NN: "Uitval door psychische klachten stijgt ondanks dalend ziekteverzuim"

Igno Schings, directeur NN Inkomen Collectief 2022 nieuw

Het ziekteverzuimpercentage over het eerste half jaar van 2023 is gedaald ten opzichte van de eerste kwartalen in 2022. Toch ziet Nationale-Nederlanden het verzuim door psychische klachten over het eerste halfjaar stijgen. In het tweede kwartaal van 2023 is het ziekteverzuim door psychische klachten gestegen naar 36 procent, terwijl dit een kwartaal eerder nog 30 procent was. Deze ontwikkeling is aanleiding geweest voor een onderzoek naar stress, een belangrijke oorzaak van psychische klachten. Markteffect voerde in opdracht van NN dit onderzoek uit. Igno Schings, directeur collectieve inkomensverzekeringen bij NN: "Uit het onderzoek blijkt onder meer dat één op de vier Nederlandse werknemers (te) veel stress ervaart, met name jongere werknemers tussen de 26 en 35 jaar (30 procent). We vragen steeds meer van werknemers. Tegelijkertijd verandert de inhoud en de hoeveelheid werk ook. Dit heeft invloed op het stressniveau van werknemers. Om dit te verminderen en verzuim te voorkomen, vragen we werkgevers niet alleen aandacht te hebben voor de werkdruk. Maar laat zien dat je begaan bent met het welzijn van je werknemers. Geef persoonlijke aandacht."

Met meer aandacht voor de belastbaarheid en het welzijn van werknemers kunnen de oorzaken van stress volgens NN worden aangepakt. De financiële dienstverlener biedt handvatten aan werkend Nederland om stressgerelateerd verzuim te verminderen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
NN en Oranje Fonds: samen sterker tegen armoede

NN en Oranje Fonds: samen sterker tegen armoede

Het Oranje Fonds en Nationale-Nederlanden gaan samenwerken om de aanpak van armoede en schulden in Nederland te ondersteunen. Zij richten daarvoor het programma ‘Samen...

NN: naturapolis Zorg Voordelig in direct kanaal

NN: naturapolis Zorg Voordelig in direct kanaal

Naast de combinatiepolis Zorg Vrij biedt NN per 1 januari de naturapolis Zorg Voordelig met een premie van 128,30 euro per maand. De Zorg Voordelig naturapolis is...

NN lanceert verzuimpreventiepakket voor mkb

NN lanceert verzuimpreventiepakket voor mkb

Nationale-Nederlanden komt met een preventiepakket voor het mkb. Zo krijgt een werkgever met een preventiescan inzicht in de bedrijfssituatie en gaan werkgevers...

NN: Edwin Grutterink benoemd tot directeur Schade Intermediair

NN: Edwin Grutterink benoemd tot directeur Schade Intermediair

Edwin Grutterink wordt per 1 oktober benoemd tot directeur Schade Intermediair bij Nationale-Nederlanden. Hij volgt hiermee Gerard van Rooijen op die per 1 september...

NN: kansen pakken om flexibeler te leven

NN: kansen pakken om flexibeler te leven

Nationale-Nederlanden roept iedereen op om de regie te pakken over hun ideale later. Annemieke Visser-Brons, Directeur Pensioen bij Nationale-Nederlanden: “Veel...

Mkb-er maakt zich flink meer zorgen over bedrijfsongevallen

Mkb-er maakt zich flink meer zorgen over bedrijfsongevallen

Neem de tijd om medewerkers in te werken. Hiermee voorkomen werkgevers vervelende bedrijfsongevallen en verder oplopen van het ziekteverzuim. Aldus Interpolis. Uit...

NN mocht bij meeste beleggingspolissen eerste kosten in rekening brengen

NN mocht bij meeste beleggingspolissen eerste kosten in rekening brengen

Voor de circa 200.000 beleggingspolissen verkocht na 1 augustus 1999 meent de rechtbank dat NN gerechtigd was om eerste kosten in rekening te brengen zoals ze heeft...

NN bezorgd om uitvoering huidig sociaal stelsel

NN bezorgd om uitvoering huidig sociaal stelsel

Het alsmaar stijgende aantal langdurig zieke werknemers legt extra druk op de arbeidsmarkt. Aldus Nationale-Nederlanden in haar eerste trendrapport ‘Ziekteverzuim...

NN en The Green Village starten partnerschap duurzaamheid

NN en The Green Village starten partnerschap duurzaamheid

Onderzoek naar innovatieve oplossingen voor een duurzame woonwijk leidt tot haalbare en betaalbare verduurzamingsoplossingen voor klanten van Nationale-Nederlanden...

NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....