’Startende intermediairs tonen veel lef’

Fred de Jong en Wim Vonk, 2017

"Startende intermediairs hebben lef. Ze investeren duizenden euro’s in hun bedrijf, terwijl ze verwachten dat het aantal intermediairs verder daalt."

Met die opmerking trapte onderzoeker Fred de Jong het Startersseminar af, dat op 21 september in Nijkerk is gehouden. Tijdens het seminar presenteerde De Jong de resultaten van het onderzoek, dat afgelopen zomer is gehouden onder starters in de intermediaire markt.

Het onderzoek en het bijbehorende seminar zijn een initiatief van het adviesbureau van De Jong en SparklingCRM. In juni zijn zo’n driehonderd startende intermediairs aangeschreven met het verzoek om deel te nemen. Van die groep hebben 69 ondernemers de vragenlijst ingevuld.

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan acht van de tien starters verwacht dat het aantal intermediairs in de komende jaren afneemt en dat de provisie niet alleen transparanter wordt, maar ook omlaag gaat. Desondanks hebben de meeste van hen flink in hun eigen bedrijf geïnvesteerd: 94% tenminste € 5.000, driekwart zelfs minimaal € 10.000. Dit kan slechts in enkele gevallen verklaard worden door de overname van een portefeuille, omdat bijna 80% is begonnen met nul klanten.

Bijna driekwart van de starters heeft een opleiding op HBO- of WO-niveau afgerond. Daarmee ligt het opleidingsniveau van starters hoger dan het gemiddelde in de intermediaire markt. “Dat is in lijn met de toegenomen eisen die aan financieel adviseurs worden gesteld”, aldus De Jong. “Wat verder opvalt, is dat de grote meerderheid van de starters geen specifieke vooropleiding op het gebied van financieel advies heeft gevolgd.”

Wat betreft positionering is er veel diversiteit onder starters. Bijna de helft van de starters is hypotheekspecialist of verzekeringsadviseur. De Jong: “Dat impliceert dat de starters overwegend kiezen voor focus of specialisatie in hun dienstverlening.” Een op de vijf respondenten noemt zichzelf allround financieel adviseur. De dienstverlening wordt gedomineerd door zowel advies als bemiddeling (beide 69%).

Digitalisering en automatisering zijn belangrijke uitdagingen voor alle intermediairs en voor starters in het bijzonder. Toch ligt er nog weinig nadruk op, zo blijkt uit het onderzoek. “Digitalisering is nuttig maar kan persoonlijk contact nooit vervangen”, volgens Wim Vonk van SparklingCRM. “Met name starters staan voor de uitdaging om verbindingen tussen mensen en processen te optimaliseren. Door samenhang te organiseren vanuit een centrale klantvisie, kun je systemen en applicaties optimaal integreren en belangrijke stappen zetten op weg naar een integrale klantbenadering.”

Onderzoeksrapport opvragen

Wie is geïnteresseerd in de uitkomsten van het onderzoek kan de rapportage opvragen via de website van SparklingCRM.

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Fred de Jong start ProfVisie voor adviseurs

Fred de Jong start ProfVisie voor adviseurs

Met de nieuwe dienst ProfVisie biedt Fred de Jong zich aan als sparringpartner van adviseurs. Fred de Jong: "De afgelopen tijd word ik regelmatig gevraagd om met...

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Nu perverse omzetprikkels en bonussen binnen de intermediaire markt nagenoeg verdwenen zijn, ligt de focus meer op het prikkelen van kwaliteit en bijvoorbeeld ook...

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Het meeste leert u van collega ondernemers, zo horen we vaak. U kunt uw collega’s dan ook helpen door mee te doen aan dit onderzoek over klantgerichtheid....

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

Vrouw op de maan

Vrouw op de maan

John F. Kennedy vroeg ooit aan een schoonmaker die de vloeren aan het dweilen was op het NASA hoofdkwartier, wat hij daar deed. Hij antwoordde dat hij meehielp om...

Waar is de ambitie in de adviessector?

Waar is de ambitie in de adviessector?

"John F. Kennedy vroeg ooit aan een schoonmaker die de vloeren aan het dweilen was op het NASA hoofdkwartier, wat hij daar deed. Hij antwoordde dat hij meehielp...

Trendonderzoek starters intermediaire markt

Trendonderzoek starters intermediaire markt

Adviesbureau Fred de Jong en SparklingCRM zijn het 'Trendonderzoek starters in de intermediaire markt' begonnen.     De Jong: "Jaarlijks starten...

"aantal financiële intermediairs zal halveren"

"aantal financiële intermediairs zal halveren"

In 2016 is het aantal financiële intermediairs met bijna de helft gedaald ten opzichte van 2006. Aldus een persbericht Baken Adviesgroep en Adviesbureau Fred...