"Consument onwetend over schadeprovisie"

Document via Pixabay

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en hoeveel dit is." Dat stelt de Consumentenbond.

De bond verder: "Tegenover provisie zou een vorm van dienstverlening moeten staan. Bijvoorbeeld nazorg, zoals informatie over belangrijke wetswijzigingen of veranderingen in de verzekeringen. Maar ook hulp bij schadeclaims en periodiek contact met de klant om zaken door te spreken. Maar van de panelleden die wel weten dat ze schadeprovisie betalen, heeft een kwart nog geen enkele vorm van nazorg gekregen. De meesten hebben al vijf jaar of langer dezelfde tussenpersoon."

De Consumentenbond ondervroeg 12.000 leden van het Consumentenbondpanel met een schadeverzekering. De bond: "Ruim 40 procent van hen maakte gebruik van een tussenpersoon bij het afsluiten van die verzekering, maar bijna 70 procent van deze verzekerden weet niet of hun bemiddelaar provisie ontvangt. Slechts 25 procent weet wel dat ze provisie betalen omdat de tussenpersoon dit verteld heeft, doordat dit op de polis of nota staat, of bijvoorbeeld omdat dit ‘algemeen bekend’ of ‘logisch’ is. De panelleden die weten dat de tussenpersoon provisie krijgt, weten meestal niet welk bedrag of premiepercentage dit is."

De Consumentenbond vindt dat "consumenten niet zelf hoeven te vragen naar de (hoogte van de) provisie, maar dat bemiddelaars en adviseurs klanten hier actief over moeten informeren. Dan kunnen consumenten met de tussenpersoon onderhandelen over de premie".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend - Tooms Beheer 8 maart 2019

Gratis bestaat echt niet. Een klant kan (zou moeten kunnen) weten/vermoeden dat zijn/haar adviseur inkomsten heeft en dat die niet in de begroting van het ministerie van financiën zitten. Dat betekent dus dat deze inkomsten dus direct uit de premie komen als de klant niet een aparte nota voor dienstverlening krijgt. Dat inkomen noemen we dan provisie (hé bah!), maar in de winst- en verliesrekening heet het (gewoon) omzet. Kortom, anders dan het Verbond ons wil doen geloven...... de klant is echt niet gek. Anders dan het Verbond ons wil doen geloven is er geen interesse in de omzet van zijn/haar adviseur. Immers in 35 jaar nog nooit een vraag gehad. Uiteraard wel eens uitgelegd en dan geen enkel probleem. Zelfs wel eens verbazing als de premie soms, uh.... vaak (veel) lager uitviel dan rechtstreeks en mensen er voor die lagere premie (incl. provisie) ook nog eens een eigen adviseur bij krijgen.

Geert Jan Douma - douma assurantien 28 januari 2019

Ik ga al jaren naar dezelfde tandarts en heb geen idee wat hij er aan verdiend, geen percentage en geen bedrag. ik denk wel dat hij er aan verdiend. Als hij dat bekend maakt kan ik lekker onderhandelen over de prijs en dan ga ik dat ook aan de bakker vragen en de groenteboer. En mijn abonnement bij de Consumentenbond daar wordt vast niets op verdiend, toch?

Meer over
CFD haalt hard uit naar Consumentenbond

CFD haalt hard uit naar Consumentenbond

CFD verwijt Kassa en de Consumentenbond "tendentieuze berichtgeving inzake het verzuimen van de nazorg bij overlijdensrisicoverzekeringen. In hun berichtgeving wekken...

GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

GeldXpert stapt eventueel naar de rechter om duidelijkheid te verkrijgen over de reikwijdte van nazorg. Dat schrijft de keten in een reactie aan Kassa. De reactie...

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

Volgens Kassa komt "in navolging van de Rabobank nu ook SNS Bank klanten tegemoet die jarenlang te veel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering,...

Nazorg beter vormgeven

Nazorg beter vormgeven

De Hypotheekshop onderschrijft het belang van onderhoud op financiële producten, tegelijk constateert de adviesketen dat er wel enkele punten zijn om rekening...

Jeroen Oversteegen aan het intermediair: "Laat je niet buitenspel zetten"

Jeroen Oversteegen aan het intermediair: "Laat je niet buitenspel zetten"

"Als het intermediair zijn rol niet pakt, rest de geldverstrekker niets anders dan rechtstreeks met de consument te communiceren." Zo begint de recente blog van...

Sandra Molenaar nieuwe directeur Consumentenbond

Sandra Molenaar nieuwe directeur Consumentenbond

Sandra Molenaar is de opvolger van Bart Combée als directeur van de Consumentenbond. Molenaar (50) werkte de afgelopen jaren als directeur marketing en sales...