“Nieuwe mogelijkheid Directe Schadeafhandeling goed communiceren”

Thom Mallant 2018

“Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten, dus ook de financieel adviseurs, op die mogelijkheid gaan wijzen.” Aldus Thom Mallant (Allianz), als voorzitter van de betreffende stuurgroep van het Verbond nauw betrokken bij de ontwikkeling van Directe Schadeafhandeling. De Algemene Ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars keurde woensdagmiddag het plan voor de invoering van Directe Schadeafhandeling goed. In juli 2021 starten verzekeraars met het afhandelen van de materiële schade van hun eigen WA-verzekerde klanten. In eerste instantie betreft het schade ontstaan doordat een Nederlands gekentekende particuliere personenauto wordt aangereden door een motorvoertuig (auto, motor, scooter).

Directe Schadeafhandeling, het is een onderwerp waar in Nederland al héél lang over wordt nagedacht maar waar het tot nu toe nooit van is gekomen. Omdat, denkt Mallant, “het niet zo makkelijk is om zo’n traject via de wetgever aan te vliegen. Dan wordt het groot en breed, omdat je met Europa te maken hebt. Door te kiezen voor een procesvariant, krijgen we het in Nederland nu wel van de grond”.

Kettingbotsing

Volgens Mallant was ook de actualiteit niet groot genoeg. Die actualiteit kwam er in 2014 echter toch. Mallant was er bij toen de weduwe van een slachtoffer van de grote kettingbotsing dat jaar in Zeeland (200 auto’s, twee doden) belde met de vraag tot wie ze zich moest wenden voor de schadeafhandeling. “Toen is eigenlijk al heel snel besloten: we vragen de betrokkenen om zich te melden bij hun eigen verzekeraar. De aansprakelijkheidskwestie zoeken we later wel uit. Dat werd gewaardeerd.

“Diezelfde waardering zien we terug in de pilot die we met Directe Schadeafhandeling de afgelopen tijd hebben gedaan. Directe Schadeafhandeling sluit helemaal aan bij wat de klant verwacht aan gemak, snelheid en efficiëntie als hij bij schade contact zoekt met de verzekering.”

Communiceren bij eerste contact

Allianz deed zelf ook mee aan de pilot. Mallant vertelt dat Directe Schadeafhandeling van WA-schade achter de schermen niet zo veel verandert. “Het is vooral belangrijk dat aan de voorkant de mogelijkheid van Directe Schadeafhandeling wordt gecommuniceerd. Sowieso komt er een publiekscampagne, maar de individuele medewerkers moeten de mogelijkheid ook nadrukkelijk noemen op het moment dat de klant belt met schade. Dit geldt voor alle partijen in de keten, dus ook financieel adviseurs en gevolmachtigden.”

De consument is niet verplicht om te kiezen voor Directe Schadeafhandeling. Dat kan ook niet, want de wet (WAM) is niet gewijzigd. Het Verbond: “Consumenten blijven de vrijheid behouden om de schade zelf bij de aansprakelijke verzekeraar te claimen. Daarbij kunnen ze zich, net als nu, laten bijstaan.” Maar op grond van de ervaringen tot nu toe, denkt Mallant dat de consument de voordelen van Directe Schadeafhandeling ziet en er in beginsel voor zal kiezen als er bij het eerste contact goed wordt gecommuniceerd.

Een van die voordelen is ook dat de klant profiteert van dienstverlening die er nu alleen voor eigen all risk verzekerden is. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld hun voertuig via het netwerk van de verzekeraar laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van een kwalitatief goed herstel.

Mogelijk dat een van de voordelen op termijn ook een lagere premie betreft, doordat de afhandeling efficiënter wordt. Bij de invoering is het uitgangspunt echter dat zij schadelastneutraal moet verlopen.

Letselschade verhaal apart

Mallant verwacht dat – bij succesvolle introductie – Directe Schadeafhandeling zal worden doorgetrokken naar andere categorieën voertuigen, zoals bestelauto’s. Dat Directe Schadeafhandeling ook gaat gelden voor letselschade, dat is niet gepland. Mallant: “Dit is een specifieke problematiek, waarbij vaak veel meer partijen betrokken zijn. Bovendien kan het om zeer grote schades gaan. Het Verbond zet hier meer in op standaardisering en normering.”

Procesmatig wordt bij Directe Schadeafhandeling dezelfde weg bewandeld als bij cascoschades (clearinghuis, OVS). Mallant hoopt dat Directe Schadeafhandeling voor met name gevolmachtigden een extra reden is om deelnemer te worden van het clearinghuis. Leasemaatschappijen gaan ook meedoen, aldus Mallant.

Reactie toevoegen

 
Besure beste in finale Jongeren Innovatie Pilot

Besure beste in finale Jongeren Innovatie Pilot

BeSure, een jaarlijkse check of iemands verzekeringspakket nog wel bij zijn situatie past, kwam als beste idee uit de bus tijdens de finale van de Jongeren Innovatie...

Verbond: activeren werkt

Verbond: activeren werkt

Klanten met niet-opbouwende beleggingsverzekeringen zijn allemaal geactiveerd, bij hypotheekgebonden polissen wordt de 100 procent benaderd, bij pensioengebonden...

Adfiz en Verbond willen verantwoord vernieuwen

Adfiz en Verbond willen verantwoord vernieuwen

Vijf partijen, waaronder Adfiz en Verbond van Verzekeraars, hebben het document 'Verantwoord Vernieuwen' gepubliceerd. In hun toekomstvisie presenteren de brancheorganisaties...

Consumentenbond kritisch op 'Grip op data'

Consumentenbond kritisch op 'Grip op data'

"Het verraderlijke van het stuk is dat het aanvankelijk met aspecten van Big Data komt waar eigenlijk niemand bezwaar tegen kan hebben." Dat blogt Rien...

Vraagtekens bij d66-idee premievakantie

Vraagtekens bij d66-idee premievakantie

Meer keuzevrijheid, meer maatwerk en het vormen van persoonlijke pensioenvermogens zouden in een houdbaar nieuw pensioenstelsel niet mogen ontbreken. Dat stelt het...

Verbond hekelt onderzoek acm

Verbond hekelt onderzoek acm

Een verzekeringsproduct kiezen? Let dan op meer dan prijs alleen. Dat is de boodschap van het Verbond, die zich dan ook niet goed kan vinden in het onlangs gepubliceerde...

Verbond herziet gezondheidsverklaring aov

Verbond herziet gezondheidsverklaring aov

Opnieuw kritiek op verzekeraars, die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid bij arbeidsongeschiktheidsverzekering niet zouden nemen. In een reactie zegt het Verbond...

Verbond handhaaft koers bij jacht op herstel consumentenvertrouwen

Verbond handhaaft koers bij jacht op herstel consumentenvertrouwen

Het Verbond van Verzekeraars gaat verder met het proactief oppakken van zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Aldus het Verbond woensdagmiddag tijdens een presentatie...

Schade jaarwisseling circa 11 miljoen

Schade jaarwisseling circa 11 miljoen

De schade die tijdens de jaarwisseling is veroorzaakt aan particuliere woningen en auto’s komt volgens een eerste schatting van het Verbond van Verzekeraars...

Verbond richt blik naar buiten

Verbond richt blik naar buiten

Met het nieuwe MLT 2016-2018, gelanceerd tijdens de Algemene Ledenvergadering in december, richt de sector zich meer dan ooit op de langere termijn. Aldus algemeen...