Ouderen nonchalanter dan jongeren met alcohol in het verkeer

Dronken man pixabay

Ruim de helft (55%) van de Nederlanders bespreekt voor Oudejaarsavond wie er die avond rijdt en 79 procent stemt van tevoren af wie de BOB is. Ouderen gaan nonchalanter om met alcohol in het verkeer dan jongeren, zo blijkt uit onderzoek van AllSecur.

Ook blijkt uit het onderzoek dat een vijfde (21%) van de Nederlanders het spannend vindt om te rijden wanneer er vuurwerk wordt afgestoken. Vrouwen (39%) vinden het veel vervelender om dan achter het stuur te kruipen dan mannen (12%). Wellicht spreekt 87 procent van de vrouwen daarom van tevoren af wie de BOB is of spannen zij een ander voor hun karretje om hen van A naar B te brengen op de laatste dag van het jaar (21%).

Nederlanders maken zich ook zorgen om hun auto. Zo verplaatst een derde (37%) de auto naar een garage of veilige parkeerplaats in verband met mogelijke vuurwerkschade. Jongeren blijken een stuk zuiniger op hun auto te zijn dan vijftigplussers; respectievelijk 43 en 35 procent verplaatst hun auto op oudjaarsavond.

Ook met alcoholgebruik in het verkeer blijken ouderen nonchalanter te zijn dan jongeren. Zo zegt een derde (33%) van de 65-plussers gerust bij iemand in de auto te stappen die meer dan de toegestane hoeveelheid alcohol had gedronken, tegenover 13 procent van de jongeren. Ook mannen gaan hier gemakkelijker mee om; 18 procent van de mannen zegt dit weleens gedaan te hebben, terwijl 10 procent van de vrouwen dit toegeeft.

Reactie toevoegen

 
Allesecur wint voor vijfde keer Beste Service Award

Allesecur wint voor vijfde keer Beste Service Award

Voor de vijfde maal op rij heeft Allsecur in de categorie autoverzekeraar de Beste Service Award gewonnen van de onafhankelijke reviewsite Opiness. Het publiek geeft...

Vvn en Allsecur belonen de bob

Vvn en Allsecur belonen de bob

Veilig Verkeer Nederland (VVN) beloont samen met partner Allsecur Bob’s van Nederland. VVN en Allsecur nodigen tien Bob’s uit om een avond zorgeloos...

Allsecur wint Effie voor effecteve campagne

Allsecur wint Effie voor effecteve campagne

Allsecur heeft een bronzen Effie gewonnen voor haar multimediacampagne met de broertjes Tim en Tom Coronel.  De marktleider op het gebied van online verkoop...

Allsecur beloont actieve veiligheid

Allsecur beloont actieve veiligheid

Allsecur geeft volgens eigen zeggen als eerste autoverzekeraar korting voor auto’s met een veiligheidspakket aan boord. Allsecur: "Passieve veiligheidsvoorzieningen...

Van den Neste vertrekt bij Allsecur

Van den Neste vertrekt bij Allsecur

Johan van den Neste vertrekt per 1 januari 2015 bij Allsecur waar hij werkzaam was als commercieel directeur. Van den Neste heeft 19 jaar gewekrt bij Allianz en...

Independer: zeven autoverzekeraars passen beleid aan

Independer: zeven autoverzekeraars passen beleid aan

Aegon, Allsecur, Reaal, De Goudse, Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en Avéro Achmea hebben hun schadevrije jarenbeleid aangepast. Volgens Independer komen...

Klant bespaart op zorg maar laat autopolis in de la

Klant bespaart op zorg maar laat autopolis in de la

Uit onderzoek van GfK in opdracht van Allsecur blijkt dat veel consumenten die besparen op hun zorgverzekering niet omkijken naar een mogelijke besparing op hun...

Helft automobilisten oververzekerd

Helft automobilisten oververzekerd

Van de zeven miljoen particuliere personenauto’s hebben ruim 3,2 miljoen verzekerden een te hoge dekking. "Op jaarbasis laten zij gezamenlijk een bedrag...

Tim en Tom Coronel nieuw gezicht Allsecur

Tim en Tom Coronel nieuw gezicht Allsecur

De tweelingbroers Tim en Tom Coronel vormen het nieuwe gezicht van Allsecur. Het raceduo is vanaf maandag 16 september te zien in de nieuwe commercial van de autoverzekeraar...

Topranking autopolissen allsecur, ANWB en Onna Onna

Topranking autopolissen allsecur, ANWB en Onna Onna

Allsecur, ANWB en Onna Onna hebben de maximale score van 5 sterren gekregen voor de kwaliteit van hun producten op alle dekkingsvormen. Crisper en Nederlanden van...