Bkr: spookschulden bedreigen consument

Hypotheken 2

Het aantal mensen met een betalingsachterstand op hun lening is het afgelopen halfjaar toegenomen van 7,4 naar 7,7 procent. "Als deze trend doorzet, ligt dit percentage eind 2012 op 8 procent. Dat zijn zo’n 720.000 mensen", aldus de BKR Kredietbarometer.

BKR heeft nu alleen zicht op afgesloten kredietovereenkomsten en eventuele betalingsachterstanden daarop. “Wij zien slechts een klein deel van de betalingsproblemen. Je zou kunnen zeggen dat er veel spookschulden zijn. Schulden die er wel zijn, bijvoorbeeld huurachterstanden, energie- en belastingschulden of betalingsproblemen bij zorgverzekeraars, maar die voor BKR en kredietverstrekkers niet zichtbaar zijn. Spookschulden bedreigen de consument want hierdoor stapelen schulden zich al snel ongemerkt op”, aldus Peter van den Bosch, algemeen directeur van BKR.


De schuldenproblematiek neemt volgens onderzoek van de overheid al jaren toe. In 2011 waren er ruim 2 miljoen huishoudens (27,8%) met betalingsachterstanden. Van den Bosch: “Als we meer betalingsproblemen en schulden in kaart brengen, kunnen we de schuldenproblematiek ‘bij de voordeur’ aanpakken en consumenten ervoor behoeden dat ze in een situatie terechtkomen waar ze de rest van hun leven aan vast zitten.”

De volgende editie van de Barometer verschijnt in januari 2013.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Loek Sliepen - 12 oktober 2012

Alles wat het in onze (verzekerings)branche duurder maakt ben ik radicaal op tegen. Buiten (bij klant) is het bitter koud. Voor degenen die het nog niet begrepen hebben ga voor de klant aan het werk en andere denkers hou in godsnaam de mond en zoek iets nuttigs.

Aantal Nederlanders met betaalproblemen daalt

Aantal Nederlanders met betaalproblemen daalt

Steeds minder Nederlanders kampen met betaalproblemen. Het BKR zag de afgelopen zeven kwartalen een continue daling onder het aantal geregistreerde kredietnemers. Halverwege...

BKR: minder betalingsproblemen bij hypotheken

BKR: minder betalingsproblemen bij hypotheken

Het aantal mensen met een langdurige betalingsachterstand op hun hypotheek daalde het afgelopen jaar met 12 procent naar 86.000. Dit blijkt uit de Hypotheekbarometer...

Handreiking BKR biedt hulp bij wijzigingsverzoeken

Handreiking BKR biedt hulp bij wijzigingsverzoeken

Het BKR heeft de ‘Handreiking Belangenafweging’ gepubliceerd. Met behulp van deze handreiking kunnen verzoeken van consumenten tot (gedeeltelijke) verwijdering...

Betalingsproblemen met hypotheek nemen verder af

Betalingsproblemen met hypotheek nemen verder af

Voor het tiende achtereenvolgende kwartaal is het aantal hypotheekbezitters met langdurige betalingsachterstanden afgenomen. Maar nog steeds is er een derde...

"Het BKR beslist niet of een consument een aangevraagd krediet krijgt"

"Het BKR beslist niet of een consument een aangevraagd krediet krijgt"

"Dat hypotheekverstrekkers in de praktijk terughoudend zijn bij het verstrekken van een hypotheek aan een consument met een negatieve registratie bij het BKR, is...

Kamervragen over BKR

Kamervragen over BKR

"Wat gaat u doen om de toepassing van het proportionaliteitsbeginsel door het BKR te garanderen en te bewerkstelligen dat het BKR en de banken naar de persoonlijke...

Rechter verwerpt aantijgingen tegen BKR

Rechter verwerpt aantijgingen tegen BKR

De beschuldiging door Dynamiet Nederland van misleiding door Stichting BKR heeft voor de rechter geen stand gehouden.   De Rechtbank Den Haag heeft de aantijgingen...

Dynamiet Nederland daagt BKR voor rechter wegens misleiding

Dynamiet Nederland daagt BKR voor rechter wegens misleiding

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) uit Tiel is door Dynamiet Nederland voor de rechter gedaagd omdat het "bij tv-programma Radar, op zijn website en in andere...

Achterstand bij hypotheek sneller geregistreerd

Achterstand bij hypotheek sneller geregistreerd

Vanaf 1 januari leiden achterstanden op de hypotheekbetaling al na drie maanden tot een negatieve notering bij het BKR. "Met een negatieve BKR-registratie zijn...

Bkr: "overcreditering is wel een probleem. doe er wat aan"

Bkr: "overcreditering is wel een probleem. doe er wat aan"

"Ergernis over hypotheekregels kan uitmonden in ontkenning van het maatschappelijk probleem dat overcreditering is. Juist het intermediair moet beter weten....