Graafsma kiest andere benadering in woekerpolisaffaire

René Graafsma 2014

Het kostenpercentage dat Kifid redelijk vindt bij beleggingsverzekering, moet de meetlat worden waarlangs woekerpolisclaims worden gelegd. Dat stelde René Graafsma woensdagochtend op een persconferentie.

Woekerpolisclaims worden nu ingestoken vanuit de stelling dat de verzekeraar de klant bij het aangaan van het contract niet of onvoldoende informatie gaf over de kosten. Graafsma kiest nu voor een andere weg. Aan de hand van de kostenopgave door de verzekeraar bepaalt hij achteraf de kosten over de gehele looptijd van de polis. Die zet hij af tegen het percentage van 5 tot 6 procent van de inleg (exclusief overlijdensrisicopremie) dat het Kifid in een uitspraak van 2014 redelijk noemde. Graafsma adviseert klanten ook om eerst een kostenopgave op te vragen bij hun verzekeraar alvorens te claimen. Op zijn website www.beleggingspolisherstel.nl heeft hij een voorbeeldbrief geplaatst.


Bal ligt bij rechter

Graafsma: “De juridische behandeling van de woekerpolissen heeft ongeveer een jaar stil gelegen omdat het Europese Hof in één zaak een uitspraak moest doen, waarvan velen dachten dat deze sterk richtinggevend zou zijn voor de verdere jurisprudentie. De uitspraak is in het voorjaar gedaan, maar er werd geen richting in gegeven. Feitelijk ligt de bal weer bij de Nederlandse rechter.

”Als kantoor dat mensen specifiek begeleidt bij hun gang naar het Kifid, heb ook ik te maken gehad met het stil leggen van de zaken. Maar die tijd heb ik ook gebruikt om alles wat er speelt eens goed te analyseren. Deze invalshoek is nog zelden gekozen.”

De Kifid-uitspraak in kwestie is nummer 2014-137 en betreft een Vermogensgroeiplan van Avéro Achmea waarbij 3.187 euro of bijna 26 procent van de inleg op ging aan kosten (exclusief overlijdensrisicopremie). De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening droeg de verzekeraar een schadevergoeding op van 2.500 euro. Volgens Graafsma mag dit zo worden uitgelegd als dat de commissie een kostenpercentage van 5 tot 6 procent redelijk vindt. En dat is de maatstaf die hij nu wil hanteren bij de afwikkeling van woekerpolisclaims.

Dat de verzekeraar vooraf had gesteld dat slechts een klein deel van de premie zou worden gebruikt voor kosten, iets wat de Geschillencommissie meewoog in haar uitspraak, maakt volgens Graafsma niet uit. “Een andere verzekeraar zou kunnen zeggen: ja, maar dat hebben wij nooit gezegd. Dan nog geldt dat een kostenpercentage van 26 procent niet acceptabel is.”

Graafsma legt zijn nieuwe kijk ook uit in een filmpje op YouTube.


Eenvoudige oplossing

Rob Goedhart, voorzitter van Geldbelangen, was ook bij de persconferentie aanwezig. Graafsma heeft hem vooraf zijn nieuwe idee getoond. Goedhart vindt het een zeer interessante invalshoek. “Ik heb heel veel waardering voor wat iedereen voor woekerpolisklanten doet. Maar ikzelf heb ervaring met het taaie juridische proces vanuit de aandelenleaseaffaire van zo’n tien jaar geleden. Ik voorzie dat de huidige rechtszaken nog heel lang kunnen gaan duren. En dan is het nog maar de vraag of iedereen ermee geholpen is”, stelt Goedhart. Hij ziet in de werkwijze van René Graafsma een hele eenvoudige oplossing. “En het zou me sterk verbazen als het Kifid in andere zaken afstand gaat nemen van de casus waarop Graafsma zijn visie baseert."


 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ton Gabriëls - 28 november 2015

@Rene, Insteek op ingehouden kosten en dan aftoppen op KiFiD-nivo van 5% tot 6% lijkt mij een goede nieuwe aanpak. Ik hoop nu eindelijk eens echt op een doorbraak en dat de MY e.e.a. ook eens echt op gaan lossen voor de klanten. Tot Di. 01.12.2015 op je cursus te Hilversum. Groet Ton

"branche te traag in woekerpolisaffaire"

"branche te traag in woekerpolisaffaire"

Verzekeraars moeten harder lopen om de 'woekerpolisaffaire' af te ronden. Dat stelt woensdag AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren in Het Financieele Dagblad. Kockelkoren...

De jager eist snelle oplossing woekerpolisaffaire

De jager eist snelle oplossing woekerpolisaffaire

“Er moet nu snel een einde gemaakt worden aan de onzekerheden waarin klanten zich bevinden én voor de toekomst moeten goede (verbeterings)mogelijkheden...

Ombudsman stopt bemiddeling in woekerpolissen

Ombudsman stopt bemiddeling in woekerpolissen

Nol Monster, Ombudsman Financiële Dienstverlening, ziet geen mogelijkheid om succesvol te bemiddelen in de woekerpolisaffaire. Volgens Monster heeft Kifid klachten...