"Betrek verzekeraars bij vroegsignalering"

Geld via Pixabay 2

Het Nibud adviseert dat verzekeraars meer gaan samenwerken met organisaties die zich bezighouden met vroegsignalering en schuldhulpverlening. Uit onderzoek blijkt dat betalingsproblemen echt ernstig zijn als mensen de schadeverzekering niet meer betalen. Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: "Nu we zien dat mensen niet weten waar ze om hulp kunnen vragen, moet de hulp naar de mensen toe komen. Het is belangrijk dat meerdere partijen met een signalerende functie samen gaan werken."

Volgens het Nibud-rapport Financiële Problemen 2018 is het percentage huishoudens dat moeite met rondkomen heeft sinds 2015 gedaald van 45 naar 38 procent. Ook staan huishoudens minder vaak rood en wordt er minder geleend dan drie jaar geleden. Het aantal huishoudens met betalingsproblemen daalt echter niet. Bovendien lijkt het soort problemen te verergeren. Met name jongeren tot 35 jaar, alleenstaanden met kinderen en de hogere inkomensgroepen hebben relatief gezien het vaakst ernstige betalingsproblemen. Het is voor het eerst dat het Nibud ziet dat de hogere inkomens vaker ernstige betalingsproblemen hebben dan de andere inkomensgroepen.

Vooral om de ruim 240.000 huishoudens die op dit moment geen enkele hulp krijgen, maakt het Nibud zich zorgen. 

Het Nibud roept gemeenten op mensen met geldproblemen in een zo’n vroeg mogelijk stadium te helpen. "Belangrijk is dat het voor iedereen duidelijk wordt dat mensen professionele hulp nodig hebben zodra ze achterlopen met het betalen van de huur of de hypotheek of bijvoorbeeld dreigen afgesloten te worden van energie."

Reactie toevoegen

 
Nibud: "Altijd kijken of hypotheek past bij persoonlijke situatie"

Nibud: "Altijd kijken of hypotheek past bij persoonlijke situatie"

Het Nibud adviseert altijd om te kijken of de hypotheek past bij de persoonlijke situatie. Dit naar aanleiding van AFM-onderzoek vorige week ('Zorgen over leengedrag...

Hypotheeksector wil klanten helpen met coronagerelateerde betalingsproblemen

Hypotheeksector wil klanten helpen met coronagerelateerde betalingsproblemen

Onder leiding van NHG en uitgevoerd door Purpose heeft de hypotheeksector het plan 'Krachten bundelen voor hypotheekklanten' opgesteld. Dit om gezamenlijk vooruit...

Nibud geeft persoonlijk financieel adviesgesprek op de werkvloer

Nibud geeft persoonlijk financieel adviesgesprek op de werkvloer

Dakdekkers, chauffeurs en voormannen die eerder dan de AOW-leeftijd willen stoppen met werken, kunnen met hulp van het Nibud uit laten rekenen hoe dat voor het inkomen...

Nibud wil normen voor private lease

Nibud wil normen voor private lease

Het Nibud pleit voor regels en normen voor leaseconstructies waar mensen lang aan vastzitten. Het Nibud: “Er zijn strenge regels en normen voor hypotheken...

"Duidelijk maken waar woningeigenaar terecht kan met betaalproblemen"

"Duidelijk maken waar woningeigenaar terecht kan met betaalproblemen"

Veel woningeigenaren die te maken krijgen met betaalproblemen vermijden deze in eerste instantie of proberen deze zelf op te lossen. Als zij vervolgens hulp willen...

Op dit moment nog geen grote betalingsproblemen

Op dit moment nog geen grote betalingsproblemen

Banken melden aan DNB op dit moment nog geen grote betalingsproblemen van klanten. Dat blijkt uit een verkenning van de toezichthouder. DNB: "In totaal hebben Nederlandse...

Leden NVHP: betalingsproblematiek zal fors toenemen

Leden NVHP: betalingsproblematiek zal fors toenemen

Gemiddeld verwacht 52 procent van de leden tot eind februari 2021 een stijging van het aantal relaties dat in betalingsproblemen zal komen, aldus het NVHP Actualiteitenonderzoek...

AFM: aandachtspunten voor beslismomenten bij betalingsproblemen

AFM: aandachtspunten voor beslismomenten bij betalingsproblemen

De AFM roept geldverstrekkers op om de komende tijd goed en blijvend voorbereid te zijn op klanten die mogelijk financieel in de knel komen. De toezichthouder: "Het...

Verbond publiceert handreiking bij betalingsproblemen

Verbond publiceert handreiking bij betalingsproblemen

Het Verbond van Verzekeraars en Wijzer in geldzaken hebben een handreiking ontwikkeld om tijdens de coronacrisis klanten met geldproblemen te helpen. Het Verbond...

Aegon-medewerkers krijgen training om familie te helpen bij financiële problemen

Aegon-medewerkers krijgen training om familie te helpen bij financiële problemen

Aegon-medewerkers kunnen een Nibud-training 'Hulp bij je geldzaken' volgen waarin zij leren mensen in hun omgeving te helpen bij financiële problemen. De kans...