Stichting BKR zet vraagtekens bij recordboete AP

Peter van den Bosch BKR 2017

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft de stichting BKR een recordboete van 830.000 euro opgelegd vanwege de werkwijze rond het opvragen van persoonsgegevens. BKR is het hier niet mee eens. Bestuursvoorzitter Stichting BKR, Peter van den Bosch: "We krijgen een boete zonder de privacy te hebben geschonden."

Van den Bosch: "Wij zijn in de veronderstelling dat de wetgeving altijd door ons werd nageleefd. Consumenten hebben vanaf de invoering van de AVG altijd binnen de wettelijke termijn kosteloos inzage gekregen in hun eigen gegevens. Initieel werd alleen schriftelijk inzage gegeven, om zeker te zijn dat persoonsgegevens bij de juiste persoon terecht kwamen. Zodra het standpunt van de AP duidelijk werd, heeft Stichting BKR consumenten ook digitaal gratis toegang verleend. Stichting BKR legt het boetebesluit nu voor aan de rechter om hier duidelijkheid over te vragen."

De boete vloeit voort uit de invoering van de AVG op 25 mei 2018. De AP meent dat Stichting BKR de AVG heeft overtreden, omdat het kredietregistratiebureau alleen de schriftelijke afhandeling van verzoeken tot inzage van consumenten gratis aanbood tot 29 april 2019. De AP is van mening dat Stichting BKR gegevens ook digitaal kosteloos had moeten aanbieden. "Dit verrast ons temeer, omdat uit de AVG niet duidelijk blijkt of het überhaupt verplicht is om digitaal inzage te faciliteren, de AP zelf ook geen digitale inzage faciliteert en de AP op haar website consumenten adviseert om bij voorkeur vooral schriftelijk inzage bij instellingen te doen. De wet stelt duidelijk dat inzage verschaffen binnen een maand verplicht is. En daar heeft Stichting BKR altijd aan voldaan."

Van den Bosch: "Het liefst zou Stichting BKR consumenten laten inloggen met DigiD en hun unieke BSN om gegevens te registreren en op te vragen, maar dat mag wettelijk niet omdat BKR geen overheidsinstantie is."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tom Bloemheuvel FFP CFP - Tom Bloemheuvel Financieel Advies 31 mei 2021

M.b.t. de laatste alinea zou kunnen worden volstaan met alleen de DigiD. Aangezien deze methode ook door pensioenfondsen wordt gebruikt. Dit zijn ook geen overheidsinstanties!

Meer over
Handreiking BKR biedt hulp bij wijzigingsverzoeken

Handreiking BKR biedt hulp bij wijzigingsverzoeken

Het BKR heeft de ‘Handreiking Belangenafweging’ gepubliceerd. Met behulp van deze handreiking kunnen verzoeken van consumenten tot (gedeeltelijke) verwijdering...

Betalingsproblemen met hypotheek nemen verder af

Betalingsproblemen met hypotheek nemen verder af

Voor het tiende achtereenvolgende kwartaal is het aantal hypotheekbezitters met langdurige betalingsachterstanden afgenomen. Maar nog steeds is er een derde...

"Het BKR beslist niet of een consument een aangevraagd krediet krijgt"

"Het BKR beslist niet of een consument een aangevraagd krediet krijgt"

"Dat hypotheekverstrekkers in de praktijk terughoudend zijn bij het verstrekken van een hypotheek aan een consument met een negatieve registratie bij het BKR, is...

Kamervragen over BKR

Kamervragen over BKR

"Wat gaat u doen om de toepassing van het proportionaliteitsbeginsel door het BKR te garanderen en te bewerkstelligen dat het BKR en de banken naar de persoonlijke...

Rechter verwerpt aantijgingen tegen BKR

Rechter verwerpt aantijgingen tegen BKR

De beschuldiging door Dynamiet Nederland van misleiding door Stichting BKR heeft voor de rechter geen stand gehouden.   De Rechtbank Den Haag heeft de aantijgingen...

Dynamiet Nederland daagt BKR voor rechter wegens misleiding

Dynamiet Nederland daagt BKR voor rechter wegens misleiding

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) uit Tiel is door Dynamiet Nederland voor de rechter gedaagd omdat het "bij tv-programma Radar, op zijn website en in andere...

Achterstand bij hypotheek sneller geregistreerd

Achterstand bij hypotheek sneller geregistreerd

Vanaf 1 januari leiden achterstanden op de hypotheekbetaling al na drie maanden tot een negatieve notering bij het BKR. "Met een negatieve BKR-registratie zijn...

Bkr: "overcreditering is wel een probleem. doe er wat aan"

Bkr: "overcreditering is wel een probleem. doe er wat aan"

"Ergernis over hypotheekregels kan uitmonden in ontkenning van het maatschappelijk probleem dat overcreditering is. Juist het intermediair moet beter weten....

Bkr: stabilisering betalingsachterstanden redelijk uniek

Bkr: stabilisering betalingsachterstanden redelijk uniek

BKR zag het afgelopen halfjaar het aantal mensen met een betalingsachterstand op een afgesloten lening stabiliseren op bijna 778.000 mensen. De stabiliserende betalingsachterstanden...

Bkr: spookschulden bedreigen consument

Bkr: spookschulden bedreigen consument

Het aantal mensen met een betalingsachterstand op hun lening is het afgelopen halfjaar toegenomen van 7,4 naar 7,7 procent. "Als deze trend doorzet, ligt dit...