75 euro blijft bij intermediairs meest populaire bedrag voor uitvaartadvies

Uitvaart 1 (kerkhof)

Ruim een derde van de intermediairs brengt eenmalig 75 euro in rekening voor uitvaartadvies. Daarmee is dit (nog steeds) het meest populaire bedrag voor uitvaartadvies. Een (doorlopend) serviceabonnement is steeds minder populair en wordt nu nog maar door 11 procent van de intermediairs ingezet. Dit blijkt uit de jaarlijkse analyse van Monuta, die de tarieven over 2021 van 1.001 intermediairs vergeleek.

De advieskosten voor de financiering van uitvaartkosten daalden in 2021 met 2 procent naar 92,17 euro. In 2019 waren voor het eerst sinds het provisieverbod de gemiddelde advieskosten over de financiering van uitvaartkosten onder 100 euro uitgekomen.

In 2021 brengt 70 procent van de intermediairs een eenmalig vaste fee in rekening. Deze wijze van beloning blijft onverminderd groot. Ruim een derde van de intermediairs brengt eenmalig 75 euro in rekening voor uitvaartadvies. Daarmee is dit (nog steeds) het meest populaire bedrag voor uitvaartadvies. Een (doorlopend) serviceabonnement is steeds minder populair en wordt nu nog maar door 11 procent van de intermediairs ingezet. Het gemiddelde bedrag dat intermediairs voor hun service vragen is afgelopen jaar gestegen naar 4,51 euro (2020: 3,77 euro).

Reactie toevoegen

 
Vooral jongeren kijken nauwelijks om naar uitvaartpolis

Vooral jongeren kijken nauwelijks om naar uitvaartpolis

De helft van de Nederlanders met een uitvaartverzekering heeft geen idee waarvoor ze precies verzekerd zijn en tweederde controleert dit zelden of nooit. Vooral...

Klant mist nazorg

Klant mist nazorg

Klanten weten onvoldoende wat ze verzekerd hebben. Ze missen nazorg en ze willen bij de communicatie kunnen kiezen tussen digitaal en papier. Dat zijn enkele van...

Beleggingsopbrengsten kleuren resultaat Monuta zwart

Beleggingsopbrengsten kleuren resultaat Monuta zwart

Monuta zag de omzet in 2017 groeien met 14 procent naar 330 miljoen euro. Het nettoresultaat steeg van 7,8 naar 32,6 miljoen euro, voornamelijk door hogere beleggingsopbrengsten....

Klant mist nazorg

Klant mist nazorg

Klanten weten onvoldoende wat ze verzekerd hebben. Ze missen nazorg en ze willen bij de communicatie kunnen kiezen tussen digitaal en papier. Dat zijn enkele van...

"Klantgerichtheid verzekeraars steeds beter"

"Klantgerichtheid verzekeraars steeds beter"

Keurmerkhouders verbeteren de dienstverlening aan de klant continu, zo blijkt uit het thema-onderzoek Kwaliteitsverbetering van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Directeur...

Advieskosten uitvaartverzekering: vaste fee wint terrein

Advieskosten uitvaartverzekering: vaste fee wint terrein

Het overgrote deel van alle intermediairs brengt een eenmalig vaste fee in rekening voor hun advies over de financiering van uitvaartkosten. Dat blijkt uit de jaarlijkse...

Quinten Fraai nieuwe directievoorzitter Monuta

Quinten Fraai nieuwe directievoorzitter Monuta

Quinten Fraai (51) wordt per 1 februari 2018 benoemd als nieuwe directievoorzitter van Monuta. Hij volgt Gert-Hein de Heer op die in 2012 aantrad als directievoorzitter. Fraai...

Monuta-volmacht voor Centraal Volmachtbedrijf

Monuta-volmacht voor Centraal Volmachtbedrijf

Monuta heeft een volmacht verleend aan het Centraal Volmachtbedrijf. Samen met Patrick van der Fluit (VDF Verzekeringen uit ’s-Hertogenbosch) en Huub Scharenborg...

Monuta Helpt nieuwe naam Monuta Charity Fund

Monuta Helpt nieuwe naam Monuta Charity Fund

Monuta Helpt is de nieuwe naam van het Monuta Charity Fund. Sinds 1999 ondersteunt Monuta via het fonds veel initiatieven. Het belangrijkste doel van Monuta Helpt...

Nederlanders leggen uitvaartwensen niet vast

Nederlanders leggen uitvaartwensen niet vast

Zeventig procent van de Nederlanders heeft de eigen uitvaartwensen niet vastgelegd. En drie op de tien Nederlanders hebben vrienden of kennissen die ze liever niet...