"als ING de ballen van een leeuw heeft..."

"Als ING de ballen van een leeuw heeft, nodigt ze AFAS Personal direct uit om afspraken te maken over hoe ze wel zo gemakkelijk mogelijk de gegevens van hun klanten – die dat zelf willen! – over kunnen hevelen naar het huishoudboekje van AFAS." Aldus consultant Rob Goedhart in een blog.

ING won vorige week het kort geding waarin zij eiste dat de koppeling met haar internetbankieren uit het 'huishoudboekje' AFAS Personal verdwijnt. Dit omdat koppelen niet veilig zou zijn.

Goedhart: "Ik ben benieuwd hoe de hoofddirectie van ING dit feit gevierd heeft. Met champagne? En met meesmuilend gelach naar ‘zo’n partijtje als AFAS Personal’? Dat zij als ING toch maar weer even hebben laten zien dat er met hen niet te spotten valt? Ik hoop dat ze beseffen dat ze een Pyrrus-overwinning hebben behaald, waarmee ze de consument en de rest van de maatschappij een klap in het gezicht hebben gegeven."

Volgens Goedhart stelt ING het klantbelang bepaald niet centraal. "Op zichzelf ben ik blij dat banken mijn geld zo goed mogelijk willen beschermen. Natuurlijk mag niet Jan en Alleman maar binnen mijn rekening van alles kunnen doen. Maar daar gaat het hier helemaal niet om. AFAS Personal heeft steeds tegen de banken gezegd: ‘we willen dat de consument zo eenvoudig mogelijk overzicht en inzicht krijgt over wat hij binnen heeft gekregen en wat hij uitgeeft; wij willen helemaal niet dat er via ons betalingstransacties gedaan kunnen worden’. Omdat de banken – en ING in het bijzonder – niet wilden mee denken aan een oplossing voor alleen die overzichtverstrekking (let wel: alleen bij particulieren; bij zakelijke rekeningen is het al heel gebruikelijk) heeft AFAS Personal het voor haar klanten geprobeerd op een andere manier. Hoe kan je het klantbelang meer centraal stellen? (Zouden banken een voorbeeld aan kunnen nemen.)

Volgens de uitspraak is de Consumentenbond nu partner-in-crime. De algemene bankvoorwaarden zijn opgesteld in overleg met de bond. Daarom vertrouw ik er op dat de Consumentenbond op zeer korte termijn met een ferme reactie komt, waaruit blijkt dat die voorwaarden niet bedoeld zijn om de consument een gemakkelijk overzicht en inzicht over zijn inkomsten en uitgaven te onthouden en dat zij daarom snel met de banken om tafel gaat om daar een oplossing voor te vinden."

Het Nibud hoopt dat banken blijven meewerken aan het ontwikkelen van methodes waarmee consumenten altijd en overal inzicht kunnen krijgen in hun financiële data. "De technologische ontwikkelingen op het gebied van betalen gaan snel. Betalen via mobiele telefoon of vingerafdruk is al mogelijk. En wij hopen dat banken bij al deze technische ontwikkelingen ook nadenken over hoe ze de consument op een makkelijke manier inzicht geven in hun bij- en afschrijvingen, waarbij direct duidelijk wordt hoe men er financieel voorstaat en welke betalingen er nog aankomen. Om de consument te beschermen tegen het meer geld uitgeven dan hij heeft, is het nodig dat de consument altijd en overal op een overzichtelijke manier inzicht kan krijgen in zijn inkomsten en uitgaven. Op die manier kunnen de technologische ontwikkelingen worden gebruikt ter voorkomen van schulden en het houden van grip op geld. Wij zien dat er verschillende systemen in ontwikkeling zijn die het uitwisselen van bankgegevens op een veilige manier mogelijk maakt. Zeker consumenten die bij meerdere banken rekeningen hebben lopen, hebben baat op het op één plek in de gaten kunnen houden van al hun geldzaken."

AFAS toonde zich vorige week "enorm teleurgesteld over deze beslissing. Wij hebben namelijk in het kort geding willen aantonen dat het argument van veiligheid dat door ING Bank gebruikt werd, niet de volledige argumentatie was. De werkelijke reden voor het kort geding was hoofdzakelijk een commerciële. Wij hebben dat in onze eigen ogen voldoende weten aan te tonen, maar helaas heeft de voorzieningenrechter anders beslist."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 4 augustus 2014

Die oranje je-weet-wel kater uit Jan Jans en de kinderen... ABN SNS en RABO zien géén beveiligingsprobleem? zouden consumenten massaal overstappen vanwege deze service dan wed ik dat ING bakzeil zou halen.

ING blaast gesprek met van Koesveld af

ING blaast gesprek met van Koesveld af

Vanmiddag zou een gesprek plaatsvinden tussen adviseur Nico van Koesveld en ING Bank. Onderwerp van gesprek: de nieuwe samenwerkingsovereenkomst van ING Hypotheken....

Goedhart kraakt idee Annemarie van Gaal

Goedhart kraakt idee Annemarie van Gaal

Consultant Rob Goedhart reageert in Het Financieele Dagblad op de oproep vorige week van ondernemer Annemarie van Gaal in het FD voor een individueel pensioen. Volgens...

Ruim 200 deelnemers actie \'overdrachtsbelasting\'

Ruim 200 deelnemers actie \'overdrachtsbelasting\'

Ruim 200 deelnemers hebben zich gemeld bij Rob Goedhart, die onlangs de actie ‘overdrachtsbelastingterug’ is gestart. De actievoerders stellen momenteel...

Rob Goedhart eist teruggave overdrachtsbelasting

Rob Goedhart eist teruggave overdrachtsbelasting

Rob Goedhart gaat bij regering en parlement een petitie indienen, waarin hij uitbreiding eist van de terugwerkende kracht van de verlaging van de overdrachtsbelasting...