Dijsselbloem grijpt niet in bij tuchtrecht

Jeroen Dijsselbloem 2016

Minister Dijsselbloem van Financiën is niet van zins in te grijpen bij het tuchtrecht in de financiële sector. Dat blijkt uit zijn antwoorden op Kamervragen.

Aanleiding voor de vragen van Henk Nijboer (PvdA), waren de schikkingen van 750 tot 3.000 euro die DSI trof met vier betrokkenen bij de LIBOR- en EURIBOR-fraude. Deze bedragen ogen klein gezien de enorme omvang van de fraude.

Ook Dijsselbloem vindt dat: "De LIBOR- en EURIBOR-fraude heeft het vertrouwen in de financiële sector, ook in Nederland, opnieuw geschaad. Wereldwijd zijn er bankiers bij betrokken geweest. Een deel hiervan heeft in het buitenland hoge straffen tegen zich horen eisen. Daarmee vergeleken zijn onderhavige opgelegde tuchtrechtelijke maatregelen laag."
Toch wil de minister niet ingrijpen bij het tuchtrecht, dat volgens hem niet moet worden verward met strafrech: "Een tuchtmaatregel beoogt primair niet-professioneel gedrag te corrigeren om herhaling van gemaakte fouten te voorkomen en (zodoende) bij te dragen aan normontwikkeling binnen de groep."

Dijsselbloem: "Tuchtrecht strekt ertoe de kwaliteit en integriteit van de dienstverlening te bewaken en te bevorderen. Dit is ook in het belang van de burger. Om te bereiken dat burgers zich met vertrouwen tot DSI-geregistreerden kunnen wenden heeft de (effecten)branche een tuchtrechtelijke regeling geïntroduceerd waarin gedragingen van DSI-geregistreerden kunnen worden getoetst en beoordeeld. De tuchtrechtelijke regeling van DSI biedt de mogelijkheid om verschillende tuchtrechtelijke maatregelen op te leggen waarvan royement en publicatie van de maatregel met vermelding van naam en toenaam het zwaarste middel is. Alle opgelegde maatregelen worden geregistreerd in een openbaar register. Het DSI-tuchtrecht geniet aanzien in de (effecten)branche. Een registratie van de opgelegde maatregel in het DSI-register wordt dan ook als zwaar ervaren, mede gelet op de mogelijke gevolgen hiervan voor de voortzetting van de werkzaamheden in de (effecten)branche. Wel verdient aanbeveling dat DSI actief naar de buitenwereld communiceert inzake het tuchtrecht en voorkomende uitspraken zowel voor wat betreft het DSI-tuchtrecht als het tuchtrecht banken. Tuchtrecht bevordert ethiek en de ontwikkeling van de professionele waarden, normen en standaarden binnen een groep. Tuchtrecht gaat om gedrag en cultuur. Gelet hierop is het van belang dat (de inrichting van) het tuchtrecht uit de sector zelf komt. Voor wat betreft het tuchtrecht banken is dit in lijn met de kabinetsvisie Nederlandse bankensector2, waarin het kabinet het belang van tuchtrecht onderschrijft en het – gelet op onder meer de effectiviteit en aard van het tuchtrecht – van belang acht dat de bancaire sector tuchtrecht zelf organiseert. Ik zie geen aanleiding om beroepszaken in het tuchtrecht DSI te laten behandelen door een aparte kamer van de rechtbank (in plaats van de Commissie van Beroep DSI). Mij zijn geen twijfels bekend over de onafhankelijkheid (en deskundigheid) van de Commissie van Beroep."

 

Beroepsverbod

Dijsselbloem wijst erop dat de overheid inmiddels aanvullende strafmaatregelen heeft geïntroduceerd. Daaronder het beroepsverbod dat in bepaalde situaties kan worden opgelegd (van een jar, eventueel te verlengen met nog een jaar).

Reactie toevoegen

 
Tuchtrecht verzekeraars wettelijk verankerd in Wft-artikel 3:17d

Tuchtrecht verzekeraars wettelijk verankerd in Wft-artikel 3:17d

Het kabinet verankert het tuchtrecht voor verzekeraars in een nieuwe Wft-artikel: 3:17d. Dat blijkt uit de Wijzigingswet financiële markten 2024, ter internetconsultatie...

Onafhankelijk tuchtrecht voor makelaars en taxateurs

Onafhankelijk tuchtrecht voor makelaars en taxateurs

NVM, Vastgoedpro en VBO willen dit jaar onafhankelijk verenigingsoverstijgend tuchtrecht invoeren voor makelaars en taxateurs. De brancheverenigingen willen dat...

Wettelijk tuchtrecht verzekeraars toch gericht op individuele medewerkers?

Wettelijk tuchtrecht verzekeraars toch gericht op individuele medewerkers?

“Zou het niet beter zijn om het tuchtrecht, analoog aan het tuchtrecht bij de banken, ook voor individuen van toepassing te laten zijn in de verzekeringsbranche?”...

Kamerleden willen tuchtraad voor verzekeringsbranche

Kamerleden willen tuchtraad voor verzekeringsbranche

Enkele Kamerleden pleiten voor de instelling van een onafhankelijke tuchtraad voor de verzekeringsbranche. Dit in hun notitie 'Letselschade: Slachtoffers van verzekeraars',...

Beroepsverbod voor drie bankiers

Beroepsverbod voor drie bankiers

De Tuchtcommissie Banken heeft drie bankiers een beroepsverbod opgelegd. In de eerste zaak gaat het om een verbod van zes maanden. De zaak: "In plaats van een...

Minister duldt geen kritiek op Kifid

Minister duldt geen kritiek op Kifid

 Minister Dijsselbloem vindt dat Kifid prima functioneert, blijkt nog eens uit zijn antwoorden in schriftelijk overleg met de Tweede Kamer. Alle kritische vragen...

Minister grijpt niet in bij uitvoering leidraad

Minister grijpt niet in bij uitvoering leidraad

"De kredietverstrekkers hebben zich gecommitteerd aan de leidraad van de AFM en ik heb geen aanleiding om hier op dit moment aan te twijfelen." Dat stelt...

Dijsselbloem: Radar wekte verkeerde indruk

Dijsselbloem: Radar wekte verkeerde indruk

Het consumentenprogramma Radar wekte volgens minister Dijsselbloem een verkeerde indruk bij een onderzoek dat werd gepresenteerd in het kader van de boeterente-discussie....

"Geen problemen bij geautomatiseerd advies"

"Geen problemen bij geautomatiseerd advies"

Minister Dijsselbloem vindt het niet nodig nadere regels te stellen aan geautomatiseerd advies. Dat schrijft hij in antwoord op vragen uit de Vaste Kamercommissie...

Dijsselbloem: "ik kan kredietaanbieders niet dwingen"

Dijsselbloem: "ik kan kredietaanbieders niet dwingen"

Minister Dijsselbloem van Financiën schrijft geldverstrekkers niet te kunnen dwingen ook de mensen te compenseren die voor de inwerkingtreding van de Europese...