Handen friese jeuken om aan de slag te gaan

Lard Friese

'Ik weet niet of ASR ernaar heeft gekeken, daar ga ik niet over. Ik constateer dat het bedrijf nu onderdeel is van onze groep. Dat ik 4500 collega's kan verwelkomen. Mijn handen jeuken om aan de slag te gaan", aldus Lard Fiese die in het Financieele Dagblad toelichting geeft over de overname van Delta Lloyd, sinds woensdag in handen van Nationale-Nederlanden.

Volgens Friese is alle zorgvuldigheid betracht in het overnamegevecht rondom Delta Lloyd. Hij zegt in het FD: "We hadden al langere tijd geprobeerd om met ze om tafel te komen. Het is echt niet zo dat we zondag de eerste brief stuurden en op woensdag het persbericht plaatsten. Wij werken professioneel, zoiets besluit je niet overnight. Je weegt of het nodig is. We hadden toen de keuze: we laten dit lopen. Of: we gaan met onze intenties naar buiten. Maar we hebben vanaf het begin gezegd dat we graag met het management van Delta Lloyd om tafel gaan. Dat is uiteindelijk ook gebeurd."

Delta Lloyd stond afwerend tegenover de overname. Het leek er ook op of het bod uit de lucht kwam vallen. Volgens Friese begin je pas aan een dergelijke overname als er goed over nagedacht is. "Is het goed voor klanten, voor aandeelhouders. Wij waren er echt van overtuigd dat dit een fundamenteel goede zaak was. Vervolgens stippel je de parameters uit. Vooraf natuurlijk. Je kijkt wat je het waard vindt. Op dat moment vonden we €5,30 per aandeel, helemaal in contanten, een uitstekend bod. Natuurlijk zit er een risico in dat een ander meer biedt. Maar wij hebben nagedacht over wat wij het waard vonden. Na het boekenonderzoek bleken we naar €5,40 te kunnen gaan."

Over het waarom van de overname zegt Friese: "Sinds de beursgang in juli 2014 hebben we gezegd: eerst ordentelijk naar de beurs, dan als stap twee de eigen bedrijven versterken, zorgen dat de vrije kasstroom omhoog gaat. Dat is gelukt. De derde stap was Solvency II. Dat gaat over meer dan getallen: je moet systemen aanpassen, productlijnen. En in die tijd bleek ook dat we dankzij de forse kasstromen financiële flexibiliteit hadden gekregen. We konden ons grote stappen veroorloven. We besloten in Nederland te kijken. Want er zat consolidatie aan te komen. Dan kun je niets doen en accepteren dat andere partijen in actie komen. Terwijl je zelf de financiële flexibiliteit hebt. De combinatie van deze twee bedrijven is ijzersterk. De ondernemende cultuur, laat ik zeggen commerciële flair van hun, met de deskundigheid en prudentie van ons. In een markt die we al kennen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Kees Bergman - 18 april 2017

Geachte heer Friese, veel succes. Ik hoop, dat het personeel en de klanten en de tussenpersonen die via Delta Lloyd en Nationale Nederlanden bemiddelen over enige jaren net zo blij zullen zijn met u als u nu met ons bent. Graag geef ik u in uw wijsheid onderstaande overdenking mee. Mijne dames en heren, hierbij mijn Paasoverdenking, waarin ik onze groep van tussenpersonen/abonnementenridders- adviseurs, bemiddelaars , klantcentraalstellers e.a. wil meegeven, dat het 12.05 uur is. eveneens wil ik de verzekeringsmaatschappijen overdenkingen meegeven en niet in de laatste plaats het Min. Fin. Dit stuk is weer te lang en mensen kunnen vaak niet tot het einde en tussen de regels doorlezen. Pik eruit wat u denkt dat goed voor u is. Maatschappijen let ook op , dat u ons niet ongestraft allerlei zaken op kunt leggen, waarmee u nu kort gewin denkt te halen en die u op termijn zeker zullen opbreken. U bent net als wij ook niet altijd zaligmakend. Wij zijn tot elkaar veroordeeld en moeten daar met uw personeel en de huidige communicatiemiddelen een win win situatie van maken. Min Fin gooi niet het kind met het badwater weg. 1. Edwin Herdink, hartelijk dank, dat jij voor de belangen van de klant en die van ons bemiddelaars opkomt. Nu weer door het onder de aandacht brengen van de vraag of het Min Fin zich wel door de juiste groepen laat adviseren. 2. Collegae wordt nu eindelijk eens een keer lid van CFD als u tenminste nog 10 jaar of langer in dit vak werkzaam wilt blijven. Wanneer niet van CFD dan van ADFIZ o.i.d.. In ieder geval doe iets en kom eindelijk uit uw comfortzone vandaan en laat niet steeds anderen voor u de ijzers uit het vuur halen. 3. Feit is dat maatschappijen nu eindelijk eens een keer moeten inzien dat zij niet zonder ons kunnen . Dus niet zomaar provisie verlagen. Neen je verlaagt je provisie als je extra toegevoegde waarde aan jouw product benaderingswijze toegevoegd hebt. Dan valt er misschien over te praten/discussiëren. Wees dan zo standvastig om af te spreken dat deze afspraak voor 3 tot 5 jaar geldt. 4. Collegae. Ga weer doen, waarvoor u bemiddelaar bent. wees erbij als de klant schade heeft en als er een expert komt. Hiervoor ontvangt u namelijk provisie. Verdedig dan in het redelijke ook de belangen van de klant zonder de belangen van andere partijen uit het oog te verliezen. Hiervoor bent u bemiddelaar. Het is niet zo dat de klant altijd voor 150% gelijk heeft. Wij moeten de klant laten zien en inzien wat hij wel en niet kan bereiken bij schade. 5. Collegae, bel je particulier klant/ mail deze of ga ernaar toe. Zorg dat je een totaalrelatie hebt, dan hoef je ook niet te zeuren, dat je zo weinig vergoeding voor een AVP krijgt. Kortom doe waarvoor de klant jou ingeschakeld heeft. 6. Laat je bijvoorbeeld eens per 3 jaar bij de particulier zien. Maakt niet uit hoe en minimaal eens per jaar bij de zakelijke relatie. 7.Maatschappijen wees dan ook zo redelijk om ons speelruimte te geven, wanneer een klant een redelijke eis stelt en ga niet direct in de verdedigende houding wanneer er een schade is. Laat de polisvoorwaarden /clausules in de goede richting van de klant spreken. Gebruik deze niet in eerste instant om een schade af te wijzen. 8. Maak de provisie/vergoeding transparant , als het zo nodig moet en laat de klant en de tussenpersoon uitmaken wat zij redelijk vinden. Ga daar geen maximum aan hangen, dat maakt de markt wel uit. Laat in ieder geval veel weer provisiebestendig worden zeker ook de AOV en begrafenisverzekeringen. 9. Kortom laten wij nu eens met z'n allen zorgen, dat de klant weer krijgt waar hij om vraagt. Bijstand bij schade, advisering op de klant gericht, vergoeding van de kosten in de premie verwerkt en alles wat nog meer bij financieel advies hoort. 10. Hierdoor kunnen wij ons op onze core business blijven richten en hoeven wij niet met kranten, domotica, gas, water l;icht ons extra te bewijzen bij de klant. Ik wens u nogmaals goede business , veel wijsheid en een goede gezondheid en dat wij over 10 jaar nog maar met hetzelfde plezier tegenover en naast elkaar mogen zitten. Hartelijke groet, Kees Bergman.

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

a.s.r. neemt Aegon Nederland over

a.s.r. neemt Aegon Nederland over

a.s.r. neemt Aegon Nederland over. De overname omvat alle verzekeringsactiviteiten van Aegon Nederland, met inbegrip van de activiteiten op het gebied van hypotheken,...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...

Annemieke Visser-Brons van NN naar Athora

Annemieke Visser-Brons van NN naar Athora

Annemieke Visser-Brons wordt op 1 januari 2023 benoemd tot General Manager Commerce bij Athora Netherlands. Zij  wordt verantwoordelijk voor het aansturen en...

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgage is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Niche. Henk Jansen neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Robin van Beem...

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep is de winnaar geworden van de VVP Advies Award 2022 in de categorie Zakelijk Advies. Bertjan Scheepbouwer neemt, geflankeerd door Kees Boer en Rogier...

Vytautas Kumža wint NN Art Award

Vytautas Kumža wint NN Art Award

Vytautas Kumža van galerie Martin van Zomeren heeft de NN Art Award 2022 gewonnen. De Award werd tijdens de kunstbeurs Art Rotterdam voor de zesde keer uitgereikt....

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2022 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...