Onderling.nl wint Financial Marketing Award

Financial Marketing Award 2012

Onderling.nl, een initiatief van FBTO, is de winnaar van de Financial Marketing Award 2012.

Dit maakte juryvoorzitter Kim Cramer (BR-ND) bekend tijdens de achttiende Nationale Dag Financiële Marketing. De jury lette bij de beoordeling van de casussen niet alleen op resultaat, innovatiteit, originaliteit en onderbouwing, maar ook of de casus een bijdrage leveren aan een duurzaam herstel van vertrouwen in de financiële sector. De jury bestaat tevens uit: Cornelie van Bergenhenegouwen (RvC Stichting Toetsing Verzekeraars), Rens van Tilburg (Sustainable Finance Lab en SOMO) en Krijn Schuurman (InterimIC en IPAN).

De winnende case werd gepresenteerd door internetmanager Carolien Bos. Samen met haar collega's Maaike Smeele en Remco Kruiper ontving zij de beker, bloemen, champagne plus een Masterclass Digitale Marketing & Communicatie ter waarde van 1.200 euro van Sanoma. Deze prijs werd overhandigd door Martin Hersman (NU). Basis van Onderling.nl is dat verzekerden meedenken en meebeslissen over onder meer het al dan niet afwijzen van claims. De site is volledig transparant over aantal bezoekers, stemmers, reacties en beslissingen. Hoe werkt het? Als er binnen de organisatie enige twijfel bestaat over een toe- of afwijzen van een claim, wordt deze voorgelegd aan het forum. Bos: "Het sentiment ten aanzien van verzekeraars is: ze zijn niet te vertrouwen, ze zijn er niet voor je als je schade hebt en ze luisteren niet naar je. Dat negatieve sentiment komt doordat er te weinig contactmomenten zijn met verzekerden. Wij geven een nieuwe dimensie aan het begrip onderlinge." Volgens Bos is de groep die zich heeft aangesloten bij het platform bijzonder actief en betrokken. Sinds de lancering eind oktober staat de teller op 1413 deelnemers, 8727 stemmen en 6917 reacties.

De andere nominaties waren voor WeHelpen, Seeds en eyeOpen. Ook deze casussen zijn volgens de jury excellente voorbeelden van innovaties in de financiële sector en dus eveneens winnaars. WeHelpen (een initiatief van onder meer Achmea, CZ, Menzis, Rabobank en PGGM) is een gratis marktplaats op het gebied van zorg. Het is gebaseerd op ruilhandel van diensten. Wie een dienst levert krijgt credits, wie een dienst ontvangt, betaalt met credits die dus eerst verdiend moeten worden. Geld komt er niet meer aan te pas. Seeds (een initiatief van ABN Amro) is een crowdfunding-platform voor ondernemers en investeerders die een positieve maatschappelijke impact nastreven op bijvoorbeeld cultureel, sociaal, educatief of ecologisch gebied. EyeOpen, in 2009 opgericht door Diederick van Thiel en Rosali Waleson, heeft als doel om financieel analfabetisme de wereld uit te helpen.

Het publiek tijdens de 18e Nationale Dag Financiële Marketing had een lichte voorkeur voor Seeds. Onderling.nl kreeg slechts drie stemmen minder. De jury had echter een voorkeur voor Onderling.nl.

Reactie toevoegen

 
Inhoud nieuwe vvp: themanummer Hypotheken

Inhoud nieuwe vvp: themanummer Hypotheken

'Klant klaar voor online hypotheekadvies.' Dat zegt directeur Olivier Tardieu van eyeOpen in de nieuwe VVP, een themanummer over Hypotheken. De verdere inhoud:   -...

Qoin en VPRO Tegenlicht winnen Financial Marketing Award

Qoin en VPRO Tegenlicht winnen Financial Marketing Award

Qoin en de redactie van VPRO Tegenlicht zijn op de Nationale Dag Financiële Marketing in Amsterdam uitgeroepen tot winnaars van de Financial Marketing Award...

Vier genomineerden Financial Marketing Award 2013

Vier genomineerden Financial Marketing Award 2013

De jury van de Financial Marketing Award heeft uit een shortlist van tien cases er vier genomineerd: Qoin, Dela, Kroodle en the Moneyer. De award wordt op 3 december...

Shortlist Financial Marketing Award bekend

Shortlist Financial Marketing Award bekend

De jury van de Financial Marketing Award heeft uit een longlist van dertig kandidaten een shortlist samengesteld van tien cases en drie personen die meedingen naar...

"bonusbeschermer voegt weinig meer toe"

"bonusbeschermer voegt weinig meer toe"

De bonusbeschermer voegt weinig meer toe, stelt eyeOpen in haar blog. Juul Dijkhuis van eye Open schrijft: "Er komen steeds minder verzekeraars die deze aanvullende...

Geld.nl hekelt overname EyeOpen door Aegon

Geld.nl hekelt overname EyeOpen door Aegon

Geld.nl noemt de overnames van grote vergelijkingssites door verzekeraars en banken zorgwekkend. Met name de overname van EyeOpen door Aegon moet het ontgelden....

Aegon\/umg neemt eyeopen.nl over

Aegon\/umg neemt eyeopen.nl over

EyeOpen is overgenomen door Aegon, dat de online financieel adviseur als zelfstandige eenheid hangt onder Unirobe Meeùs Groep (UMG).   Na de overname...

Consumentenbond kritisch op EyeOpen

Consumentenbond kritisch op EyeOpen

De Consumentenbond toont zich in de nieuwste Geldgids kritisch op het goedkope hypotheekadvies via internet van EyeOpen. Volgens de bond komt het EyeOpen-programma...

"klant vindt review belangrijker dan advies"

"klant vindt review belangrijker dan advies"

“Onderzoek toont aan dat consumenten bij hun financiële keuzes vaker afgaan op de ervaring en mening van anderen dan op het advies van een adviseur. Daarom...

Eyeopen lanceert mobiel huishoudboekje

Eyeopen lanceert mobiel huishoudboekje

EyeOpen heeft het mobiele huishoudboekje eyeWally gelanceerd. Topman Diederick van Thiel van eyeOpen: "Wij signaleren dat de huidige online kasboekjes hun werk...