Cyberaanval op bijna helft Nederlandse bedrijven

Yasin Chalabi Hiscox 2018

Bijna de helft van alle bedrijven en overheidsinstellingen is vorig jaar getroffen door een cyberaanval. Gemiddelde schade bedraagt 184.000 euro, aldus internationaal onderzoek van Forrester Consulting in opdracht van Hiscox.

Bijna de helft van de private en publieke instellingen (45%) heeft in 2017 te maken gehad met een cyberaanval. Tweederde van hen had zelfs met twee of meer aanvallen te kampen. Dit doet zich vooral voor bij instellingen in de sectoren financiële dienstverlening, energie, telecom en overheid, aldus het Hiscox Cyber Readiness Report 2018. Hierin zijn onder meer ruim 500 Nederlandse organisaties meegenomen. Uit het onderzoek blijkt tevens dat Nederlandse bedrijven het slechter scoren op het gebied van beveiliging dan collega-organisaties uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Duitsland.

De gemiddelde kosten per incident bedroegen 184.000 euro. Voor sommigen organisaties liep een cyberaanval in de miljoenen. Bovenop de directe financiële schade komt nog schade aan reputatie en merk. Zeven op de tien organisaties faalt voor de ‘Cyber Readiness Test’. Daartoe testte Hiscox niet alleen de cyberstrategie maar ook de beschikbare middelen, training van personeel en de processen vóór en na een cyberincident. Slechts 11% heeft de zaken goed voor elkaar en krijgt het predicaat ‘expert’. De rest zit in de middengroep (op sommige onderdelen goed, op andere niet) of kwalificeert als ‘beginner’ (op alle terreinen onvoldoende).

“Het antwoord is meestal niet ‘meer technologie’ maar pro-actief denken, strakke processen en beter getraind personeel”, aldus Yasin Chalabi van Hiscox Nederland. “Het begint met een menselijke firewall. Maak medewerkers bewust, train ze in cyberveiligheid en houd regelmatig ‘phishing-tests’. Zorg er tegelijkertijd voor dat je systemen uptodate zijn. Gebruik de meest actuele anti-virussoftware en update die zodra een nieuwe versie beschikbaar komt.”

Reactie toevoegen

 
Hiscox legt zichzelf harde service afspraken op

Hiscox legt zichzelf harde service afspraken op

Hiscox heeft de Correctieservice geïntroduceerd, harde service level afspraken waar het intermediair de verzekeraar aan kan houden. Adviseurs kunnen direct...

Hiscox: "mkb optimistischer"

Hiscox: "mkb optimistischer"

De omzet van mkb-ers zit in de lift. Ruim de helft van de mkb-ers is positief gesetmd over het bedrijf en de economie, zo blijkt uit onderzoek van Hiscox. In het...