Doorlopend krediet in gewijzigde vorm nieuw leven inblazen?

geld

MoneyView stelt in zijn nieuwste Special Item Consumptief Krediet de vraag of er niet toch weer een vorm van doorlopend krediet (DK) moet komen. Het onderzoeksbureau: “Hoewel er misschien een aantal minder gunstige kanten aan DK’s zitten, valt er met het verdwijnen van het DK ook veel leenflexibiliteit voor consumenten weg. Bij een DK kan de consument immers zo vaak als gewenst geld opnemen en aflossen, hoeft er voor extra lenen geen nieuwe lening afgesloten te worden en wordt alleen rente gerekend over het opgenomen bedrag. Reden wellicht om het DK in een gewijzigde vorm toch nieuw leven in te blazen?”

Al enige jaren is een verschuiving zichtbaar van DK’s richting PL-en. MoneyView: “Productdifferentiatie is een belangrijke reden die debet is aan de toename van de hoeveelheid PL-en de laatste jaren. Producten richten zich steeds meer op specifieke doelgroepen en/of specifieke bestedingsdoelen. Dit beeld is ook terug te zien bij productintroducties in de afgelopen jaren. Gedurende 2017 tot en met 2020 zijn in totaal achttien nieuwe PL-en op de markt gebracht, waarbij het overgrote deel (ruim 80 procent) gericht is op een bepaalde doelgroep en/of bestedingsdoel. Enkele voorbeelden van veel voorkomende doelgroepen zijn huiseigenaren, senioren en zelfstandigen. Bij producten die zowel een specifieke doelgroep als bestedingsdoel kennen, zien we vooral PL-en die specifiek bedoeld zijn voor huiseigenaren die de lening willen gebruiken voor een (duurzame) verbouwing of het financieren van een restschuld.

“Bi de ontwikkeling kunnen echter ook enkele kanttekeningen worden geplaatst. Een nadeel van de toenemende differentiatie is bijvoorbeeld dat dit de transparantie niet per se ten goede komt. Zo is het niet altijd even duidelijk bij welke aanbieder onder welke categorie een bepaald bestedingsdoel valt. Daarnaast zullen consumenten rekening moeten houden met de diverse afwijkende voorwaarden binnen de PL-en, zodat ze aan het einde van de rit niet voor verrassingen komen te staan. Dit maakt het keuzeproces bepaald niet eenvoudiger.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 24 maart 2020

Niet alle mensen met een lening hebben of krijgen financiële problemen, maar mensen met financiële problemen hebben wel altijd een of meer leningen. En vaker dan me lief is zie ik een poging zaken op te lossen door (her) opname van leningen. Het ene gat met het andere dichten, een extra lening erbij, de roodstand opvoeren. Een goede DK vorm zou beperkt moeten zijn tot een beperkt overzienbaar bedrag. Grotere bedragen altijd via een aflossingsverplichting.

Rob Goedhart - Stichting Geldbelangen 24 maart 2020

Ben het niet eens met MoneyView. Ben nu zes jaar bezig om de te veel betaalde rente op DK's met variabele rente aan consumenten terugbetaald te krijgen en dat gaat nu lukken. Maar zie daardoor ook in honderden huishoudens wat er gebeurt. En dan leidt dit flexibiliteit eerder tot ellende dan tot vreugde. Voorbeeld: in een huishouden raakt iemand zijn baan kwijt. Inkomen achteruit. en dus gemakkelijk even geld bij lenen. en dus... En zelfs als het allemaal financieel 'soepeltjes' verloopt en er ruimte ontstaat om af te lossen gebeurt dat niet. Waarom niet? Omdat de meeste mensen geen homo economicus is. (M.u.v. de medewerkers van MoneyView :) ) Nee, doel-lenen is veel beter. Als je iets wil er goed over nadenken. En dan een PL met beperkte looptijd. En niet in de verleiding gebracht worden snel extra bij te lenen. Lenen is een tegen-natuurlijk verschijnsel. WMaar dat heb ik beschreven in mijn boek 'De consument is financieel bewusteloos . . .nou en?'

Doorlopende kredieten van de markt verdwenen

Doorlopende kredieten van de markt verdwenen

Begin deze maand zijn de laatste twee doorlopende kredieten van de markt gehaald. Daarmee is er een eind gekomen aan deze flexibele leenvorm, schrijft MoneyView...

Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen iets goedkoper

Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen iets goedkoper

De gemiddelde premie voor een AOV is ten opzichte van vorig jaar licht gedaald. Het combinatietarief is gedaald met vijf procent en de standaardtarieven zijn gemiddeld...

Over intenties en consequenties

Over intenties en consequenties

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 01-2022) Kent u ‘de geschiedenis van de steen en de fluit?’, waarin een jongeman een tweetal magische geschenken...

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Overlijdensrisicoverzekeringen worden steeds goedkoper. Onderzoek van MoneyView laat zien dat in 2021 de gemiddelde premie 3,7 procent lager ligt dan een jaar eerder....

MoneyView: brommerverzekering voor jongeren extreem duur

MoneyView: brommerverzekering voor jongeren extreem duur

De prijsverschillen van brommerverzekeringen voor jongeren zijn enorm, aldus MoneyView in het Special Item Tweewielerverzekeringen.  "Een zestienjarige bestuurder...

MoneyView vernieuwt analysetools voor beleggingen

MoneyView vernieuwt analysetools voor beleggingen

MoneyView heeft haar benchmarkplatforms voor het analyseren van beleggingsproducten vernieuwd. Met de vernieuwde MoneyView ProductManager voor Beleggings- en Lijfrenterekeningen...

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail hebben in samenwerking met Rulecube een pre-indicatie ontwikkeld voor hypotheken. Deze innovatie geeft vanuit elke fase in het adviesproces direct...

Omgang met klanten bij betalingsproblemen consumptief krediet kan beter

Omgang met klanten bij betalingsproblemen consumptief krediet kan beter

Klanten met een betalingsprobleem bij een consumptief krediet kunnen door aanbieders beter geholpen worden. Dat blijkt uit onderzoek van de AFM onder negen...

Geschillenregeling BKR naar Kifid

Geschillenregeling BKR naar Kifid

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken ja vak! VVP 5-2021) De Geschillenregeling BKR is 1 oktober over gegaan naar Kifid. Aanleiding hiervoor is het feit dat...