Klant in voor digitaal verkeer als hij zijn e-mail geeft

@

Als de cliënt u zijn e-mailadres geeft, mag u daar uit afleiden dat hij regelmatig toegang heeft tot internet en dat hij er geen moeite mee heeft dat u hem via internet benadert. Dat staat in het Besluit implementatie richtlijn verzekeringsdistributie, dat momenteel ter consultatie voorligt. "Informatieverstrekking via een duurzame drager of websites wordt geacht te passen in de context waarin de financiële dienstverlener met de cliënt zaken doet of zaken gaat doen, indien door de financiële dienstverlener bewezen is dat de cliënt regelmatig toegang heeft tot internet. Dit wordt als bewezen aangemerkt indien de cliënt een e-mail adres aan de financiële dienstverlener opgeeft om zaken te kunnen doen. Het is niet noodzakelijk dat de cliënt uitdrukkelijk aan de financiële dienstverlener mededeelt dat zijn e-mailadres kan worden gebruikt om zaken te doen. Dit kan ook impliciet blijken uit de betrekkingen die de cliënt met de financiële dienstverlener heeft. Indien de informatie op een andere duurzame drager dan papier of via een website is verstrekt dan kan de cliënt de financiële dienstverlener verzoeken om de informatie schriftelijk te verstrekken. De financiële dienstverlener dient de informatie dan kosteloos aan de cliënt te verstrekken."

Reactie toevoegen

 
Digitale weerbaarheid en nieuwe wetgeving

Digitale weerbaarheid en nieuwe wetgeving

(Michael Mackaaij in VVP 6) Nieuwe wetgeving wordt vaak beleefd als een kostenverhogende en administratieve maatregel. Dat is bij de Digital Operations Resilience...

"Businessfocus verandert door corona"

"Businessfocus verandert door corona"

Zeven op de tien (69%) besluitvormers in de financiële dienstverlening geven aan dat de businessfocus van hun organisatie door corona verschoven is naar een...

Meer dan derde autoverzekeringen met mobiel geregeld

Meer dan derde autoverzekeringen met mobiel geregeld

Het mobiel afsluiten van autoverzekeringen wint gestaag terrein. In het eerste halfjaar van 2018 werd ruim een derde van deze verzekeringen per smartphone geregeld....

Democratischer met technologie

Democratischer met technologie

Het betalingsverkeer verandert ingrijpend en financiële instellingen staan daar nog te weinig bij stil. Aaron Mirck haalt op het platform FinanceInnovation de...

Vivat benoemt twee general managers

Vivat benoemt twee general managers

Vivat heeft per 1 september twee nieuwe general managers aangesteld. Aad van der Klugt (58) is benoemd als general manager voor de productlijn Individueel Leven....

Eerste stap naar volledig digitaal aanvraagproces hypotheek

Eerste stap naar volledig digitaal aanvraagproces hypotheek

"Het is de ambitie om binnen drie jaar een hypotheek aan te vragen zonder fysieke documenten."  Aldus de hypotheekpartijen die een pilot houden om...

Helft adviestraject hypotheek in 2020 digitaal

Helft adviestraject hypotheek in 2020 digitaal

Erkend adviseurs, aangesloten bij de Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH), zullen in 2020 in hun adviestraject vooral gebruik maken van digitale hulpmiddelen,...

Bent u de dinosaurus onder de financieel adviseurs?

Bent u de dinosaurus onder de financieel adviseurs?

Heeft u in uw omgeving ook steeds meer collega’s zien verdwijnen? De daling van het aantal financieel adviseurs is een ontwikkeling die al jaren aan de gang...

TAF maakt ook gezondheidsverklaring digitaal

TAF maakt ook gezondheidsverklaring digitaal

De overlijdensrisicoverzekeringen van TAF zijn nu volledig online te regelen door het intermediair. De aanvraag kon al online worden gedaan, en het polisblad werd...

Kopie polis nu digitaal bij delta Lloyd

Kopie polis nu digitaal bij delta Lloyd

Delta Lloyd Schade Particulier is definitief gestopt met het versturen van de papieren kopie polis naar adviseurs. Adviseurs ontvangen steeds meer particuliere schadeverzekeringcorrespondentie...