"Betrek verzekeraars bij vroegsignalering"

Geld via Pixabay 2

Het Nibud adviseert dat verzekeraars meer gaan samenwerken met organisaties die zich bezighouden met vroegsignalering en schuldhulpverlening. Uit onderzoek blijkt dat betalingsproblemen echt ernstig zijn als mensen de schadeverzekering niet meer betalen. Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: "Nu we zien dat mensen niet weten waar ze om hulp kunnen vragen, moet de hulp naar de mensen toe komen. Het is belangrijk dat meerdere partijen met een signalerende functie samen gaan werken."

Volgens het Nibud-rapport Financiële Problemen 2018 is het percentage huishoudens dat moeite met rondkomen heeft sinds 2015 gedaald van 45 naar 38 procent. Ook staan huishoudens minder vaak rood en wordt er minder geleend dan drie jaar geleden. Het aantal huishoudens met betalingsproblemen daalt echter niet. Bovendien lijkt het soort problemen te verergeren. Met name jongeren tot 35 jaar, alleenstaanden met kinderen en de hogere inkomensgroepen hebben relatief gezien het vaakst ernstige betalingsproblemen. Het is voor het eerst dat het Nibud ziet dat de hogere inkomens vaker ernstige betalingsproblemen hebben dan de andere inkomensgroepen.

Vooral om de ruim 240.000 huishoudens die op dit moment geen enkele hulp krijgen, maakt het Nibud zich zorgen. 

Het Nibud roept gemeenten op mensen met geldproblemen in een zo’n vroeg mogelijk stadium te helpen. "Belangrijk is dat het voor iedereen duidelijk wordt dat mensen professionele hulp nodig hebben zodra ze achterlopen met het betalen van de huur of de hypotheek of bijvoorbeeld dreigen afgesloten te worden van energie."

Reactie toevoegen

 
Nibud: online tool voor mensen met pensioen in zicht

Nibud: online tool voor mensen met pensioen in zicht

Het Nibud ontwikkelt een online tool die consumenten inzicht geeft in keuzes rondom het moment van pensionering en de financiële effecten daarvan. De tool,...

Geldplannen Nibud in 2021 402.000 keer ingevuld

Geldplannen Nibud in 2021 402.000 keer ingevuld

In 2021 zijn de geldplannen( anonieme online schuldpreventie) van het Nibud 402.000 keer ingevuld. Het meest (102.000 keer) werd het geldplan Sparen, aflossen of...

Lokale schuldhulpverlening werkt

Lokale schuldhulpverlening werkt

(Tjeerd Bosklopper, NN, in VVP 02-2022) Wie in de schulden dreigt te komen, heeft er baat bij om op tijd hulp te krijgen bij het aanpakken van deze schulden. Dat...

Nibud wil laagdrempelig advies bij pensioenbedrag ineens

Nibud wil laagdrempelig advies bij pensioenbedrag ineens

Het Nibud pleit ervoor dat als de regeling pensioenbedrag ineens ingaat, iedereen vooraf laagdrempelig de mogelijkheid krijgt onafhankelijke en deskundige begeleiding...

Nibud ziet koopkrachtdalingen tot ruim 100 euro per maand

Nibud ziet koopkrachtdalingen tot ruim 100 euro per maand

Het Nibud ziet dat alle voorbeeldhuishoudens dit jaar inleveren. De dalingen variëren van 0,5 tot 1,9 procent. In euro’s varieert het van negen euro tot...

Kwart jongeren belegt in cryptovaluta

Kwart jongeren belegt in cryptovaluta

Van de jongvolwassenen tussen de achttien en 30 jaar belegt 42 procent. De voornaamste reden is vermogen opbouwen. Dat blijkt uit onderzoek van het Nibud en de Rabobank. Het...

Omgang met klanten bij betalingsproblemen consumptief krediet kan beter

Omgang met klanten bij betalingsproblemen consumptief krediet kan beter

Klanten met een betalingsprobleem bij een consumptief krediet kunnen door aanbieders beter geholpen worden. Dat blijkt uit onderzoek van de AFM onder negen...

Leennormen hypotheken ongewijzigd in 2022

Leennormen hypotheken ongewijzigd in 2022

Het kabinet zal voor de leennormen van 2022 geen wijzigingen in de leennormensystematiek doorvoeren. Ook komt er geen nieuwe verlaging van de wegingsfactor voor...

MijnGeldzaken.nl introduceert Nibud-vergelijking

MijnGeldzaken.nl introduceert Nibud-vergelijking

MijnGeldzaken.nl heeft de Nibud-vergelijking geïntroduceerd als toevoeging op het online huishoudboekje. Alle transacties van de gebruiker bij verschillende...

"Oog blijven houden voor mensen met financiële problemen"

"Oog blijven houden voor mensen met financiële problemen"

"Van maatschappelijke spelers zoals banken, verzekeraars en woningbouwcorporaties hopen we dat ze oog houden voor mensen die, juist door de naweeën van de coronacrisis,...