Cyberrisico rukt ook op in scheepvaartsector

Schip containers via Pixabay

Het toenemende bewustzijn over – en de toenemende regulering rondom – cyberrisico’s leiden er toe dat scheepvaartbedrijven steeds meer cyberverzekeringen afsluiten, al is dat tot nu toe wel vooral voor activiteiten aan land. Aldus de Safety & Shipping Review 2021 van Allianz Global Corporate & Specialty. Volgens het rapport zijn alle grote wereldwijd opererende scheepvaartondernemingen al doelwit geworden van cyberaanvallen. Het rapport: “Nu geopolitieke conflicten steeds vaker plaatsvinden in cyberspace, groeit de bezorgdheid over een potentiële aanval op kritieke maritieme infrastructuur, zoals een grote haven of scheepvaartroute.”

AGCS gaat verder in op onder meer het incident met de Ever Given in het Suezkanaal. De verzekeraar: “Schepen zijn steeds groter geworden doordat scheepvaartbedrijven streven naar schaalvergroting en brandstofefficiëntie. De grootste schepen zijn al groter dan 20.000 teu en er zijn al bestellingen geplaatst voor schepen van meer dan 24.000 teu. Alleen al de capaciteit van containerschepen is de afgelopen 50 jaar met 1.500 procent gestegen en de afgelopen vijftien jaar meer dan verdubbeld.

"Grotere schepen vormen een uniek risico. Reageren op incidenten is complexer en duurder. Toegangskanalen tot bestaande havens zijn weliswaar dieper gemaakt, en ligplaatsen en werven zijn geschikt gemaakt voor grote schepen, maar havens als geheel zijn even groot gebleven. Daardoor kan wat voorheen 'mis' was, steeds vaker 'raak' zijn bij ultragrote containerschepen.”

Als de Ever Given niet vrijgemaakt had kunnen worden, zou men zo'n 18.000 containers hebben moeten lossen, een lange operatie waar specialistische kranen nodig voor waren geweest. In 2019 kapseisde de Golden Ray, een groot vrachtschip met meer dan 4.000 voertuigen erop. Het bergen van het wrak heeft ruim anderhalf jaar en honderden miljoenen dollars gekost.

In 2020 werden er wereldwijd 49 verloren schepen gemeld. Dat aantal is vergelijkbaar met dat van het jaar ervoor (48) en het op een na laagste totaal in deze eeuw.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aantal D&O-claims blijft sterk toenemen

Aantal D&O-claims blijft sterk toenemen

Een nieuw rapport van Allianz Global Corporate & Specialty wijst op vijf megatrends die aanzienlijke risico's zullen hebben voor bestuurders en commissarissen...

AGCS stelt lokale Entertainment Underwriter aan

AGCS stelt lokale Entertainment Underwriter aan

Allianz Global Corporate & Specialty SE (AGCS) heeft Wai Kit Li aangesteld als Underwriter Entertainment Benelux met standplaats Rotterdam. AGCS investeert...

Son en het noorden op in afdeling scheepvaart TVM

Son en het noorden op in afdeling scheepvaart TVM

De scheepvaartak van TVM wordt per 1 januari 1 bedrijf: TVM Verzekeringen afdeling scheepvaart. Voorafgaande aan de introductie van de afdeling, zijn de scheepvaartverzekeraars...