Reis naar duurzaam schadeherstel nog maar net begonnen

Duurzaamheid (aardbol groen)

"Willen wij die duurzaamheidsgedachte met z’n allen echt omarmen, dan zal er bij iedereen een knop om moeten. Uiteindelijk moet het immers om maatschappelijk gewin draaien, niet om financieel gewin.” Aldus Expertisebureau McLarens op www.nivre.nl. De komende maanden doet het NIVRE een rondje langs de ingeschreven expertisebureaus, de Kamerbureaus, om te inventariseren wat zij doen om de ambitie vastgelegd in het Manifest Duurzaam Schadeherstel te verwezenlijken.

Klaas Brand, Operational Director bij McLarens:"Als je kijkt naar de polis, de grondslag voor ons werk, dan zijn de meeste polissen geldgedreven vergoedingsverzekeringen. Op een enkele uitzondering na gaat het in alle polissen namelijk alleen maar over claims, kosten en schade. De klant koopt in de basis dus geen herstelverzekering, maar een geldoplossing.

"Nu willen wij als ketenpartners toe naar een situatie dat herstel niet geldgedreven wordt, maar duurzaamheidgedreven. Dat is een reis. Op dit moment hebben we maar net onze koffers gepakt en staan we nog helemaal aan het begin van die reis. Zowel de klant, de verzekeraar als wij experts moeten eerst in ons hoofd deze reis afleggen, voordat we überhaupt maar aan die reis kunnen beginnen.

“We moeten het dus samen doen! Wij merken dat ook verzekeraars met hetzelfde worstelen en wij hebben gelukkig al afspraken met verzekeraars om dit onderwerp te bespreken. Het probleem van verzekeraars is dat duurzaam herstel ten eerste vaak niet goedkoper is. En ten tweede dat klanten het veelal niet vertrouwen. Die denken dat herstel altijd zichtbaar of minder goed is. (...) We moeten dus met elkaar het gesprek aangaan."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nivre: kwaliteit schaderegeling speelt te geringe rol bij aanschaf verzekering

Nivre: kwaliteit schaderegeling speelt te geringe rol bij aanschaf verzekering

“Het valt mij op dat verzekeringen gekocht worden op prijs en weinig op de kwaliteit van de schadeafwikkeling. Een rating van verzekeraars op dit punt zou...

Kockelkoren op Rendez Vous d'Expertise

Kockelkoren op Rendez Vous d'Expertise

Theodor Kockelkoren, bestuurder AFM, spreekt op het Nivre Rendez Vous d'Expertise op 31 maart. Kockelkoren zal het hebben over 'De betekenis van consumentenbelang...

Coolen Expertise kraakt "behoudend nivre"

Coolen Expertise kraakt "behoudend nivre"

  Coolen Expertise heeft het bestuur van het NIVRE verzocht om hem uit te schrijven als bureau in het register van de Kamer van het NIVRE. "De belangen...

Nivre: "ethiek moet op netvlies blijven staan"

Nivre: "ethiek moet op netvlies blijven staan"

“Het doel van ethiek in ons vakgebied is dat het een geïntegreerd onderdeel van ons handelen blijft en ethiek op het netvlies blijft staan van een ieder...

Nivre past gedragsregels aan

Nivre past gedragsregels aan

Het Nivre heeft nieuwe gedragsregels opgesteld ten behoeve van de ingeschreven Register-Experts.. Volgens het Nivre behoefden de oude regels aanpassing aan de eisen...

Narim, Nivre en Vnab samen op Emergency expo

Narim, Nivre en Vnab samen op Emergency expo

Tijdens de eerste Emergency Expo  in Rotterdam (platform voor alle betrokken partijen bij rampenbestrijding, risicomanagement en crisisbeheersing, organiseren...

Record aantal miljoenenbranden

Record aantal miljoenenbranden

In 2013 waren er in Nederland 148 grote branden met een geraamde schade van 1 miljoen euro of meer. Een recordaantal aldus het Nivre. Volgens het Nivre deden zich...

Nivre wil opwaardering titel Register-Expert

Nivre wil opwaardering titel Register-Expert

Nivre heeft het Actieplan 2014-2015 gepresenteerd. Onder meer wil men een opwaardering van de titel Register-Expert en het Nivre bekender maken bij politiek en belangenorganisaties....

Recordaantal grote branden in 2013

Recordaantal grote branden in 2013

Met 109 grote branden in de eerste negen maanden waarbij de schade wordt geraamd op één miljoen euro of meer, lijkt 2013 een recordjaar te worden....

Nivre ontwikkelt consumentenfolder

Nivre ontwikkelt consumentenfolder

Het Nivre heeft een consumentenfolder ontwikkeld waarin het schadeafwikkelingsproces en de rol van de schade-expert worden toegelicht. Met de folder ‘Een schade-expert...