Consument bestudeert of begrijpt offerte aannemer onvoldoende

Ruzie discussie graphic via Pixabay

Bijna de helft van de Nederlandse huiseigenaren die hun huis hebben verduurzaamd of die dit willen doen leest de offerte van een aannemer niet goed genoeg door. Dat concludeert ARAG op basis van onderzoek onder duizend Nederlanders. Onduidelijkheid over afspraken leidt vervolgens steeds vaker tot juridische conflicten, mede door veel vertragende factoren waar de bouwsector mee kampt.

Aantal geschillen rond zonnepanelen verdrievoudigd

Een op de drie consumenten (37 procent) heeft te maken gehad met tegenvallers tijdens de verduurzamingen. De grootste problemen zijn de wachttijd (20 procent) en een gebrek na de oplevering (elf procent). Twee derde heeft bovendien het idee altijd te veel te moeten betalen. Dit alles leidt tot oplopende irritaties die uitmonden in juridische conflicten. Zo heeft ARAG het aantal geschillen rondom zonnepanelen in één jaar tijd zien verdrievoudigen, van 217 gevallen in 2021 naar 698 in 2022. In 2023 staat de teller reeds op 752.

Wimer Haagsma, jurist bij ARAG: "De schuld ligt lang niet altijd bij de aannemer, ook de consument valt wat te verwijten. Zo wordt bijvoorbeeld te vaak nagelaten om de offerte goed door te nemen. Slechts 56 procent neemt naar eigen zeggen ruim de tijd om deze goed te checken. 43 procent vindt de gemaakte afspraken vaak onduidelijk. In een offerte gaat het vaak om een verwachte opleverdatum of verwachte opbrengst, waardoor consumenten mogelijk op het verkeerde been worden gezet. Als je dingen niet begrijpt of liever concrete afspraken maakt, vraag hier dan naar en zet alles op papier voordat je verder met de aannemer in zee gaat. Verder is het raadzaam om offertes van verschillende aannemers te vergelijken en te vragen naar referenties.”

Nog weinig verduurzamingsdrift bij huurders

Onder huurders is verduurzamen een stuk minder populair. Zestig procent is dit niet van plan of weet niet van dergelijke plannen van de huurbaas.

Wat 86 procent van de huurders niet blijkt te weten, is dat zij rechten hebben om verduurzamingen te eisen. Het doorvoeren van energiebesparende maatregelen betekent vaak wel een huurverhoging. En dat willen weinig huurders: slechts achttien procent is bereid meer huur te betalen ten gunste van een lagere energierekening.

Reactie toevoegen