Een zorgverzekering kiezen in vier stappen

Jan Willem Evers 2019

Door Jan Willem Evers, directeur Commercie zorgverzekeraar Zilveren Kruis

Aan het einde van het kalenderjaar mogen we weer kiezen bij wie we verzekerd willen zijn voor onze zorgkosten. De ervaring leert dat een ruime meerderheid van de Nederlanders bij zijn huidige zorgverzekeraar blijft, vooral omdat ze daar tevreden over zijn. In 2019 was dit zo’n 93%. De overige 7% stapte over naar een andere verzekeraar. Dit blijkt uit de monitor Zorgverzekeringen van de NZa, van 9 september 2019. De vrijheid om te kiezen voor een zorgverzekering die past bij je eigen voorkeur en situatie is een cruciale pijler onder het zorgstelsel. Daarom vind ik het belangrijk dat er ook echt iets te kiezen is. Maar óók dat je niet verdwaalt in het aanbod. Zilveren Kruis doet er veel aan om daarvoor te zorgen.

Stap één: verzekerde kiest basispolis, wij zorgen voor een duidelijke indeling

Een verzekerde kiest uit één van de drie varianten basisverzekeringen:

  1. Restitutiepolis. De beste optie als je een volledig vrije keuze van zorgaanbieder wilt.
  2. Naturapolis. Meest gekozen door Nederlanders. Een polis met een uitgebreid gecontracteerd netwerk van zorgaanbieders, waar je terecht kunt zonder bijbetalingen.
  3. Selectieve polis. Met een beperkter netwerk van gecontracteerde zorgaanbieders, maar een beduidend lagere premie.  

Deze driedeling is voor de verzekerde als het ware een vóórselectie. Zo ligt de keuze voor een restitutiepolis voor de hand als je veel belang hecht aan vrije zorgkeuze. Eigen betalingen zijn dan alleen aan de orde bij zeer hoge tarieven.

Stap twee: klant kiest het merk dat bij hem past, wij zorgen voor overzichtelijk aanbod

Zoveel mensen zoveel smaken. De een vindt persoonlijk contact belangrijk, de ander vindt het prima om alles online af te handelen.  Zilveren Kruis biedt daarom verschillende merken met andere aspecten in dienstverlening en producten. Maar we houden ons aanbod wel overzichtelijk. Want minder polissen betekent makkelijker kiezen voor verzekerden en minder stress. Zilveren Kruis kijkt elk jaar kritisch naar haar productaanbod. We stoppen met polissen, die geen toegevoegde waarde (meer) hebben voor onze klanten. Dit zorgt voor een overzichtelijker aanbod en sluit aan op de recente oproep van de NZa om het aantal polissen te beperken. Zo daalt het aantal polissen (van vijf verschillende merken) van 19 in 2019 naar 13 in 2020. Daarnaast is het aantal labels in de afgelopen jaren afgenomen  van 11 naar 6 en het aantal samenwerkingsverbanden met volmachten van 4 naar 1.

Stap drie: verzekerde kan soms kiezen voor voordelen van collectief contract, wij maken met werkgevers en verenigingen afspraken over gezondheid

We maken met werkgevers en verenigingen afspraken, die specifiek gericht zijn op het gezond houden of weer gezond maken van hun medewerkers of leden. Deze afspraken vormen - naast een mogelijke korting die dergelijke collectiviteiten krijgen - een vast onderdeel van de overeenkomst.

Collectiviteiten met inhoudelijke afspraken over de gezondheid van de deelnemers, worden ontwikkeld voor specifieke doelgroepen zoals werknemers, ouderen of patiënten. Deze contracten omvatten naast een korting ook altijd inhoudelijke maatwerkafspraken, bijvoorbeeld over preventie. De afspraken helpen verzekerden om zo vitaal mogelijk te blijven. Ze helpen ook om de zorg betaalbaar te houden. In de praktijk heeft de verzekerde slechts de keuze uit een beperkt aantal collectiviteiten.  Zo kun je als werknemer alleen kiezen voor de collectieve zorgverzekering via jouw werkgever. Of als lid van een patiëntenvereniging of seniorenbond voor het collectieve contract van jouw belangenbehartiger. In de praktijk leidt dat tot een keuze uit hooguit enkele collectiviteiten waarbij je je kan aansluiten.

Stap vier: klant optimaliseert zorgverzekering voor zijn persoonlijk situatie, wij bieden hem mogelijkheden

Na het doorlopen van de eerste drie stappen biedt Zilveren Kruis verzekerden nog een aantal mogelijkheden om de zorgverzekering zoveel mogelijk aan te passen aan de persoonlijke situatie. De belangrijkste daarvan is de mogelijkheid om een aanvullende verzekering af te sluiten. Hierin zijn vergoedingen opgenomen voor zorg die niet is verzekerd via de basisverzekering en waarvoor hij het belangrijk vindt om een dekking te hebben. Denk aan fysiotherapie of tandheelkunde. Er is daarnaast de keuze om het verplicht eigen risico te verhogen, in ruil voor korting op de premie. Ook bieden we de mogelijkheid om de premie per jaar, per kwartaal of per maand te betalen.

Beter kiezen

Het aantal keuzes is dus beperkt: je kiest uit drie soorten polissen, je kiest het merk dat bij je past, je sluit je eventueel aan bij het de collectieve contract dat werkgever of vereniging je aanbiedt en je optimaliseert je persoonlijke situatie. Met deze vier stappen wil Zilveren Kruis toewerken naar een zorgverzekeringsmarkt, die zich kenmerkt door minder van hetzelfde, maar waar nog wel écht iets te kiezen valt. En waar je als verzekerde zo eenvoudig mogelijk de verschillende opties kunt vergelijken, desgewenst met ondersteuning van jouw tussenpersoon of zorgverzekeraar.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumenten waarderen zorgsite Zilveren Kruis

Consumenten waarderen zorgsite Zilveren Kruis

Zilveren Kruis, CZ en Menzis hebben de beste website om je te oriënteren op een zorgpolis voor 2018, zo blijkt uit onderzoek van WUA onder 1.200 consumenten. Door...

Zorgverzekeraars: stop met geld pompen in de zorg

Zorgverzekeraars: stop met geld pompen in de zorg

Stop met geld pompen in de zorg. Dit komt als een boemerang terug. Hoogste tijd om te investeren in gezond blijven. Dit is samengevat de boodschap van de vier grootste...

Achmea scherpt distributie zorgverzekeringen aan

Achmea scherpt distributie zorgverzekeringen aan

Vanaf 2018 nemen Avéro Achmea en Zilveren Kruis afscheid van circa 1.800 intermediairs. De distributie van zorgverzekeringen in het intermediaire kanaal wordt...

Hoogers vertrekt bij Zilveren Kruis

Hoogers vertrekt bij Zilveren Kruis

Norbert Hoogers vertrekt als divisievoorzitter van Zilveren Kruis. Hij heeft besloten zijn loopbaan buiten Achmea voort te zetten. Hoogers (49)  is in 2002...

Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Zilveren Kruis heeft de Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die zich in 2016 het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd uitgereikt tijdens...

Iak verlengt zorgvolmacht van Achmea

Iak verlengt zorgvolmacht van Achmea

IAK Verzekeringen heeft de volmachtovereenkomst voor zorgverzekeringen met Achmea verlengd tot 2022. IAK is al vele jaren een belangrijke partner in zorg-, inkomens-...

Zilveren Kruis biedt "eigen cardioloog in binnenzak"

Zilveren Kruis biedt "eigen cardioloog in binnenzak"

Hartpatiënten die verzekerd zijn bij Zilveren Kruis krijgen de beschikking over 'HartWacht', een 24-uurs telecardioloog op hun smartphone of tablet. Dit maken...

Zilveren Kruis stopt met gelegenheidscollectiviteiten

Zilveren Kruis stopt met gelegenheidscollectiviteiten

Zilveren Kruis stopt met gelegenheidscollectiviteiten, zoals de Postcode Zorgpolis. De zorgverzekeraar kiest er nadrukkelijk voor om samen met partners te werken...

Evers directeur Commercie Zilveren Kruis

Evers directeur Commercie Zilveren Kruis

Jan-Willem Evers (41) is per 15 december benoemd tot directeur Commercie bij Zilveren Kruis.   Hij is daar sinds vorig jaar senior manager Verkoop Zakelijk....

Achmea verhuist van Amersfoort naar Leusden

Achmea verhuist van Amersfoort naar Leusden

Achmea sluit per 1 maart 2015 haar locatie in het centrum van Amersfoort. Het merendeel van de medewerkers in Amersfoort verhuist naar het kantoor in Leusden. Achmea...