Minder persoonlijke gegevens op schadeformulier?

Botsing grafisch via Pixabay

Het Verbond van Verzekeraars wil binnen Insurance Europe met andere koepelorganisaties het gesprek aangaan over het Europese schadeformulier. Dit naar aanleiding van berichten in de Telegraaf waarin slachtoffers van een aanrijding op het schadeformulier privégegevens invullen en vervolgens op hun woonadres lastig gevallen worden door de tegenpartij.

Het Verbond benadrukt dat bij een aanrijding waar twee of meer personen betrokken zijn, het altijd belangrijk voor een juiste schadeafhandeling is dat er gezamenlijk een schadeformulier ingevuld wordt. Inherent aan het invullen van zo’n schadeformulier is dat er gegevens van betrokkenen genoteerd en uitgewisseld worden. Wel vraagt het Verbond zich af of dat ook niet met minder gegevens kan dan waar het schadeformulier nu om vraagt.

Het schadeformulier kunnen verzekeraars echter niet zelf aanpassen. Dit is een internationale standaard waarvan Nederlandse verzekeraars niet zomaar kunnen afwijken.  Daarom zal het Verbond dit punt onder de aandacht brengen bij Insurance Europe.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Eerste zonne-auto voor lange afstanden

Eerste zonne-auto voor lange afstanden

Lightyear presenteerde dinsdag de allereerste auto op zonne-energie die geschikt is voor lange afstanden. De eerste 500 Lightyear Ones kunnen worden gereserveerd...

Aanhangers boven 750 kg: Verbond wil sluitende WA-regeling

Aanhangers boven 750 kg: Verbond wil sluitende WA-regeling

Het Verbond van Verzekeraars wil een sluitende regeling waarbij in Nederland net als in andere Europese landen aanhangers boven de 750 kg apart WA verzekerd zijn....

ASR: opschorting motorrijtuigverzekering niet meer mogelijk

ASR: opschorting motorrijtuigverzekering niet meer mogelijk

ASR stopt vanaf 19 mei met het accepteren van nieuwe opschortingen van particuliere motorrijtuigverzekeringen. Het is nu nog mogelijk om in het (oud) Voordeelpakket...

Consultatie europese richtlijn mrb mijdt vernieuwing

Consultatie europese richtlijn mrb mijdt vernieuwing

Moeten zelfrijdende auto's op dezelfde manier verzekerd zijn tegen aansprakelijkheid als auto's met bestuurders? Dat is een van de vragen die de Europese Commissie...

Standaard terugvaltabel van kracht

Standaard terugvaltabel van kracht

Sinds 1 januari hanteren motorrijtuigenverzekeraars een standaard terugvaltabel. De tabel geldt de zuivere schadevrije jaren, zoals gehanteerd in Roy-data. Dus niet...