. Zorg dat je verhaal een beleving is die blijft hangen en die je ook elke dag weer bewijst. Met een gezonde dosis creativiteit kun je dit vertalen naar foto’s, tijdslijnen, podcasts, video en teksten. Echte en goede verhalen motiveren mensen en zetten ze in beweging. Wat is jouw verhaal?

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Door Sonja Stalfoort, PuurKlant Het bijhouden van de snelheid waarmee de klantbehoefte verandert, is geen makkelijke opgave. Luisteren naar the voice of the customer...

Sonja Stalfoort lanceert praktijkboek over Klant Energieke Organisaties

Sonja Stalfoort lanceert praktijkboek over Klant Energieke Organisaties

“Klanten die je bedrijf energie geeft, is de enige duurzame energiebron waarop elke organisatie zou moeten draaien”, aldus Sonja Stalfoort tijdens de...