Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

Loch Ness via Pixabay

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Laatst luisterde ik een podcast van de universiteit van Nederland. De centrale vraag was: waarom hebben we het monster van Loch Ness nog altijd niet gevonden? Na een lange verhandeling over het afspeuren van de bodem (met sonarapparatuur), uitleg over hoe mythevorming werkt en het ontzenuwen van de verschillende monster-theorieën, was de conclusie dat het erg onwaarschijnlijk is dat er een monster in het meer huist. “Maar”, sloot geoloog David Van Rooij af, “zolang we niet alles hebben kunnen uitsluiten, zullen we het nooit zeker weten.”

Filosofische disclaimer

Een interessante afsluiting. Eigenlijk een soort filosofische disclaimer: je kunt pas iets met zekerheid zeggen als je al het andere hebt uitgesloten. Zie hier het falsificatieprincipe van wetenschapsfilosoof Karl Popper (1902-1994). Vertaald naar het monster van Loch Ness: je had elke waterdruppel kunnen onderzoeken naar sporen, maar dat heb je niet gedaan. Je had het meer kunnen afdreggen, maar dat heb je niet gedaan. Je kunt (dus!) nooit zeker weten of er misschien niet toch een (heel slim) monster onder het wateroppervlak huist. Het is uiterst onwaarschijnlijk, ja dat wel, maar niet zeker.

Beleggen: een goed idee?

Waarom is dit nu zo interessant? Omdat dit principe (van de falsificatie) ons niet alleen in de wetenschap maar ook in de financiële dienstverlening soms in de weg zit. Laten we bijvoorbeeld eens kijken wat er gebeurt in het hoofd van een klant als hij of zij geconfronteerd wordt met een voorstel om te gaan beleggen. Als je kijkt naar de negatieve rente op spaarrekeningen en de rendementen op beleggingen van de afgelopen jaren, is beleggen op lange termijn dan een goed idee? Beleggingsexperts zijn het erover eens: ja, alles wijst erop dat dit een goed idee is.

Waar is het monster?

Maar voor de klant – in de metafoor: de persoon die naar het meer kijkt en het monster zoekt – blijft er altijd een ‘wat als?’ op de loer liggen. Wat als het toch misgaat, wat als de markt instort en je al je geld verliest, wat als… we het meer dreggen en er toch een monster in zit? De kans is extreem klein maar hé, er is een kans. Kijk maar naar de theorie van Popper: we hebben immers niet alles kunnen weerleggen, dus we hebben geen 100 procent zekerheid.

Veel groter risico

We kunnen de klant nu wijzen op het veel grotere risico (dat hij met zijn geld op de bank zijn einddoel zeker niet gaat halen), net als we de persoon bij het Loch kunnen vertellen dat de kans dat hij daar aan de oever van het meer door de bliksem getroffen wordt vele malen groter is dan dat hij het monster te zien krijgt, maar we moeten van goeden huize komen om ons punt te maken. Angst is een slechte raadgever en ‘je geld verliezen’ klinkt nou eenmaal enger dan ‘je einddoel niet halen’, hoe scheef die verhouding ook is.

Omdenken

Moeten we dan stoppen met het geven van beleggingsadvies? Moeten we het gewoon niet meer doen en het geld tegen beter weten in op de bank zetten? Gelukkig is dat niet nodig. Wat we wel moeten doen, is onze manier van argumenteren heroverwegen. Want het gaat hier om emotie, niet om ratio. Je zult vragen moeten stellen om de angel uit de angst te halen en inzetten op omdenken in plaats van proberen te overtuigen. Een mooie uitspraak in dit verband vind ik de quote: “Als duidelijk wordt dat je je doel niet bereikt, verander dan niet je doel maar je aanpak.”

En dat advies geldt dan in dit verband voor de belegger én de adviseur.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Verplichte AOV: waar staan we?

Verplichte AOV: waar staan we?

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 4-2022) Het is al jaren een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt: de verplichte AOV voor zelfstandigen....

Rechtsregels over aansprakelijkheid

Rechtsregels over aansprakelijkheid

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 4-2022) Het simpele feit dat men waarschuwt voor mogelijke aansprakelijkheid, heft die aansprakelijkheid...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Adfiz heeft een website gelanceerd met daarop het NL leert door-aanbod van Lindenhaeghe en Hoffelijk. Deze opleiders hebben als enige partijen binnen de branche...

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

"De welvaart kan beter worden verdeeld en wellicht is het een idee om met multinationals die nu en in de crisistijd megawinsten behaalden, te beginnen. Zoals techgiganten,...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...