"Oog blijven houden voor mensen met financiële problemen"

Euro's 50 via Pixabay

"Van maatschappelijke spelers zoals banken, verzekeraars en woningbouwcorporaties hopen we dat ze oog houden voor mensen die, juist door de naweeën van de coronacrisis, financieel in de knel komen." Aldus het Nibud. Juist nu komend jaar de koopkracht weinig lijkt te stijgen, vindt het Nibud het belangrijk aandacht te blijven geven aan schulden en financiële stress. Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: "Grote groepen zitten op dit moment structureel klem, denk aan gezinnen in de bijstand, mensen met een laag inkomen en hoge huur- of hoge zorgkosten en jongeren die geen woning kunnen vinden. Aan die problemen verandert in 2022 weinig. We adviseren mensen bedachtzaam te zijn en hulp te vragen bij het regelen van hun financiën als ze er zelf niet uit komen."

Veel huishoudens gaan er niet of nauwelijks op vooruit. Dat blijkt uit de koopkrachtberekeningen die het Nibud heeft gemaakt op basis van de Miljoenennota. "De Nederlandse economie is sterk uit de coronacrisis gekomen, en deze aantrekkende economie heeft ook invloed op de prijzen."

Het Nibud heeft gerekend met een verwachte inflatie van 1,8 procent. Als de prijzen van producten en diensten in 2022 meer dan dit percentage stijgen, dan heeft dat een negatieve invloed op de koopkracht. Het Nibud heeft bij het doorrekenen van de koopkracht ook gekeken naar wat er gebeurt bij mensen die geen hoger loon krijgen in 2022. Voor hen zal de koopkracht dalen, gemiddeld met zo’n één procent. "Dat het goed gaat met de economie, merken huishoudens dus niet direct in hun portemonnee."

Reactie toevoegen

 
Figlo en nibud organiseren webinar hypotheeknormen 2017

Figlo en nibud organiseren webinar hypotheeknormen 2017

Nibud en Figlo organiseren op 26 januari het webinar ‘De hypotheeknormen 2017: wat betekenen ze concreet voor mijn klant?’ Tijdens dit webinar legt Marcel...

Nibud komt met vuistregels voor gezond financieel gedrag

Nibud komt met vuistregels voor gezond financieel gedrag

Het Nibud heeft vuistregels opgesteld voor gezond financieel gedrag: check, plan, spaar. Het is voor het eerst dat het Nibud vuistregels voor dagelijks goed omgaan...

"Geen adviesplicht bij Europees pensioenproduct"

"Geen adviesplicht bij Europees pensioenproduct"

Nederland is geen voorstander van een adviesplicht bij een eventueel Europees individueel pensioenproduct. Dat schrijft Financiën in zijn antwoord op de consultatie...

Nibud-campagne 'portemoja, portemonnee'

Nibud-campagne 'portemoja, portemonnee'

Het Nibud is gestart met de campagne ‘PortemoJa, PortemonNee’. Drie weken lang komen er radiospotjes en filmpjes op internet langs om mensen bewuster...

Mark de rijke: "gedragscode sluit te veel mensen uit van woningmarkt"

Mark de rijke: "gedragscode sluit te veel mensen uit van woningmarkt"

"De Gedragscode Hypotheken is dringend toe aan herijking" schrijft Mark de Rijke (Hypotheekshop) vandaag in het FD. "Onder aanvoering van het Nibud...

Nibud pleit voor financiële planning voor iedereen

Nibud pleit voor financiële planning voor iedereen

"Meer vrijetijdsuitgaven en hogere zorgkosten. De huidige gepensioneerden geven meer uit dan voorheen. Dit terwijl er nu een groep aan komt aan die minder pensioen...

Webinar "werken met Nibud referentiecijfers'

Webinar "werken met Nibud referentiecijfers'

Nibud en Figlo organiseren op 14 april voor adviseurs het webinar 'Werken met Nibud referentiecijfers'. Tijdens het webinar legt Jasja Bos, onderzoeker bij het Nibud,...

Nibud: gepensioneerden leveren in

Nibud: gepensioneerden leveren in

Het Nibud ziet voor het eerst sinds jaren dat veel huishoudens per maand meer overhouden dan het loonstrookje doet vermoeden. Gepensioneerden leveren echter in....

Nibud positief over Verzekeringskaarten

Nibud positief over Verzekeringskaarten

Het Nibud is positief over de Verzekeringskaarten die het Verbond van Verzekeraars introduceert. De Algemene Ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars heeft...

Geen signalen dat adviseurs onvoldoende meewerken bij activeren

Geen signalen dat adviseurs onvoldoende meewerken bij activeren

"Op dit moment zijn er geen signalen dat adviseurs in groten getale onvoldoende meewerken bij het activeren van klanten met een beleggingsverzekering; wel blijft...