Zakenreiziger verwacht vooral zekerheid

HIenfeld Erwin Peters en Marcel de Waal

(Partner in Kennis Hienfeld in VVP 2) De coronapandemie veranderde het idee van veiligheid. Zo is voor internationale zakenreigers actuele informatie belangrijker dan ooit. Hienfeld vond het dan ook tijd voor een update van zijn zakelijke reisverzekering. Het resultaat is een moderne set voorwaarden, een alles-in-één travel app die risico’s voor en tijdens de reis in kaart brengt, een uitgebreid pakket aan hulpdiensten en de garantie op kwalitatieve afhandeling bij schade.

...

Covid-19 zette de wereld op zijn kop. Wat voorheen als de norm gold, naar kantoor, een vergaderruimte delen, opeengepakt in het openbaar vervoer, was plotseling onwenselijk vanwege het risico op verspreiding van het virus. De problematiek culmineerde in het internationaal zakelijk reizen. Het reizen zelf was een korte periode zo goed als onmogelijk, maar toen alles weer op gang kwam, was het maar de vraag welke regels er in een bepaald land van kracht waren en of reizigers überhaupt konden terugkeren. Inmiddels ligt de tijd van periodieke lockdowns achter ons, maar de vereiste documenten, coronaregels en risico’s verschillen nog altijd per land.

Hienfeld zag de wensen van werkgevers en werknemers in de markt van zakelijk reizen veranderen en gebruikte haar bevindingen voor een nieuw maatwerkproduct. “We krijgen dagelijks input uit onze klantenkring, alsmede via financieel adviseurs en brokers, dus onze specialisten kunnen een haarscherp beeld schetsen”, zegt Erwin Peters, manager underwriting Accident & Travel van Hienfeld. “Er is tegenwoordig veel behoefte aan brede informatievoorziening. Niet alleen voorafgaand aan de reis, ook tijdens het verblijf en na het verlaten van het land. Daarnaast willen zowel werkgevers als werknemers een pakket dat volledig ontzorgt. Als er iets gebeurt, moeten ze snel kunnen terugvallen op een netwerk van hulpdiensten en op een zorgvuldige afhandeling van eventuele schade kunnen rekenen.”

Zekerheid staat voorop, benadrukt Peters, en dat gaat vele malen verder dan het financiële plaatje. Immateriële ondersteuning wint volgens hem sinds corona alleen maar terrein. “Werknemers willen weten welke lokale veiligheidsrisco’s er zijn, zodat ze goed voorbereid op reis kunnen. Mocht er zich een calamiteit voordoen, dan moeten juridische en medische bijstand en repatriëring gegarandeerd zijn. Werkgevers dragen een zorgplicht voor hun medewerkers, ook zij willen uiteraard dat het hele traject goed is geregeld.”

Eigen travel app

De input van eindklanten zorgde bij Hienfeld voor een sterk staaltje omdenken. Waar de vroegere zakelijke reisverzekering uit een uitbreidbare basis bestond, kenmerkt de nieuwe verzekering zich door een totaalpakket, waarbij klanten er desgewenst onderdelen kunnen afhalen. Peters: “We zijn anders naar een verzekering voor zakelijk reizen gaan kijken. Alle relevante risico’s, zoals bagageverlies, medische kosten, aansprakelijkheid, zijn erin ondergebracht. Maar verzekeren blijft maatwerk, dus de klant kan er ook voor kiezen om dekkingen uit te breiden of juist weg te laten.”

De nieuw ontwikkelde Travel App van Hienfeld vervult een centrale rol in de verzekeringsoplossing voor zakelijk reizen. Reizigers kunnen er nauwkeurig (medische) risico’s voor een specifiek gebied mee in kaart brengen en ontvangen alerts en updates voor en tijdens de reis. De app biedt ook direct toegang tot de 24/7 alarmcentrale van Hienfeld. “Het is een eenvoudig te gebruiken tool waarin alles samenkomt”, geeft Erwin Peters aan. “We hebben de Travel App in eigen beheer ontwikkeld. Bovendien zijn er meerdere risicodragers aan de zakelijke reisverzekering verbonden, dus we komen niet opeens voor vervelende verrassingen te staan. Het is een product dat garant staat voor zekerheid en continuïteit. Het kan jarenlang mee.”

Persoonlijk

De ontwikkeling van de Travel App past naadloos in de visie van de grootste nicheverzekeraar van Nederland. Het vierde-generatie-familiebedrijf, opgericht in 1874, heeft persoonlijke service bovenaan het prioriteitenlijstje staan. Dat betekent in geen geval dat ze automatiseringsuitdagingen uit de weg gaat, maar een keuzemenu zul je niet bij Hienfeld aantreffen, stelt Marcel de Waal, manager Marketing & Sales bij Hienfeld. “Als financieel adviseurs ons bellen, krijgen ze gewoon een specialist aan de lijn. We staan voor kwaliteit en daar hoort een persoonlijke benadering bij.”

Hienfeld biedt inmiddels achttien nicheverzekeringen aan, onderverdeeld over de lijnen Accident & Travel, Financial Lines en Fine Art, Private & Specialty Lines. Hienfeld werkt daarbij alleen samen met financieel adviseurs. Rechtstreeks een verzekering sluiten is niet mogelijk. De Waal: “Wij vinden belangrijk dat er altijd een deskundige adviseur bij betrokken is. We willen het voor financieel adviseurs zo makkelijk mogelijk maken om hun relaties goed te adviseren. Zo leveren we drie opties aan als een adviseur een offerte voor een cyberverzekering opvraagt: een offerte van onze eigen cyberverzekering en twee exemplaren van andere verzekeraars. Dat wordt gewaardeerd.”

Erwin Peters en Marcel de Waal: ‘Zekerheid staat voorop.’

Wat automatiseren betreft, zet Hienfeld onder meer stappen in de gebruiksvriendelijkheid van het extranet, dat steeds meer nicheproducten herbergt. Financieel adviseurs kunnen het extranet gebruiken voor berekenen, offreren en aanvragen.

In de smaak

Eind april lanceert Hienfeld de nieuwe zakelijke reisverzekering. De reacties bij de eerste aankondiging waren volgens Marcel de Waal positief. “We krijgen goede berichten terug uit het werkveld. Het idee van een complete en eenvoudig te gebruiken Travel App valt in de smaak. Voor financieel adviseurs hebben we een factsheet voor de installatie van de app gemaakt. Zij kunnen daar hun klanten mee ondersteunen. En natuurlijk kunnen adviseurs altijd contact met ons op nemen. Bel gerust.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Eenmanskantoor Monshouwer 'keitrots' op nominatie Advies Award

Eenmanskantoor Monshouwer 'keitrots' op nominatie Advies Award

Jeroen Monshouwer, eigenaar van Monshouwer Assurantiën uit Amersfoort, is een van de 32 genomineerden voor de Advies Award 2021. Het advieskantoor behoort tot...

Familiebedrijf Van de Zandschulp trots op nominatie Advies Award 2021

Familiebedrijf Van de Zandschulp trots op nominatie Advies Award 2021

Eddy van Doorn en Marijke van Doorn-van de Zandschulp, eigenaren van familiebedrijf Van de Zandschulp assurantiën uit Bennekom, zijn heel trots op de nominatie...

Team KOK Advies viert nominatie Advies Award Noord-Holland

Team KOK Advies viert nominatie Advies Award Noord-Holland

Marco en Léonie Kok van KOK Advies uit Amstelveen is een van de 32 genomineerden voor de Advies Award 2021. Het advieskantoor behoort tot de top van de meest...

Peters Assurantiën toont trots 'enorme' raamposter Advies Award 2021

Peters Assurantiën toont trots 'enorme' raamposter Advies Award 2021

Peters Assurantiën uit Ingen is een van de 32 genomineerden voor de Advies Award 2021. Het advieskantoor behoort tot de top van de meest klantvriendelijke advieskantoren...

Trotse medewerkers Overbeeke tonen nominatie Advies Award 2021

Trotse medewerkers Overbeeke tonen nominatie Advies Award 2021

Overbeeke uit Tholen is een van de 32 genomineerden voor de Advies Award 2021. Het advieskantoor behoort tot de top drie van meest klantvriendelijke advieskantoren...

Medewerkers Berends & Slump trots op nominatie Advies Award 2021

Medewerkers Berends & Slump trots op nominatie Advies Award 2021

Berends & Slump uit Twello is een van de 32 genomineerden voor de Advies Award 2021. Het advieskantoor behoort tot de vijf meest klantvriendelijke advieskantoren...

Witte Boussen trots op nominatie Advies Award 2021

Witte Boussen trots op nominatie Advies Award 2021

Witte Boussen Assurantiën uit Terneuzen is een van de 32 genomineerden voor de Advies Award 2021. Het advieskantoor behoort tot de top 3 van meest klantvriendelijke...

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

(Partner in Kennis Scildon VVP 5-2020) Kunnen de financiële gevolgen die ontstaan na overlijden van een kostwinner voldoende worden opgevangen door nabestaanden...

Pak als adviseur rol bij beheersen cyberrisico’s

Pak als adviseur rol bij beheersen cyberrisico’s

Cyberrisico’s zijn reëel, als financieel adviseur ben je het daarom aan je stand verplicht over deze risico’s met de klant in gesprek te gaan....

“Cyber is een nieuw risico dat we samen moeten oppakken”

“Cyber is een nieuw risico dat we samen moeten oppakken”

(Kennisartikel Hienfeld VVP-special Cyber) Over een aantal jaren is een cyberpolis even ingeburgerd als een verzekering voor beroeps-en bestuurdersaansprakelijkheid,...