"Consument onwetend over schadeprovisie"

Document via Pixabay

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en hoeveel dit is." Dat stelt de Consumentenbond.

De bond verder: "Tegenover provisie zou een vorm van dienstverlening moeten staan. Bijvoorbeeld nazorg, zoals informatie over belangrijke wetswijzigingen of veranderingen in de verzekeringen. Maar ook hulp bij schadeclaims en periodiek contact met de klant om zaken door te spreken. Maar van de panelleden die wel weten dat ze schadeprovisie betalen, heeft een kwart nog geen enkele vorm van nazorg gekregen. De meesten hebben al vijf jaar of langer dezelfde tussenpersoon."

De Consumentenbond ondervroeg 12.000 leden van het Consumentenbondpanel met een schadeverzekering. De bond: "Ruim 40 procent van hen maakte gebruik van een tussenpersoon bij het afsluiten van die verzekering, maar bijna 70 procent van deze verzekerden weet niet of hun bemiddelaar provisie ontvangt. Slechts 25 procent weet wel dat ze provisie betalen omdat de tussenpersoon dit verteld heeft, doordat dit op de polis of nota staat, of bijvoorbeeld omdat dit ‘algemeen bekend’ of ‘logisch’ is. De panelleden die weten dat de tussenpersoon provisie krijgt, weten meestal niet welk bedrag of premiepercentage dit is."

De Consumentenbond vindt dat "consumenten niet zelf hoeven te vragen naar de (hoogte van de) provisie, maar dat bemiddelaars en adviseurs klanten hier actief over moeten informeren. Dan kunnen consumenten met de tussenpersoon onderhandelen over de premie".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend - Tooms Beheer 8 maart 2019

Gratis bestaat echt niet. Een klant kan (zou moeten kunnen) weten/vermoeden dat zijn/haar adviseur inkomsten heeft en dat die niet in de begroting van het ministerie van financiën zitten. Dat betekent dus dat deze inkomsten dus direct uit de premie komen als de klant niet een aparte nota voor dienstverlening krijgt. Dat inkomen noemen we dan provisie (hé bah!), maar in de winst- en verliesrekening heet het (gewoon) omzet. Kortom, anders dan het Verbond ons wil doen geloven...... de klant is echt niet gek. Anders dan het Verbond ons wil doen geloven is er geen interesse in de omzet van zijn/haar adviseur. Immers in 35 jaar nog nooit een vraag gehad. Uiteraard wel eens uitgelegd en dan geen enkel probleem. Zelfs wel eens verbazing als de premie soms, uh.... vaak (veel) lager uitviel dan rechtstreeks en mensen er voor die lagere premie (incl. provisie) ook nog eens een eigen adviseur bij krijgen.

Geert Jan Douma - douma assurantien 28 januari 2019

Ik ga al jaren naar dezelfde tandarts en heb geen idee wat hij er aan verdiend, geen percentage en geen bedrag. ik denk wel dat hij er aan verdiend. Als hij dat bekend maakt kan ik lekker onderhandelen over de prijs en dan ga ik dat ook aan de bakker vragen en de groenteboer. En mijn abonnement bij de Consumentenbond daar wordt vast niets op verdiend, toch?

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

In BGfo-artikel 86d, eerste lid, onderdeel b, wordt, zoals eind vorige week bekend werd, voor de dienstverlening aan consumenten de tot nog toe geldende passieve...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

Het grote nieuws afgelopen week was ongetwijfeld dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie....

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz heeft kritiek op de provisieverlaging zorgverzekering die Menzis per 2023 heeft aangekondigd. Adfiz: “Wij zijn hier kritisch over, omdat juist in een...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...