Consumentenbond: "provisieverbod leidt niet altijd tot meer onafhankelijke advisering"

Parkeerverbod

"Met de introductie van het provisieverbod beoogde de overheid dat rechtstreekse betaling door de klant zou leiden tot meer onafhankelijke advisering. Dat blijkt in de praktijk dus niet altijd zo te zijn." Aldus de Consumentenbond in haar Geldgids van november.

De Geldgids leest verder: "Een consument wordt soms met stunttarieven binnengelokt en krijgt in het gesprek aanvullende producten aangereikt. (...) Marcel Hooft van Huysduynen, campagneleider bij de Consumentenbond: 'Het maakt nogal uit van wie je advies krijgt. Een bank adviseert alleen eigen producten, een onafhankelijke adviseur vergelijkt verschillende aanbieders. Lang niet iedere consument realiseert zich dat. Daarom zou elke financiële dienstverlener van tevoren duidelijk moeten aangeven met welke aanbieders hij zaken doet. We gaan ons hier hard voor maken als de politiek volgend jaar het provisieverbod tegen het licht houdt.'"

Het artikel in de Geldgids betreft een starter die op zoek ging naar een hypotheek. Uiteindelijk kwam ze bij de Rabobank terecht, die 750 euro vroeg. De Rabo-adviseur vertelde er echter niet bij dat de orv ook elders gesloten mocht worden, waardoor ze nodeloos duur uit is.

Reactie toevoegen

 
Goede rapportcijfers voor banken. ING blijft achter

Goede rapportcijfers voor banken. ING blijft achter

Consumenten zijn relatief tevreden over hun bank, blijkt uit een enquête van de Consumentenbond. Alle banken krijgen een voldoende, maar het verschil onderling...

"Banken moeten beter meewerken aan verduurzaming woning"

"Banken moeten beter meewerken aan verduurzaming woning"

Steeds meer banken bieden 'groene’  leningen voor het verduurzamen van de woning. Toch blijft een groot aantal hypotheekverstrekkers nog hopeloos...

Verbond: "Premieverhogingen goed toelichten"

Verbond: "Premieverhogingen goed toelichten"

Het Verbond gaat in overleg met de Consumentenbond over de vraag op welke wijze de communicatie rondom premieverhogingen bij opstalverzekeringen kan worden verbeterd....

AFM-boetes voor Vivat voor overtreden provisieregels

AFM-boetes voor Vivat voor overtreden provisieregels

De AFM heeft SRLEV en Vivat Schadeverzekeringen een boete opgelegd van in totaal 400.000 euro (200.000 euro per verzekeraar). Dit omdat beide verzekeraars in april...

Sandra Molenaar nieuwe directeur Consumentenbond

Sandra Molenaar nieuwe directeur Consumentenbond

Sandra Molenaar is de opvolger van Bart Combée als directeur van de Consumentenbond. Molenaar (50) werkte de afgelopen jaren als directeur marketing en sales...

Bankzitters...

Bankzitters...

De afgelopen twee jaar is slechts vier procent van de door de Consumentenbond ondervraagden gewisseld van bank. De bond: “Veel consumenten verwachten dat overstappen...

"Adviseur bezorgt klant tienduizenden euro's verlies"

"Adviseur bezorgt klant tienduizenden euro's verlies"

Tussenpersonen kiezen volgens de Consumentenbond vaak voor de makkelijkste weg en bieden gewoon aan om over te stappen naar een annuïteitenhypotheek bij een...

"ING en Rabo handelen in strijd met eensporig rentebeleid"

"ING en Rabo handelen in strijd met eensporig rentebeleid"

Klanten van ING en Rabobank die hun aflopende spaarhypotheek willen verlengen worden volgens de Consumentenbond "ernstig benadeeld. De banken rekenen bij deze hypotheekvorm...

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

"De consument mag in de toekomst gaan kiezen tussen een onafhankelijk financieel adviseur, een zelfstandig financieel adviseur en een verkoopadviseur. Nou, dat belooft...