Aon: "doorvragen kan verzuimfraude voorkomen"

Daniel Rijnbeek (Aon) 2014

De kennis van mkb-ondernemers en HR-professionals over de regels voor langdurig verzuim schiet danig tekort. De helft weet niet precies welke informatie bij wie aangeleverd moet worden als een medewerker langdurig ziek is. Ook weten veel ondernemers niet wat ze wel en niet mogen vragen als een medewerker zich ziekmeldt, blijkt uit onderzoek van Aon. "Doorvragen naar aanleiding van een ziekmelding kan verzuimfraude juist voorkomen."

Bijna de helft van de respondenten zegt geen grip te hebben op langdurig verzuim. Bijna vier op de tien ondervraagden hebben te weinig verstand van de regels te hebben om goed verzuimbeleid uit te zetten. Ook opvallend is dat de helft van de mkb-ondernemers en HR-verantwoordelijken gevallen kent waarbij het sterke vermoeden bestaat dat een medewerker misbruik maakt van de sociale voorzieningen rond langdurig verzuim.

“Ondernemers denken vaak dat ze om privacy-redenen niet mogen doorvragen als een werknemer zich ziekmeldt,” zegt Daniel Rijnbeek, Managing Consultant bij Aon. "Dat is een misvatting: een werkgever mag alles vragen. De medewerker is alleen niet tot antwoorden verplicht." Rijnbeek ziet in de praktijk dat doorvragen en het tonen van betrokkenheid langdurig verzuim kan voorkomen. Maar liefst 61 procent van het langdurig verzuim heeft een niet-medische oorzaak. “Een werkgever die weet wat er speelt, kan zijn medewerkers ook beter helpen,” aldus Rijnbeek. “Meestal waardeert een medewerker het juist als zijn werkgever begrip toont voor zijn situatie.”

Als voorbeeld noemt Rijnbeek iemand met een kostbare leaseauto die door een echtscheiding de kosten van zijn levensonderhoud fors ziet stijgen. “Een werkgever die dan een goedkopere leaseauto beschikbaar stelt, geeft zo’n medewerker een zorg minder in een toch al zeer stressvolle situatie. Dat voorkomt niet alleen langdurig verzuim, maar het zorgt er ook voor dat de medewerker zich meer verbonden voelt met zijn werkgever.”

 

Drie tips om langdurig verzuim te voorkomen
Bij het voorkomen van ziekteverzuim leggen werkgevers nog vaak de focus op medische preventie, zoals een preventief medisch onderzoek, gezond eten in de kantine of het stimuleren van sporten, stelt Aon. Zulke maatregelen bieden echter geen oplossing voor verzuim dat privéproblemen als achterliggende oorzaak heeft. Om langdurig verzuim met een niet-medische oorzaak te voorkomen, geeft Aon werkgevers drie tips: 

  1. Toon oprechte interesse. Vraag niet alleen maar vluchtig naar iemands algehele functioneren, maar toon oprechte interesse in de medewerker als mens. Serieuze aandacht kan veel verzuim voorkomen.
  2. Blijf in gesprek. Een serieus gesprek één keer per jaar is niet genoeg. Vraag ook tussentijds regelmatig naar de persoonlijke situatie van werknemers op het werk én daarbuiten. Zo weet de werkgever wat zijn medewerkers bezighoudt, ook als iemand langer uitvalt.
  3. Bespreek met een zieke medewerker wat hij/zij nog wél kan. Een werknemer met een gebroken voet hoeft niet per se thuis te zitten totdat hij uit het gips is. Hij kan met een collega meerijden of vanuit huis werken. Zoeken naar een creatieve oplossing is ook in het belang van medewerkers zelf.

Reactie toevoegen

 
Omzet aon blijft nagenoeg gelijk

Omzet aon blijft nagenoeg gelijk

Aon Nederland behaalde vorig jaar een omzet van 243 miljoen euro, tegen 246 miljoen in 2013. De omzet van het bedrijfsonderdeel Aon Risk Solution (ARS) is nagenoeg...

Barbara Baarsma commissaris bij Aon

Barbara Baarsma commissaris bij Aon

Barbara Baarsma en Jeroen Drost zijn benoemd als commissarissen bij Aon Nederland. Barbara Baarsma (1969) is eind 2014 benoemd als commissaris. Zij is sinds 2000...

Betere schadelastbeheersing wia levert miljarden op

Betere schadelastbeheersing wia levert miljarden op

Verzekeraars en werkgevers kunnen miljarden besparen als ze meer aandacht besteden aan schadelastbeheersing binnen de WIA, aldus Aon. Volgens Aon kost het voorstel...